Garáž.cz: Tachometr stočený o půl milionu? U dodávek běžná věc!

Garáž.cz: Tachometr stočený o půl milionu? U dodávek běžná věc!

Trh s ojetými dodávkami v České republice je jedna velká džungle. Jestli jste si mysleli, že koupě ojetého osobního auta je to největší dobrodružství, co můžete v téhle oblasti zažít, pak vězte, že nákup užitkového je ještě větší adrenalin. Trh je mizerný, ceny vysoké a koupit prověřenou ojetou dodávku může být až nadlidský úkol.

Spousta menších živnostníků, ale i větších rodin, které nemají prostředky na nákup nového auta, řeší jak pořídit dodávku za co nejlepší peníze a v co nejlepším stavu. Jenže zatímco na trhu s ojetými auty panuje přetlak, a to hlavně v oblasti těch ročních, tak koupě dodávky je jedno velké dobrodružství s nejistým koncem. Je jich relativně málo, ceny jako na houpačce a největší problém představují stočené kilometry.

„Za poslední dva roky jsem kupoval tři dodávky,“ vzpomíná Milan Vaculík z Prahy. „Tu první jsem pořídil v Čechách. Byla z dovozu, ale dva roky přihlášená v ČR. Nechal jsem hned preventivně vyměnit rozvody a při té příležitosti udělat i velký servis. Mechanik mě ubezpečil, že auto je sice v dobrém stavu, ale že má podle všeho jednou tak vysoký nájezd kilometrů, než jsem si myslel. Druhé jsem si nechal dovézt z Německa, i to mělo stočené kilometry, navíc se rychle projevily problémy s brzdami. Třetí auto už jsem raději koupil v ČR, po prvním majiteli a ještě přes autorizovaného prodejce, i když jsem věděl, že bych mohl sehnat podobné řádově o sto tisíc levněji. Chtěl jsem prostě mít jistotu,“ vzpomíná Vaculík, který provozuje přepravu drobného zboží a jeho auta musí neustále jezdit. A sám přiznává, že absolvují každé okolo 150 tisíc kilometrů ročně, pak mívá problém je dál prodat.

 

Trh s ojetými dodávkami je v ČR nedostačující

„Ten příběh mě vůbec nepřekvapuje,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. „Stočené tachometry jsou u dodávkových aut naprostou normou, což je dáno asi i tím, že ojetin s českým původem, u nichž se dá historie poměrně spolehlivě zkontrolovat, vyprodukuje náš malý trh mnohem méně, než kolik zákazníci v bazarech poptávají.“ Pravda je taková, že dodávky jsou navíc navržené pro větší proběh kilometrů, takže míra jejich opotřebení bývá významně menší než u osobních aut, čehož si laik logicky nevšimne. A proto spousta prodejců kilometry u aut dovezených ze zahraničí jednoduše stočí.

Samozřejmě, že nejlepší je koupit auto s jasnou historií, ale jejich cena bývá logicky vyšší a spousta lidí to riskne. „Dobrá dodávka, která je řádně servisována a není přetěžována, vydrží milion a víc kilometrů,“ říká Martin Šípek, majitel autoservisu. „Jenže takovou poznat, to je kumšt a chce se s ní rozhodně svézt a nechat ji prohlédnout zkušeným automechanikem. Nákupy naslepo bych rozhodně nedoporučil, v tomhle případě bych vždy investoval peníze do prověření auta.“

 

Tachometry dodávek se stáčejí průběžně

Kromě mechanického stavu se vyplatí nechat si proveřit auto i co se stočení tachometru týče. „Dodávky mívají tachometry stočené častěji a více než osobní automobily, což je dáno tím, že s nimi lidé najedou více kilometrů. Průměrné stočení dle našich dat odhadujeme u dodávek na 200 až 300 tisíc kilometrů. Vzhledem k nájezdu navíc mohou být stočené několikrát, nebo mohou být stáčené průběžně,“ lakonicky informuje Barbora Minksová z firmy Cebia, která se prověřováním vozů zajímá. Dodávky totiž často bývají udržované a opravované v neznačkových servisech, takže se dá dohledat jen minimum informací z jejich historie.

V případě koupě dodávky lze doporučit obezřetnost a pořídit si takovou ojetou, k níž jsou dohledatelné informace z její historie. Systém Autotracer, který slouží k ověření historie vozů, obsahuje informace rovněž o dodávkách. „Doporučujeme proto kupovat jen takovou dodávku, kterou evidujeme v systému a ke které je dostatek informací z její historie a nedošlo u ní ke stočení tachometru,“ říká Minksová. „Zákazník se dozví nejen skutečné kilometry, ale i historii vozidla a případná poškození či havárie, často včetně vyčíslení škody. Dále je možné si v tomto systému ověřit skutečný rok výroby, případné zatížení leasingem či spotřebitelským úvěrem, nebo zda není auto evidováno jako odcizené.“

 

U aut koupených v ČR bývá historie snáze dohledatelná

Při koupi dodávky je také důležité, zda se jedná o vozidlo českého původu, nebo dovezené. Pokud se jedná o import, zvyšuje se pravděpodobnost stočeného tachometru a rovněž zatajených havárií. Mezi oblíbené triky patří také dovézt auto z jižní, jihovýchodní či východní Evropy, účelově ho zaregistrovat v Německu a pak dovézt do ČR jako s německým původem. Důvod je jednoznačný – pro řadu lidí znamená německý původ záruku kvality. Bohužel některé vozy mohou být i nelegálně sestavené z více kusů, často po totálních haváriích a nemusejí splňovat požadavky na bezpečnost.

Celý článek tu.

 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

10. prosince 2018 | ČT: Kontroly stáčení tachometrů

Už víc než dva měsíce jsou v platnosti nové až půl milionové sankce za takzvané stáčení tachometrů. Reálně ujeté kilometry evidují Stanice technické kontroly. Pokud jsou hodnoty nižší než při poslední návštěvě, tak musí majitel zdůvodnit proč tomu tak je. Kolik takovými případy se už úředníci museli zabývat, ale ministerstvo… více

27. listopadu 2018 | Česká televize: Karavan

Za obytné auto, které si paní Netolická našla až v Německu, zaplatila prodejci pár dní po jeho prohlídce. Od koupě ale nakonec sešlo, protože vůz, který si přijela vyzvednout, nebyl ten, který si vybrala. Dnes nemá ani auto a ani své peníze. Jaká rizika na nás čekají, když nakupujeme v zahraničí? více

12. listopadu 2018 | iDnes.cz: Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami. více

6. listopadu 2018 | Novinky.cz: Američan stáčel tachometry, nyní mu hrozí dekády vězení

Za dvanáct případů stočení tachometru a tři bankovní podvody může jít bazarník z Alabamy do vězení na několik desetiletí. Průměrně auta "omladil” o zhruba 200 tisíc kilometrů, jeho osobní rekord je však mnohem vyšší. více

2. listopadu 2018 | Šumperský a Jesenický deník: Zaplatil za auto z Dánska, dosud se ho nedočkal

O nemalé peníze připravil podvodník šestačtyřicetiletého muže ze Šumperska. Ten si před časem našel na internetu inzerát, ve kterém se nabízelo ke koupi vozidlo Mazda CX-7 s rokem výroby 2011. Prodávající za něj chtěl částku pět tisíc Euro. Zájemce začal s prodávajícím čile komunikovat mailem, přitom se dozvěděl, že se… více

SOVA na Facebooku