Car-Pass v Belgii funguje. Němci ho chtějí také

Car-Pass v Belgii funguje. Němci ho chtějí také

Stáčení tachometrů je velkým problémem a to jak z hlediska bezpečnostního, tak ekonomického. Podle Evropské komise má 5 % až 12 % ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru, při přeshraničních transakcích dokonce až 40 % aut. Roční finanční dopad pro zákazníky tvoří až 5,6 až 9,6 bilionů euro. Belgie proti stáčení úspěšně bojuje s pomocí systému Car-Pass. V jejích šlépějích chce jít také německý spolkový stát Dolní Sasko. V Německu je dle statistik a odhadů německého automobilového klubu AvD stočené každé třetí auto.

Dolnosaský zemský parlament přijal před třemi týdny usnesení, ve kterém doporučuje vládě, aby začala zavádět Car-Pass. Každé auto by mělo podle návrhu mít evidenci stavu najetých kilometrů. Zapisovaly by se nejenom při pravidelných technických kontrolách, ale i při každé návštěvě servisu.  Dané usnesení má za cíl podporovat rovněž přijetí dalších opatření, kterými chce stáčení tachometrů eliminovat. Na spolkové úrovni se chce zasazovat za lepší zabezpečování motorových vozidel jejich výrobci před manipulací se stavem ujetých kilometrů.  Hodlá také podporovat zákaz obchodu se zařízeními, pomocí kterých je možné počet kilometrů upravovat a zajistit důsledné trestné stíhání manipulace s tachometrem. Usiluje také o celoevropský zákaz manipulace s tachometrem.

Systém Car-Pass v Belgii funguje již 10 let a může se pochlubit výbornými výsledky. Dle reportu Car-Pass bylo v roce 2006 až 60 000 aut podezřelých, že u nich došlo k manipulaci se stavem tachometru. V roce 2015 číslo kleslo na 1197 aut. „Ceny aut na belgickém trhu tak odrážejí jejich skutečnou hodnotu a zákazníci se nemusí obávat, zda technický stav odpovídá počtu udávaných kilometrů,“ komentuje fungování Car-Passu předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Do boje proti stáčení tachometrů vstoupila také Evropská unie. Směrnice 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznává, že manipulaci s tachometrem je potřebné považovat za trestný čin a postihovat ji. Státy mají nejpozději od května 2018 zajistit předávání informací o tachometrech z každé technické kontroly do centralizovaného systému a v případě zjištěné manipulace mají viníky potrestat.

Dopady této Směrnice řeší i Česká republika, ve vnitřním připomínkovém řízení je aktuálně návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Zákon obsahuje ustanovení o zákazu manipulace s tachometry. Za stáčení by mohla být udělena pokuta až 500 000 Kč, stočenému autu by měla propadnout technická kontrola. Novela ale neřeší nabízení služeb stáčení tachometrů, i když tento typ nabídky je na tuzemských webech poměrně častý.

„Sdružení SOVA věří, že další kroky povedou k vytvoření celoevropské databáze, resp. k propojení národních databází zaznamenávajících stav ujetých kilometrů. Každé auto bude mít zaznamenanou historii a zákazník si jej bude moct před nákupem ověřit, bez ohledu na to, z kterého státu EU si auto kupuje,“ informuje Veselý.

Jednou z možností, jak si auto ověřit, je zadat jeho VIN na webových stránkách Sdružení SOVA, které sbírá informace o stavu kilometrů ze zahraničních inzerátů a porovnává je s inzeráty na auta dovezená do Čech anebo do jiných zemí. Sdružení zatím zaznamenalo přes 5 000 stočených aut. 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

14. září 2018 | Týdeník policie: BMW za 3,5 milionu bylo za necelé dvě minuty pryč

Podívejte se na video a přečtěte si článek Týdeníku policie o bleskové únorové krádeži BMW za 3,5 milionu korun, které bylo odcizeno z volně přístupného parkoviště před rodinným domem. více

11. září 2018 | iDnes.cz: Jsou zdrogovaní a řítí se Českem. Polští pašeráci aut nikdy nesmí zastavit

Přes Česko ročně projedou stovky vozidel odcizených v Rakousku a Německu. Pašeráci se řítí vysokou rychlostí do Polska, kde už s auty naloží dle potřeby. Jejich zběsilá jízda ohrožuje řidiče na silnicích. Pašeráky, kteří jsou někdy pod vlivem drog, totiž mnohdy nezastaví ani policejní zátaras. Pokud totiž vypnou motor,… více

17. srpna 2018 | Naprostá rarita: Soudu v Brně se podařilo prokázat stočení auta

V boji proti stáčení přituhuje. Za posledních pár měsíců došlo k několika velmi podstatným událostem, které naznačují, že se tento problém konečně začíná brát vážně i u nás. více

16. srpna 2018 | iDnes.cz: Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové vrcholového managementu dodnes čekají na soud. Na druhou stranu je kondice německého koncernu možná nejlepší v historii. A tak se najde i čas na řešení hloupostí. Třeba chuť kečupu v závodní kantýně. více

15. srpna 2018 | SOVA: Po účinnosti zákazu stáčení musí ČOI zkontrolovat firmy, které nabízejí úpravu tachometrů

SOVA ověřila počet „stáčíren“ nabízejících služby na internetu, je jich několik desítek Senát dnes schválil novelu zákona 56/2001 Sb., která kromě řady jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahuje i zákaz stáčení tachometru pod pokutou půl milionu korun. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů - SOVA proto provedlo… více

SOVA na Facebooku