E15.cz: Nenapravitelné autobazary: Dvě třetiny podvádějí, hlavně na Moravě

E15.cz: Nenapravitelné autobazary: Dvě třetiny podvádějí, hlavně na Moravě

Dvě třetiny (63 procent) prodejců ojetin porušují předpisy, zjistila kontrola České obchodní inspekce. Zejména najeté kilometry u nabízených aut neodpovídají skutečnosti. Podle ministra průmyslu Jana Mládka závěry jasně ukazují, že se v prodeji automobilů stále ve velkém podvádí. Chce proto, aby se přetáčení kilometrů stalo trestným činem jako v Německu nebo USA.

Z 84 prodejců, které ČOI kontrolovala na konci loňského roku, jich 53 porušilo právní předpisy. Nejhorší výsledky kontroloři zjistili v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde předpisy porušilo 12 ze 13 prodejců. Vzhledem k počtu kontrolních zjištění a jejich závažnosti bude ČOI v kontrolách pokračovat i letos.

 

Podle Asociace prodejců použitých automobilů je v Česku asi 850 autobazarů a není možné je plošně odsuzovat. „Ze strany ČOI a ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic,“ uvedl předseda asociace Petr Přikryl.

Podotkl, že stát přenáší veškerou odpovědnost na prodejce, ale nedává jim stejné kontrolní možnosti. Autobazary tak například na rozdíl od ČOI nemohou žádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. Nemají ani přístup k informacím v registru vozidel.

 

Před zahájením kontrol inspektoři spolu se soudními znalci vytipovali v autobazarech i na webových stránkách vozy, u kterých informace budily podezření. Ojetin vytipovali 47, z nichž ke 23 vypracovali znalecké posudky. Nižší počet najetých kilometrů objevili u 12 z nich, deset vozidel bylo bouraných, ačkoli byla nabízena jako nehavarovaná.

Například u vozu Škoda Octavia Combi tachometr ukazoval 138 200 najetých kilometrů, podle znalců byl přitom stav 335 400 až 347 865 kilometrů, tedy více než dvojnásobek.

 

Kupec musí vyžadovat informace

 

Podle ředitele ČOI Mojmíra Bezecného jsou zjištění inspektorů velmi závažná. „Upozorňuji, že s podobnými praktikami se mohou spotřebitelé při koupi ojetého vozu setkat, a pokud nebudou vyžadovat úplné informace předem nebo si jejich pravdivost všemi dostupnými prostředky neověří, mohou koupit mnohem opotřebovanější vůz, než na základě údajů poskytnutých prodávajícím očekávali,“ uvedl Bezecný.

Za méně závažné nedostatky inspekce uložila pět pokut za celkových 21 tisíc korun. V ostatních případech budou pokuty, případně další opatření, uloženy v rámci dalšího řízení.

 

Češi to sami chtějí, tvrdí autobazary

 

Jména konkrétních prodejců inspektoři nezveřejnili. Velké autobazary ale chtějí podle svých prohlášení při boji proti podvodům. „Celý trh ojetých automobilů je tímto podvodem zcela zdeformovaný, protože stav počítadla ujeté vzdálenosti se stal zcela nedůvěryhodnou veličinou. Problém vidíme i v práci STK, které sice stav tachometru zapisují, ale jeho pravdivost vůbec neprověřují, čímž zmanipulované údaje de facto legalizují,“ uvedla šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Další velký prodejce Auto ESA chtěl na svých stránkách zveřejňovat čísla VIN vozidel, která byla odmítnuta k výkupu kvůli stočenému tachometru. Úřad na ochranu osobních údajů to ale nepovolil.

 

Stojí za tím automafie?

Nejenom nepoctiví prodejci, ale i lidé sami si často můžou za nešvary trhu, nebo, což je horší, už je berou jako fakt. „Je to čistá ekonomická zlodějna, ale Češi už si na ni prostě zvykli a berou ji jako fakt. Často slyšíme, koupil jsem auto. A dobře, ani nebylo moc stočený,“ upozornil na pokřivení trhu předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.

„Docílit trestnosti přetáčení tachometrů je hlavní náplní činnosti Sdružení SOVA prakticky již od jeho vzniku před jedenácti lety. Za tu dobu se objevilo několik smysluplných zákonodárných iniciativ, které však vždy záhadně vyšuměly. Máme za to, že omezení tohoto nelegálního byznysu brání automafie, která je schopná vždy v Parlamentu zabránit legislativnímu řešení. Jinak by tento organizovaný zločin přišel ročně o tučné výdělky v řádu stovek milionů až jednotek miliard korun,“ dodal Veselý.

Češi v současnosti porážejí v poctivosti u autobazarů Moraváky. Tak by se daly shrnout poznatky inspektorů ČOI z poslední kontroly. V poctivosti služeb jsou na tom nejlépe Ústecký a Liberecký, naopak nejhůře Moravskoslezský a Olomoucký kraj.

 

Původní článek najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku