Car-Pass v Belgii funguje. Němci ho chtějí také

Car-Pass v Belgii funguje. Němci ho chtějí také

Stáčení tachometrů je velkým problémem a to jak z hlediska bezpečnostního, tak ekonomického. Podle Evropské komise má 5 % až 12 % ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru, při přeshraničních transakcích dokonce až 40 % aut. Roční finanční dopad pro zákazníky tvoří až 5,6 až 9,6 bilionů euro. Belgie proti stáčení úspěšně bojuje s pomocí systému Car-Pass. V jejích šlépějích chce jít také německý spolkový stát Dolní Sasko. V Německu je dle statistik a odhadů německého automobilového klubu AvD stočené každé třetí auto.

Dolnosaský zemský parlament přijal před třemi týdny usnesení, ve kterém doporučuje vládě, aby začala zavádět Car-Pass. Každé auto by mělo podle návrhu mít evidenci stavu najetých kilometrů. Zapisovaly by se nejenom při pravidelných technických kontrolách, ale i při každé návštěvě servisu.  Dané usnesení má za cíl podporovat rovněž přijetí dalších opatření, kterými chce stáčení tachometrů eliminovat. Na spolkové úrovni se chce zasazovat za lepší zabezpečování motorových vozidel jejich výrobci před manipulací se stavem ujetých kilometrů.  Hodlá také podporovat zákaz obchodu se zařízeními, pomocí kterých je možné počet kilometrů upravovat a zajistit důsledné trestné stíhání manipulace s tachometrem. Usiluje také o celoevropský zákaz manipulace s tachometrem.

Systém Car-Pass v Belgii funguje již 10 let a může se pochlubit výbornými výsledky. Dle reportu Car-Pass bylo v roce 2006 až 60 000 aut podezřelých, že u nich došlo k manipulaci se stavem tachometru. V roce 2015 číslo kleslo na 1197 aut. „Ceny aut na belgickém trhu tak odrážejí jejich skutečnou hodnotu a zákazníci se nemusí obávat, zda technický stav odpovídá počtu udávaných kilometrů,“ komentuje fungování Car-Passu předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Do boje proti stáčení tachometrů vstoupila také Evropská unie. Směrnice 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznává, že manipulaci s tachometrem je potřebné považovat za trestný čin a postihovat ji. Státy mají nejpozději od května 2018 zajistit předávání informací o tachometrech z každé technické kontroly do centralizovaného systému a v případě zjištěné manipulace mají viníky potrestat.

Dopady této Směrnice řeší i Česká republika, ve vnitřním připomínkovém řízení je aktuálně návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Zákon obsahuje ustanovení o zákazu manipulace s tachometry. Za stáčení by mohla být udělena pokuta až 500 000 Kč, stočenému autu by měla propadnout technická kontrola. Novela ale neřeší nabízení služeb stáčení tachometrů, i když tento typ nabídky je na tuzemských webech poměrně častý.

„Sdružení SOVA věří, že další kroky povedou k vytvoření celoevropské databáze, resp. k propojení národních databází zaznamenávajících stav ujetých kilometrů. Každé auto bude mít zaznamenanou historii a zákazník si jej bude moct před nákupem ověřit, bez ohledu na to, z kterého státu EU si auto kupuje,“ informuje Veselý.

Jednou z možností, jak si auto ověřit, je zadat jeho VIN na webových stránkách Sdružení SOVA, které sbírá informace o stavu kilometrů ze zahraničních inzerátů a porovnává je s inzeráty na auta dovezená do Čech anebo do jiných zemí. Sdružení zatím zaznamenalo přes 5 000 stočených aut. 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku