ČRo: Zaostřeno na stáčení tachometrů

U mikrofonu mám nyní Zbyňka Veselého, ředitele Sdružení SOVA, tedy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Řekněme, že přibližně polovina ojetých aut v Česku má upravený stav tachometru. Je to pochopitelně veliký nešvar. Co by podle vás pomohlo situaci zlepšit?

 Zbyněk VESELÝ, ředitel Sdružení SOVA:

Podle mého názoru by pomohla lepší evidence, pravidelná evidence stavů kilometrů najetých na automobilech, ale není to ta jednoduché. Je potřeba se podívat na automobily, které jsou z dovozu, tam se musíme zaměřit už na evropskou databázi, a co se týče automobilů prodávaných u nás, minimálně by pomohla pravidelná kontrola STK, která by přijala to břímě a snažila by se zodpovídat na zápis najetých kilometrů při, dejme tomu, každé technické kontrole. Vedle toho sledujeme i legislativu, snažíme se o to, aby byl, pokud možno aby bylo stáčení, pokud možno, trestným činem, což si myslíme, že by velice napomohlo. Když se dneska podíváte na internet, tak během 20 minut najdete víc jak 40 firem, které vám očividně nabízejí stáčení tachometrů za úplatu. A já jsem přesvědčený, že v součinnosti s těmi dalšími opatřeními by toto skutečně napomohlo, a dokud to nebude trestným činem, tak samozřejmě to bude celoplošné a nikdy se nezbaví toho čísla, které jste uvedla na začátku našeho rozhovoru.

 Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka:

Víte, já bych si strašně přála, aby se to zlepšilo, a nechci tady působit jako nějaký veleskeptik, ale kromě těch cirka 40 firem, které to stáčení beztrestně nabízejí na webu, tak ona je ta situace možná ještě horší. Lidé v podstatě ani nemusejí služeb těchto firem využívat, protože je možné zakoupit zařízení za cirka 3 000 korun, několik desítek eur, kdy si každý z nás může v podstatě ten tachometr upravit sám doma během pár minut. Ta skepse spočívá v tom, že si ti podvodníci, kdo chtějí, vždycky cestu najdou, a že se to jenom bude dít vlastně bez té inzerce.

Zbyněk VESELÝ, ředitel Sdružení SOVA:

Já si to úplně nemyslím tak. Protože vemte si, že pokud to bude trestný čin a bude to doprovázeno i těmi dalšími kroky, protože samozřejmě žádná samostatná legislativní akce nevymezí a nevymýtí žádný nešvar, ale rozhodně se to nebude stávat národním sportem, tak jak už říkám, že to v současné době skutečně je, to znamená, ano, máte pravdu, stáčejí firmy za peníze a stáčí si každý, kdo chce sám, protože dneska technologicky je to velice jednoduché, je potřeba urgovat a apelovat i na výrobce, protože pokud by se výrobci zaměřili tím směrem, a to samozřejmě i jednotlivý občan nedokáže, a vyráběli takové tachometry, které už by byly třeba rezistentní vůči tomu stáčení, tak by to jistě problému napomohlo, ale my víme, že ten zločin, a zločin takovéhoto typu, protože tady se točí miliardy korun, si vždycky tu cestičku najde, a bohužel je vždycky o spíš jeden až dva krůčky vepředu.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka:

Třeba na Slovensku nebo v jiných zemích ta trestnost existuje, a přesto říkají skeptici, přesto se tam stáčí.

Zbyněk VESELÝ, ředitel Sdružení SOVA:

To je argument, který je takový, bych řek, trošičku zavádějící. Ano, já jsem sám připustil, že pokud jakýkoli čin zavedeme jako trestný, tak ho nevymýtíme, ale minimálně snížíme právě to, aby to bylo třeba národním sportem. A jestli je něco dokázaného, tak je dokázáno statisticky, já teď nechci tady říkat nepřesná přesná čísla, ale vždycky vehementně nastal pokles toho stáčení v zemích, kde je to trestným činem. Jistě to sníží a odradí to minimálně tu část populace, která nemá takové, bych řek, přesvědčení o tom, že se nebude bát a bude stáčet. A v součinnosti s těmi dalšími opatřeními by to mohlo vést k rapidnímu snížení toho stáčení. To znamená k rapidnímu zlepšení současné situace.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka:

No, a proč to tady nejde?

Zbyněk VESELÝ, ředitel Sdružení SOVA:

Je to velký byznys. Točí se tam velké peníze. Byly velké snahy, už se zdálo, že stáčení bude trestný čin, akorát vždycky, když se má něco stát, něco zásadního, tak se od toho tématu tak jako odběhne, ale za pár let se zase vynoří. Byli jsme jako SOVA zváni i do parlamentu, byly tam diskuze, my jsme se jich účastnili, účastnili se zástupci největších autobazarů, bylo to úžasný, dělali jsme tam jako přednášky, osvětu, já jsem hovořil pouze o tom, co mám, o těch stížnostech, o stovkách a možná tisících dneska už podvedených, kteří se obrátili za těch 11 let na působení na naše občanské sdružení SOVA, zdálo se, že všichni jsou jakoby pro, ale pro mě to byl zničující, zničující zkušenost, protože jsem pochopil, že nějaké "moje stáčení" je tam dvacáté páté tisícé kolečko u vozu, a i když mě tam teda všichni vyslechli a pokývali ty moudří pánové těmi hlavami, tak stejně potom vždycky mi akorát potřásli rukou, já jsem jim rozdal brožurky a zase jsem byl venku na chodníku. Takže nechci to úplně zle...

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka:

A téma zase posunulo na další půlrok, rok, hm.

Zbyněk VESELÝ, ředitel Sdružení SOVA:

Nechci to zlehčovat a ne, ano, a téma odsunulo. Nechci to úplně zlehčovat, ale asi to není přesně i ta priorita. I když ta společenská nebezpečnost, to, že se v tom autě, které je stočené, můžete zabít, to už jako málokdo třeba uvažuje o, o této intenci, de facto se ohrožujete i na vlastním životě.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka:

A pomůže nějak chystaná směrnice? Já jsem získala dojem, že snad nebude už možné stáčet o tolik, a to zejména u aut, u kterých ke stáčení dochází před tím, než se zúčastní první STK na našem území. Takhle jsem to alespoň pochopila.

Zbyněk VESELÝ, ředitel Sdružení SOVA:

Já to vidím tak, jako že by to byla ta první překlenovací a taková dobrá vlaštovka, co se týče sjednocení v rámci Evropské unie. Protože pokud se bavíme tady o České republice, o stáčení u nás, tak to je jenom náš malý rybníček, kde si teda úžasně vyhrajem a kde nám to všechno krásně běží, nic není pravda, každý druhý auto stočený a tak dále, ale pozor, vždycky jsme upozorňovali na to, že je potřeba tyhle ty věci, protože právě jsme závislí na těch dovozech těch ojetin, prostě propojit s tou Evropskou unií a mít tvrdá data v rámci Evropské unie, což by samozřejmě, pokud se i sjednotí ty STKčka v rámci Evropské unie, protože to je zásadní problém, že jo, jiný přístup v Německu, jiný přístup v Česku, jiný přístup ve Španělsku, tak co teda, tak jaký jsem auto dovezl, vyhovuje tam, tam vyhovuje, tady nevyhovuje, no, co to je, nevím, že jo. Kolik má kilometrů tam, kolik mělo tady. Nevím, nemám se o co opřít. Pokud se tohle sjednotí a začne to fungovat, což bych velice uvítal, tak předpokládám, že je to takový nějaký základ, na kterým by se dalo stavět.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka:

Říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Díky za rozhovor a na slyšenou.

Zbyněk VESELÝ, ředitel Sdružení SOVA:

Na shledanou.

Lucie VOPÁLENSKÁ, moderátorka:

No, a z pořadu Zaostřeno už je to vše. Od mikrofonu přeje příjemný poslech dalších relací Českého rozhlasu Plus Lucie Vopálenská.

 

Celý rozhovor si můžete poslechnout zde pořad Zaostřeno odvysílán v 15:33.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku