Finance.cz: Bojujeme proti nešvaru stočených tachometrů

Finance.cz: Bojujeme proti nešvaru stočených tachometrů

Nešvar stočených tachometrů a související nedostatky platné legislativy jsou tématem rozhovoru se Zbyňkem Veselým, předsedou Sdružení SOVA, které se již řadu let zabývá tématikou stočených tachometrů.

Mohl byste čtenářům představit Sdružení SOVA?

Vznikli jsme před deseti lety. Jsme spotřebitelské sdružení, které se zabývá výhradně právy majitelů ojetých vozů, resp. zákazníků prodejců ojetin. Odpovídáme na stížnosti na prodejce, které lidé vkládají do našeho webového formuláře, radíme, jak dále postupovat v reklamačních řízeních a tyto stížnosti zveřejňujeme. Aktivně pátráme po nových tricích a podvodech prodejců ojetin a upozorňujeme na ně. Státním orgánům a institucím navrhujeme legislativní i jiná řešení netransparentní situace na trhu ojetých vozů.

 

Jednou z hlavní činností, kterou se zabýváte, je tedy problematika stočených tachometrů?

Ano, to je v současné době největší problém na trhu ojetin. Jakým způsobem dochází ke stáčení tachometrů? Tomuto podvodu se věnují zejména dovozci ojetin ze zahraničí. Dovozce si vybere pro koupi vozu některou ze zemí, kde neexistují nebo jsou jen velmi těžko přístupné databáze najetých kilometrů, jako je třeba Itálie. Většinou jde o levnější vozy s vysokým nájezdem kilometrů, například kolem 250 000. Po dovezení do České republiky vůz stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrů, aby ho zatraktivnil. Při první kontrole na STK hned po dovozu stanice technické kontroly tento falešný stav kilometrů zaznamená a uloží do systému. Potom je tento zmanipulovaný počet kilometrů používán jako jediný údaj o stavu tachometru dostupný v České republice pro konkrétní automobil po jeho dovozu z ciziny. Následná hodnocení v rámci různých kontrolních systémů proto mohou být u dovážených vozů zavádějící a nemusejí stočené kilometry odhalit. Samotné technické provedení tohoto podvodu je jednoduché a v drtivé většině probíhá elektronicky, za pomoci notebooku, propojovacího kabelu s řídicími jednotkami vozu a příslušného softwaru. Jedná se o časově nenáročnou operaci v řádu několika minut.

 

Jedná se především o nešvar autobazarů nebo samostatného prodeje?

Je to různé, někteří dovozci stočené vozy rovnou sami prodávají, jiní je prodávají do bazarů, nebo na inzerát jednotlivcům. Je zde i různá míry spolupráce. S některými bazary jsou podvodníci domluvení, jinam se vozy snaží propašovat potají.

 

Existují metody na odhalení nebo snížení rizika nákupu automobilu s přetočeným tachometrem?

Jde zejména o prevenci a používání „selského rozumu“ při výběru vozu. Je určitě bezpečnější kupovat vozy domácího původu, s ověřitelnou servisní historií, obsahující i údaje o počtu najetých kilometrů. Je potřeba se zamyslet nad tím, zda stáří vozu odpovídá běžnému ročnímu nájezdu, který je u nás kolem 12 tisíc kilometrů. Chce to si případně položit otázku: může mít deset let starý vůz najeto jen 80 000 kilometrů? Nezbytností je samozřejmě fyzická prohlídka vozu s mechanikem, který by měl být podle stavu motoru, karoserie a interiéru být schopný odhadnout, jestli uváděné najeté kilometry mohou odpovídat realitě.

 

Lze efektivně v naší republice bojovat proti přetočeným tachometrům? Jaké výsledky má Vaše sdružení?

Za pomoci přátel jsme na našich webových stránkách (www.sdruzeni-sova.cz) vytvořili systém, který shromažďuje informace o autech, nabízených v zahraničí k prodeji. Archivujeme VIN kódy a inzerované počty najetých kilometrů. Náš systém pak sleduje, zda se tyto vozy objeví jako dovezené v tuzemsku. Pokud ano, zkontroluje, s jakým stavem najetých kilometrů jsou inzerovány. Pokud je u nich uvedeno méně kilometrů, než bylo v původním inzerátu v zahraničí, vyhodnocujeme vůz jako stočený a zveřejníme ho v přehledu stočených vozů. Zatím jich za zhruba půl roku na našem webu je přes 1100, celkem na nich bylo ubráno asi 57 milionů kilometrů.

 

Považujete současnou legislativu za dostačující v boji proti přetočeným tachometrům?

Rozhodně ne. Legislativa je příliš obecná, dá se využít prakticky jen ustanovení o podvodu, a to je podle nás nedostačující. Policie, státní zastupitelství ani soudy se přetáčením prakticky nezabývají, i když se jedná o organizovanou trestnou činnost, se škodou v řádu miliard korun každý rok.

 

V nedávné době vydal Nejvyšší soud rozhodnutí, které stanovilo, že přetočení tachometru je trestným činem podvodu. Jaký je Váš názor na uvedené rozhodnutí?

Je to první signál směrem k podvodníkům, že to, co dělají, je protiprávní, který rozhodně vítáme. Ale je to podle nás málo.

 

Jste toho názoru, že je třeba přidávat výslovnou skutkovou podstatu trestného činu pro přetáčení tachometrů nebo postačí současná podoba trestného činu podvodu?

V České republice bohužel lidé respektují pouze to, když je konkrétní trestný čin přímo zmíněn v zákoně. Proto jsme jednoznačně pro uzákonění trestného činu přetáčení tachometru, jako je tomu v Německu a v dalších civilizovaných zemích.

 

Co byste poradil čtenářům, kteří zakoupili automobil s přetočeným tachometrem?

Nebát se vůz u prodejce reklamovat, samozřejmě s důkazy o podvodu v ruce. Pokud nebude prodejce na reklamaci reagovat, podat trestní oznámení, seznámit s případem média a zaslat svůj příběh například našemu sdružení, které ho rádo zveřejní. Více se bohužel po koupi stočeného vozu zatím dělat nedá.

 

Více zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více

18. ledna 2024 | Zásadní změna, která ušetří čas i peníze. Převést auto půjde on-line

Od února by mělo být daleko snadnější převést auto při jeho prodeji. Nejprve bude možnost požádat o převod digitálně zpřístupněná fyzickým osobám, později během roku se zpřístupní také firmám. více