Emisní poplatky

Emisní poplatky

Nehrozí i vám nové, až desetitisícové emisní poplatky na starší ojetiny, které jsou zpět vybírány při registracích a přeregistracích ojetých vozů od 1. ledna 2009?

Jaké poplatky byly s platností od 1. ledna 2009 zavedeny?

Novela zákona 185/2001 Sb. o odpadech, přijatá Parlamentem 23. září 2008 stanoví následující poplatky při první registraci či přeregistraci vozu v ČR, a to podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství:

a) 3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b) 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c) 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene a) nebo b).

Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3. Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla. Poplatek se neplatí rovněž u veteránů a motocyklů. Naopak se platí např. i u nákladních automobilů.

Poplatek se platí za každý vůz pouze jednou v rámci jeho "životního cyklu", tj. nejedná se o pravidelný roční poplatek, a neplatí se ani při každé změně majitele.

Jak poznat, kterou emisní normu vůz splňuje?

Bohužel se nedá přesně stanovit, která značka, typ, motorizace a modelový rok auta odpovídá jakému emisnímu standardu, je vždy nutné prozkoumat velký technický průkaz a údaje v něm nalezené porovnat s touto tabulkou:

EURO-1 EURO-2 EURO-3 EURO-4 a vyšší např.
91/441/EEC R 83-03 B, C R 83-05A R 83-05B (83 R II)
93/59/EEC R 83-04 B, C ES 98/69A ES 98/69B
  ES 94/12 ES 1999/102A ES 1999/102B
  ES 96/44 ES 2001/1A ES 2001/1B
  ES 96/69 ES 2001/100A ES 2001/100B
  98/77 ES 2002/80A ES 2002/80B
    ES 2003/76A ES 2003/76B
    ES 2006/96A ES 715/2007
      ES 2006/96B
5000 Kč 3000 Kč Bez poplatku Bez poplatku

Podrobnější informace naleznete v přiložené tabulce. Obecně lze říci, že poplatku 10000 Kč podléhají všechny vozy vyrobené před rokem 1993.

Jednotlivé emisní standardy charakterizuje dále rok, od kdy jsou v platnosti:

Norma v platnosti od poplatek
Bez katalyzátoru - 10000 Kč
EURO-1 / EM-1 1993 5000
EURO-2 1996 3000 Kč
EURO-3 2000 Bez poplatku
EURO-4 2005/6 Bez poplatku
EURO-5 2009 Bez poplatku
EURO-6 2014 Bez poplatku

V případě, že ani po prostudování uvedených tabulek nedokážete určit, jakou emisní normu splňuje váš vůz, doporučujeme se obrátit na příslušný odbor dopravy, který by měl vůz registrovat. Příslušným pro registraci vozidla je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož územním obvodu má provozovatel silničního motorového vozidla a přípojného vozidla bydliště (trvalý pobyt) nebo místo podnikání, liší-li se od bydliště, nebo sídlo. Seznam odborů dopravy naleznete například na stránkách Dopravní inspektoráty. CZ.

Orientační přehled automobilů podle splňovaných norem, podléhajících poplatku:

Emisní norma Emisní poplatek Automobily splňující normu
Bez katalyzátoru 10000 Kč Š 105, 120, Š Favorit, Seat Marbella, Ford Sierra, VAZ (Lada) a Žiguli, Wartburg, Trabant, + zahraniční vozy s datem výroby před rokem 1991
EURO 1 5000 Kč VW Golf II, Fiaty Uno, Tipo, Renaulty 5, 19, Chamade, Peugeot 205, 405, dlaší auta vyrobená cca od roku 1992 do roku 1996
EURO 2 3000 Kč VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio I, Seat Toledo I, většina aut s datem výroby od roku 1996 cca do roku 2000

Další zajímavé informace k emisním poplatkům

Odpovědi mluvčího Ministerstva životního prostředí Mgr. Jakuba Kašpara na dotazy sdružení SOVA
Chat iDNES s předsedou SOVA Ing. Zbyňkem Veselým ze dne 19. listopadu 2008
Přesné znění paragrafu 37e novely zákona 185/2001 Sb., určujícího výši a způsob placení poplatků

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

26. června 2019 | AutoŽivě.cz: Polsko je v kontrole historie vozu o pořádný krok napřed. Spouští centrální portál

Zjistit historii konkrétního vozidla může být mnohdy nadlidský úkol. Ano, existují různé databáze, kde se lze dopátrat řady informací. Nutno ale dodat, že dané databáze jsou vesměs placené, stejně jako je faktem, že nejsou stoprocentní. Zájemce tak musí v mnoha případech doslova riskovat a doufat, že s jeho vozem bude… více

14. června 2019 | Blesk: Simona Berková (39): Koupila jsem auto se stočeným tachometrem! O 217 000 km!

Měla to být oslava narozenin jak z amerických filmů... Auto s velkou mašlí a nadšení šťastné dcery. Jenže místo toho Simona Berková (39) řeší na policii vůz se stočeným tachometrem, který nemůže na silnici! více

24. května 2019 | Auto-mania.cz: Poláci omylem zrušili tresty za stáčení tachometrů, ještě než začaly platit

V Polsku nastala naprosto chaotická situace v legislativě zavádějící tresty za stáčení tachometrů ve výši až pěti let vězení. Úprava, na kterou se těšili všichni poctiví prodejci ojetin, byla na poslední chvíli omylem zrušena při hlasování o vyšších trestech za sexuální zneužívání dětí. Je to důsledek pedofilní aféry… více

30. dubna 2019 | TN. CZ: Za stočený tachometr 5 let vězení! Měli by přitvrdit i u nás?

Až pět let za mřížemi bude v Polsku hrozit za falšování údajů o stavu najetých kilometrů. Zákon, který výrazně přitvrzuje v boji proti podvodníkům, podepsal polský prezident Andrzej Duda. U nás od loňska hrozí za stočený tachometr maximálně půlmilionová pokuta. Je takový trest dostatečný, nebo by měl být zákon… více

9. dubna 2019 | Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje: Auto mělo stočený tachometr

Na problémy si zadělal 52letý muž, který byl v uplynulých dnech obviněn z přečinu podvodu. Je podezřelý, že poškozenému muži prodal za necelých sto dvacet tisíc Octavii dovezenou z Německa, přičemž deklaroval stav ujetých kilometrů 176 tisíc. více

SOVA na Facebooku