Černé ovce: Autobazar II

Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký.

Iveta FIALOVÁ, moderátorka

Pěkný podvečer. Dnes vám ukážeme, co se může vyklubat z jedné obyčejné nevyřízené reklamace. Začátkem letošního roku jsme vysílali reportáž o zákazníkovi, který měl problém s autobazarem. Teď to vypadá, že problém má ten autobazar. A hodně velký.

 

osoba

Jedná se o trestné činy podvodu a zpronevěry, kde jim v případě odsouzení hrozí trest odnětí svobody ve výši dvou až osmi let.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Letos v únoru jsme vysílali reportáž o chomutovském autobazaru BestCars4U. Začínala spíš nenápadně. Štěpán Turek z Děčína si v bazaru koupil za 135 000 korun Škodu Octavii, a když se mu porouchala, odvezl ji loni v červnu k reklamaci. V reklamační lhůtě se ale bazar neozval, a tak zákazník opravu urgoval. Odpověď?

 

Štěpán TUREK

A odpověď žádná. Za tři dny jsem mu psal znova, že tam teda jedu, SMS. A on mi odepsal, že je na policii a že pro auto ještě jezdit nemám, že ještě není hotové.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Jednatel bazaru Petr Valeš pak odkázal pana Turka přímo na automechanika. Mechanik skoro dva týdny po reklamační lhůtě poslal zákazníkovi zprávu, že s opravou teprve začíná. Klientovi došla trpělivost a znovu kontaktoval jednatele.

 

Štěpán TUREK

Když jsem po něm chtěl, že chci odstoupit, že chci vrátit peníze, tak se mi vysmál do očí, že peníze se vracet nebudou.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Pan Turek si stěžoval České obchodní inspekci, ale nad její odpovědí mu zůstal rozum stát. Zjistila totiž, že všechno je v pořádku.

 

Štěpán TUREK

Že prý reklamace byla vyřízena 22. 7. A že já jsem byl se vším seznámen.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Počkejte, takže vy jste tam byl?

 

Štěpán TUREK

Nebyl. Mně nikdo nic neřekl, nikdo mi nevolal a já jsem tam osobně nebyl.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Esemesková komunikace mluví dost jasně, jednatel tři dny po skončení reklamační lhůty potvrdil, že oprava ještě není hotová. Proč tedy inspekce stížnost odložila?

 

Jiří FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce

Našim inspektorům ten konkrétní obchodník předložil dokument, který byl reklamačním protokolem o vyřízení ze dne 22. 7. roku 2017, což svědčilo o tom, že ta reklamace mohla být tedy vyřešena v rámci té 30denní lhůty.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Kromě protokolu, který si sám vyplnil, autobazar jiný důkaz inspekci neukázal. Když jsme bazar navštívili my, jednatel nám předložil stejný protokol, bez podpisu pana Turka. Jeho podpis tam je někde nebo...?

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Podpis je tady jeho.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Ano, tady, to je podpis kupujícího, ale tady ještě podpis by měl být někde.

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Podpis není, takhle byl vyrozuměn.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Takže vy nemůžete dokázat, že on o tom ví?

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

On o tom ví.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Ne, on o tom 22. 7. nevěděl.

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Byl vyrozuměn jak telefonicky od prodejce, tak i tímhle papírem.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

A máte nějaký důkaz o tom telefonátu?

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o..

Důkaz písemně nemám.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Nebo o tom papíru, že by ho převzal?

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

To tady nemám u sebe.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Tak to je novinka. Prodejce přesvědčoval inspektory ČOI, že zákazníka informoval osobně, a nám tvrdil, že ho vyrozuměl dopisem. Slíbil, že nám pošle doručenku jako důkaz, ale neposlal nic. Pan Turek s těmihle skutečnostmi seznámil obchodní inspekci a teď si poslechněme, jak dopadla nová kontrola.

 

Štěpán TUREK

Koncem března mi přišlo vyrozumění, že s tím autobazarem BestCars4U zahajují správní řízení.

 

Jiří FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce

Ta firma, konkrétně BestCars4U, nevyřídila řádně reklamaci, jak původně tvrdila České obchodní inspekci, proto bude tedy zahájeno nové správní řízení, kde se tentokrát bude rozhodovat o pokutě. A musím říci, že to, že původně tvrdil ten provozovatel něco jiného, může být samozřejmě celkem jasná přitěžující okolnost.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Po tomhle malém obratu k lepšímu ale přišel velký obrat k horšímu. Po odvysílání reportáže se totiž začali na naši redakci obracet diváci, kteří mají s bazarem ještě drsnější zkušenosti. Třeba Petr Pašek z Prahy, jehož firma dala před rokem do bazaru k prodeji tohle BMW X5 za půl milionu korun. Po měsíci bazar auto prodal.

 

Petr PAŠEK, zákazník

Ale peníze bohužel neposlal. Fakturu dostal, my jsme se pokoušeli telefonicky ho urgovat, poslali jsme mu oficiálně upomínku, jednou, dvakrát, třikrát, a nic se nedělo.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Pan Pašek se tedy vydal za jednatelem bazaru osobně.

 

Petr PAŠEK, zákazník

Takže jsem na něj uhodil a on mi říká, já jsem bohužel ty peníze nějakým způsobem špatně naplánoval, ty peníze nemám, ale nemusíte se nikdo bát, já vám klidně podepíšu směnky a já to do konce roku všechno splatím.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Jenže do konce roku pan Valeš nezaplatil nic.

 

Petr PAŠEK, zákazník

Od té chvíle už jsem pana Valeše neviděl, nemluvil. Jednou jsem se snažil s ním mluvit, zeptat se ho na to, jaký je stav. Místo toho se mnou mluvil nějaký jeho rádoby bodyguard. Nemáme ani auto, ani peníze a následně jsme podali trestní oznámení.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Peníze ani auto nemá ani Filip Knechtl z Rudné u Prahy. Ten ovšem vůz neprodával, nýbrž koupil za necelých 140 000 korun. Loni na podzim s ním vyrazil do Prahy a všiml si, že ho sleduje policejní hlídka.

 

Filip KNECHTL, zákazník

Už jsem se chystal zaparkovat, no a policie najednou spustila majáky a z tlampače na mě začala tam křičet vyloženě, ať okamžitě vypnu motor, vyndám ruce ven z okna. Pak jsem tam stál opřený s rukama na střeše jako nějaký gangster nebo něco. A vlastně celou dobu jsem nevěděl jakoby důvod. A vlastně až po nějaké čtvrt hodině jsem se dozvěděl, že to auto je v celostátním pátrání.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Policie auto zabavila, pana Knechtla odvezla na výslech, ale teprve po měsíci se zákazník dozvěděl proč vlastně.

 

Filip KNECHTL, zákazník

Policie mě obeslala, že se jedná o rozsáhlý případ, kdy nějaký pán opravuje vozidla a následně je nabízí autobazaru k prodeji. Takže vlastně bazar je prodal a nedal pánovi peníze.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Opravář aut se jmenuje Marcel Štorek a vypátrali jsme ho kousek za Chomutovem.

 

Marcel ŠTOREK, zákazník

Do autobazaru BestCars jsem dal více aut, ale prodal mi šest aut bez mého vědomí a svolení a peníze si zanechal.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

A o jakou částku se jedná?

 

Marcel ŠTOREK, zákazník

Jedná se zhruba o 850 000. To mi má zaplatit, nezaplatí a jenom se mi vysmívá.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Princip obchodování autobazaru je prostý: od jednoho zákazníka auto vezme, druhému ho prodá a utržené peníze si všechny nechá. Prodávající tedy nic nedostal, ale kupujícímu auto zůstalo. Když se ovšem do věci vložila policie, kupujícím auta zabavila, takže nikomu nezůstalo nic, tedy kromě bazaru. Když jsme zavolali na policii, mluvčí nám řekla, že případ autobazar se tak rozrostl, že policie kvůli němu uspořádala tiskovou konferenci. Pojďme se na ni podívat.

 

Tomáš GERSTNER, Policie ČR, ÚO Chomutov

Jedná se tedy o trestné činy podvodu a zpronevěry, kde jim v případě odsouzení hrozí trest odnětí svobody ve výši dvou až osmi let. V současné době celková škoda je ve výši necelých 6,5 milionu korun českých.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Policie obvinila jak jednatele, tak samotný autobazar. Celkem eviduje 20 poškozených klientů a zabavila 15 aut.

 

Michal SMETÁNKA, vyšetřovatel, Služba kriminální policie a vyšetřování, Kadaň

Byly vloženy do soudní úschovy Okresního soudu v Chomutově a majitelé byli odkázáni na občanskoprávní spor, aby soud rozhodl v občanskoprávním sporu, kdo je skutečně majitelem.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Čili ti lidé budou muset podat sami žalobu za sebe, aby se...

 

Michal SMETÁNKA, vyšetřovatel, Služba kriminální policie a vyšetřování, Kadaň

Budou se muset u soudu domáhat svého majetku a soud pravomocně pak rozhodne, komu to vozidlo skutečně náleží, protože vozidlo má dva majitele v současné chvíli, právoplatné.

 

Tomáš GERSTNER, Policie ČR, ÚO Chomutov

V trestním řízení samozřejmě soud může rozhodnout nebo může i odkázat na občanskoprávní řízení.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

A do té doby, než to ten občanskoprávní soud rozhodne, to auto bude v té úschově.

 

Tomáš GERSTNER, Policie ČR, ÚO Chomutov

Bude v té soudní úschově.

 

Filip KNECHTL, zákazník

Auto někde stojí, plesniví a je mi vlastně úplně k ničemu. Já jsem si koupil auto, abych s ním jezdil, a ne aby mi támhle stálo někde na odstavném parkovišti.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Zatímco většina poškozených se bude muset o svá vozidla soudit mezi sebou navzájem, pan Turek z původní reportáže měl ještě na vybranou. Paradoxně kvůli tomu, že bazar nereagoval na odstoupení od smlouvy, zůstalo auto jemu a mohl si ho z provozovny vyzvednout.

 

Štěpán TUREK

Já po tomto zjištění jsem si řekl, že to nemá cenu. Když budu platit soud, tak to bude ještě za mnohem víc peněz, než jsem tam teď, takže jsem si auto odtamtud radši vzal a nechávám si ho teď opravit.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Jednatel bazaru dokonce panu Turkovi nabídl, že mu na opravu přispěje, ale těžko říct z čeho. Sice by měl někde mít 6,5 milionu, jenže když policie hledala, co by mu zabavila, zjistila, že nic nemá. Ani auta na sebe neměl žádná napsaná?

 

Michal SMETÁNKA, vyšetřovatel, Služba kriminální policie a vyšetřování, Kadaň

Ne, na fyzickou osobu vozidla nevlastnil.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Takže podle vašich zjištění vy jste mu neměli co zabavit, protože nebylo co?

 

 Michal SMETÁNKA, vyšetřovatel, Služba kriminální policie a vyšetřování, Kadaň

Přesně tak, byl zabaven majetek společnosti BestCars.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

A splácí teď, co je obviněný, nějakou škodu?

 

Michal SMETÁNKA, vyšetřovatel, Služba kriminální policie a vyšetřování, Kadaň

Obviněný spolupracuje a částečně škodu po částech hradí.

 

Petr PAŠEK, zákazník

Jestliže autobazar má fungovat z provizního prodeje, a v našem případě auto za půl milionu mělo mít provizi 30 000, tak mně úplně není jasné, jak chce splatit škodu.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Zeptáme se na to samotného pana Valeše. On i jeho bazar sice byli obviněni z milionových podvodů a zpronevěr, ale auta spolu prodávají dál. Prý jste způsobil škodu asi 6,5 milionu korun.

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Když tak, pane Hlásenský, mi pošlete nějaké otázky do e-mailu.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Já vám chci dát možnost teď se k tomu vyjádřit.

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Já se nechci vyjádřit na kameru

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Je tedy pravda to obvinění?

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Pravda to není, poškozená firma je BestCars, tak i klienti BestCars, to je moje vyjádření. Ale bohužel jestli chcete otázky, tak se obraťte na mého právního zástupce, pane Hlásenský.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Ale tohle zvládnete sám...

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Nezvládnu, děkuju.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Vy jste přece ty obchody vedl. Pár dnů nato nám pan Valeš poslal písemné vyjádření, že není viník, ale oběť svých nejmenovaných spolupracovníků, a že se snaží napravovat škodu, co to jde.

 

Petr VALEŠ, jednatel, BestCars4u s.r.o.

Celou situaci způsobili naši bývalí spolupracovníci, kteří dříve pracovali jako příslušníci Služby kriminální policie a vyšetřování Chomutov. Věřte, že celá situace není příjemná, a i přesto, že jsem se já stal obětí, stavím se ke všemu čelem a dělám vše, aby společnost vše napravila. K dnešnímu dni uhradila společnost škodu ve výši cca 3 miliony korun.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Policie prověřovala i bývalé spolupracovníky bazaru, ale ti podle mluvčí pro policii nepracují už víc než 10 let a obviněn byl jen jednatel. Je dobře, že se snaží škodu nahradit. Z oslovených klientů ovšem něco zaplatil jen jedinému, Marcelu Štorkovi.

 

Marcel ŠTOREK, zákazník

Přišla mi nějaká částka 10 000 korun na účet, jenom nějaký výsměch, ale tím to bylo všechno.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Čili z 850 000 vám zaplatil 10 000?

 

Marcel ŠTOREK, zákazník

10 000 korun, přesně tak. A stále jenom vysmívání.

 

Štěpán TUREK

Mám takový pocit beznaděje, že jak takoví lidi, jako je pan Valeš a podobní, můžou dál podnikat, když mají na krku exekuce, policajty, soudy, a prostě vesele dál podniká.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Já nerozumím tomu, pro ta firma dál podniká. Jak je to možné, nedá se to nějak zarazit?

 

Michal SMETÁNKA, vyšetřovatel, Služba kriminální policie a vyšetřování, Kadaň

Tak jelikož už v trestné činnosti nepokračuje, částečně se snaží škodu splácet, tak policie ani nemá prostředky, jak by tu společnost mohla zavřít, to až samozřejmě může soud.

 

osoba

Jestli výsledkem bude to, že pan Valeš dostane podmínku, dostane zákaz podnikání, tak to je možná hezký, ale za to si nikdo z těch poškozených včetně mě nekoupí ani žvýkačku.

 

Iveta FIALOVÁ, moderátorka

Abychom si, lidově řečeno, nenaběhli, je dobré sledovat nejen jednotlivé případy, ale i testy. Za ten zítřejší vám možná poděkují vaše děti. Týká se totiž kočárků, takzvaných golfových holí. Hezký večer a na viděnou.

 

Na celou reportáž se můžete podívat zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

17. srpna 2018 | Naprostá rarita: Soudu v Brně se podařilo prokázat stočení auta

V boji proti stáčení přituhuje. Za posledních pár měsíců došlo k několika velmi podstatným událostem, které naznačují, že se tento problém konečně začíná brát vážně i u nás. více

16. srpna 2018 | iDnes.cz: Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové vrcholového managementu dodnes čekají na soud. Na druhou stranu je kondice německého koncernu možná nejlepší v historii. A tak se najde i čas na řešení hloupostí. Třeba chuť kečupu v závodní kantýně. více

15. srpna 2018 | SOVA: Po účinnosti zákazu stáčení musí ČOI zkontrolovat firmy, které nabízejí úpravu tachometrů

SOVA ověřila počet „stáčíren“ nabízejících služby na internetu, je jich několik desítek Senát dnes schválil novelu zákona 56/2001 Sb., která kromě řady jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahuje i zákaz stáčení tachometru pod pokutou půl milionu korun. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů - SOVA proto provedlo… více

10. srpna 2018 | Prima: Šest let bojují o vrácení peněz za auto s přetočeným tachometrem

Jako zlý sen, naletěli. Koupili si auto se stočeným tachometrem a skrytými vadami. Tak ho chtěli vrátit a dostat peníze zpět. Kdo by hádal, že to zabralo už celých 6 let. I přes soudní rozhodnutí majitel autobazaru v Bruntále už 2 roky odmítá auto převzít. A tak ani nemusí peníze vracet. více

30. července 2018 | Europoslanec Zdechovský: Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů

Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr. Šizeni jsou předně zákazníci, důsledky těchto podvodů ale mají negativní dopad také na bezpečnost provozu a na životní prostředí. Ve čtvrtek 31. května proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o … více

SOVA na Facebooku