Autoweb: Car-Pass, cesta k mezinárodnímu registru km?

 

Stáčení počítadel ujeté vzdálenosti je velkým problémem a to jak z hlediska bezpečnostního, tak především ekonomického. Dlouhodobě na to upozorňuje řada subjektů, včetně největšího obchodníka s ojetými vozy AAA AUTO. Tento stav se však nelíbí ani motoristům, pro něž znamená riziko koupě ojetiny se stočeným tachometrem především fakt, že zaplatili určitou částku za vůz, jehož hodnota je ve skutečnosti nižší. 

Stočený tachometr také může přinést komplikace v dodržování servisních intervalů, a i to se pak přirozeně přenáší do zvýšených nákladů: nový majitel raději například vymění rozvody, než aby riskoval zničení motoru. Přitom podle Evropské komise má 5% až 12% ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru a při přeshraničních transakcích jde dokonce až o 40% automobilů! 

Roční finanční dopad pro majitele těchto vozidel představuje 5,6 až 9,6 bilionů euro. Je tedy jasné, že by měl s tímto nešvarem někdo zatočit. Jenže třeba v České republice se o tom spíše jen mluví, než že byly podniknuty skutečně účinné kroky. 

Naučte se poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrů 

Do boje proti stáčení tachometrů vstoupila také Evropská unie. Směrnice 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznává, že manipulaci s tachometrem je potřebné považovat za trestný čin a postihovat ji. Státy mají nejpozději od května 2018 zajistit předávání informací o tachometrech z každé technické kontroly do centralizovaného systému a v případě zjištěné manipulace mají viníky potrestat. 

Dopady této Směrnice řeší i Česká republika, ve vnitřním připomínkovém řízení je aktuálně návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Zákon obsahuje ustanovení o zákazu manipulace s tachometry. Za stáčení by mohla být udělena pokuta až půl milionu korun a stočenému autu by měla propadnout technická kontrola. Novela ale neřeší nabízení služeb stáčení tachometrů, i když tento typ nabídky je na tuzemských webech poměrně častý. 

"Sdružení SOVA věří, že další kroky povedou k vytvoření celoevropské databáze, respektive k propojení národních databází zaznamenávajících stav ujetých kilometrů. Každé auto bude mít zaznamenanou historii a zákazník si jej bude moci před nákupem ověřit, bez ohledu na to, z kterého státu EU si auto kupuje," informuje Veselý. 

Vznik takovéto databáze podporují někteří obchodníci s ojetými vozy, zejména pak ti největší o ni vážně stojí. Vítají také každý krok vedoucí k napravení současného stavu, i když poukazují na určité nedostatky: "Pokud zákon skutečně bude obsahovat zmíněné ustanovení zakazující manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti, bude to průlomové rozhodnutí zákonodárců, které by mohlo přispět k potlačení tohoto podvodu, a to zejména v preventivní rovině. Je škoda, že zákon explicitně nehovoří o zákazu nabízení služeb stáčení tachometrů, které je běžné na internetu i v některých inzertních médiích," uvádí generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. 

Přitom právě zákaz nabízet takovou službu a v případě jeho porušení vysoké sankce, by mohl být velice účinnou cestou. Naopak si moc dobře nedovedeme představit ztrátu platnosti STK, protože v ČR se problém stočeného tachometru týká opravdu velkého množství vozidel. 

A co by pak následovalo? Opětovná STK s uvedením záznamu pravděpodobně najetých km do technického průkazu? To vypadá jako další kšeft přihraný Stanicím technické kontroly, z nichž některé už dnes nepostupují vůči motoristům korektně - známe případy vyhození od STK za nesmyslnou drobnost, dokonce nám technik jedné STK prozradil, že mají nařízené procento vozidel, které měsíčně nesmí projít! 

Navíc se nabízí další otázka: kdo a na základě čeho rozhodne, že u daného vozu bylo s ujetými kilometry manipulováno? STK? A z čeho bude čerpat potřebné informace? Chystaný zákon v nás zatím vyvolává skutečně řadu otázek!

Celý článek najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

30. dubna 2019 | TN. CZ: Za stočený tachometr 5 let vězení! Měli by přitvrdit i u nás?

Až pět let za mřížemi bude v Polsku hrozit za falšování údajů o stavu najetých kilometrů. Zákon, který výrazně přitvrzuje v boji proti podvodníkům, podepsal polský prezident Andrzej Duda. U nás od loňska hrozí za stočený tachometr maximálně půlmilionová pokuta. Je takový trest dostatečný, nebo by měl být zákon… více

9. dubna 2019 | Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje: Auto mělo stočený tachometr

Na problémy si zadělal 52letý muž, který byl v uplynulých dnech obviněn z přečinu podvodu. Je podezřelý, že poškozenému muži prodal za necelých sto dvacet tisíc Octavii dovezenou z Německa, přičemž deklaroval stav ujetých kilometrů 176 tisíc. více

20. března 2019 | KRIMI-PLZEŇ: Mladík věřil, že Amerika má zájem právě o jeho ojetinu

Na tachovské policisty se ve středu obrátil 22letý muž s tím, že byl zřejmě podveden při prodeji vozidla. více

8. března 2019 | Novinky.cz: Policie obvinila pětici z daňových podvodů při dovozu luxusních ojetin z Německa

Celníci a policisté zadrželi pět obchodníků s ojetými luxusními auty, kteří při svých obchodech způsobili státu podle spisu škodu bezmála čtyřicet milionů korun. Zánovní ojetiny z Německa skupina údajně vozila z Brněnska do Česka několik let. Celkem by podle výkazů mělo jít o 359 aut v celkové hodnotě 200… více

18. února 2019 | Novinky.cz: Myslela, že si odváží ojetinu, ale vyklubal se z ní jen „soubor náhradních dílů“

Autobazary prodávají použitá auta, takže je nejde reklamovat jako nová, ale i zde platí jistá ochrana spotřebitele. Jenže autobazarům se do vyřešení reklamací často nechce, a tak hledají různé fígle. více

SOVA na Facebooku