Garáž.cz: Tachometr stočený o půl milionu? U dodávek běžná věc!

Garáž.cz: Tachometr stočený o půl milionu? U dodávek běžná věc!

Trh s ojetými dodávkami v České republice je jedna velká džungle. Jestli jste si mysleli, že koupě ojetého osobního auta je to největší dobrodružství, co můžete v téhle oblasti zažít, pak vězte, že nákup užitkového je ještě větší adrenalin. Trh je mizerný, ceny vysoké a koupit prověřenou ojetou dodávku může být až nadlidský úkol.

Spousta menších živnostníků, ale i větších rodin, které nemají prostředky na nákup nového auta, řeší jak pořídit dodávku za co nejlepší peníze a v co nejlepším stavu. Jenže zatímco na trhu s ojetými auty panuje přetlak, a to hlavně v oblasti těch ročních, tak koupě dodávky je jedno velké dobrodružství s nejistým koncem. Je jich relativně málo, ceny jako na houpačce a největší problém představují stočené kilometry.

„Za poslední dva roky jsem kupoval tři dodávky,“ vzpomíná Milan Vaculík z Prahy. „Tu první jsem pořídil v Čechách. Byla z dovozu, ale dva roky přihlášená v ČR. Nechal jsem hned preventivně vyměnit rozvody a při té příležitosti udělat i velký servis. Mechanik mě ubezpečil, že auto je sice v dobrém stavu, ale že má podle všeho jednou tak vysoký nájezd kilometrů, než jsem si myslel. Druhé jsem si nechal dovézt z Německa, i to mělo stočené kilometry, navíc se rychle projevily problémy s brzdami. Třetí auto už jsem raději koupil v ČR, po prvním majiteli a ještě přes autorizovaného prodejce, i když jsem věděl, že bych mohl sehnat podobné řádově o sto tisíc levněji. Chtěl jsem prostě mít jistotu,“ vzpomíná Vaculík, který provozuje přepravu drobného zboží a jeho auta musí neustále jezdit. A sám přiznává, že absolvují každé okolo 150 tisíc kilometrů ročně, pak mívá problém je dál prodat.

 

Trh s ojetými dodávkami je v ČR nedostačující

„Ten příběh mě vůbec nepřekvapuje,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. „Stočené tachometry jsou u dodávkových aut naprostou normou, což je dáno asi i tím, že ojetin s českým původem, u nichž se dá historie poměrně spolehlivě zkontrolovat, vyprodukuje náš malý trh mnohem méně, než kolik zákazníci v bazarech poptávají.“ Pravda je taková, že dodávky jsou navíc navržené pro větší proběh kilometrů, takže míra jejich opotřebení bývá významně menší než u osobních aut, čehož si laik logicky nevšimne. A proto spousta prodejců kilometry u aut dovezených ze zahraničí jednoduše stočí.

Samozřejmě, že nejlepší je koupit auto s jasnou historií, ale jejich cena bývá logicky vyšší a spousta lidí to riskne. „Dobrá dodávka, která je řádně servisována a není přetěžována, vydrží milion a víc kilometrů,“ říká Martin Šípek, majitel autoservisu. „Jenže takovou poznat, to je kumšt a chce se s ní rozhodně svézt a nechat ji prohlédnout zkušeným automechanikem. Nákupy naslepo bych rozhodně nedoporučil, v tomhle případě bych vždy investoval peníze do prověření auta.“

 

Tachometry dodávek se stáčejí průběžně

Kromě mechanického stavu se vyplatí nechat si proveřit auto i co se stočení tachometru týče. „Dodávky mívají tachometry stočené častěji a více než osobní automobily, což je dáno tím, že s nimi lidé najedou více kilometrů. Průměrné stočení dle našich dat odhadujeme u dodávek na 200 až 300 tisíc kilometrů. Vzhledem k nájezdu navíc mohou být stočené několikrát, nebo mohou být stáčené průběžně,“ lakonicky informuje Barbora Minksová z firmy Cebia, která se prověřováním vozů zajímá. Dodávky totiž často bývají udržované a opravované v neznačkových servisech, takže se dá dohledat jen minimum informací z jejich historie.

V případě koupě dodávky lze doporučit obezřetnost a pořídit si takovou ojetou, k níž jsou dohledatelné informace z její historie. Systém Autotracer, který slouží k ověření historie vozů, obsahuje informace rovněž o dodávkách. „Doporučujeme proto kupovat jen takovou dodávku, kterou evidujeme v systému a ke které je dostatek informací z její historie a nedošlo u ní ke stočení tachometru,“ říká Minksová. „Zákazník se dozví nejen skutečné kilometry, ale i historii vozidla a případná poškození či havárie, často včetně vyčíslení škody. Dále je možné si v tomto systému ověřit skutečný rok výroby, případné zatížení leasingem či spotřebitelským úvěrem, nebo zda není auto evidováno jako odcizené.“

 

U aut koupených v ČR bývá historie snáze dohledatelná

Při koupi dodávky je také důležité, zda se jedná o vozidlo českého původu, nebo dovezené. Pokud se jedná o import, zvyšuje se pravděpodobnost stočeného tachometru a rovněž zatajených havárií. Mezi oblíbené triky patří také dovézt auto z jižní, jihovýchodní či východní Evropy, účelově ho zaregistrovat v Německu a pak dovézt do ČR jako s německým původem. Důvod je jednoznačný – pro řadu lidí znamená německý původ záruku kvality. Bohužel některé vozy mohou být i nelegálně sestavené z více kusů, často po totálních haváriích a nemusejí splňovat požadavky na bezpečnost.

Celý článek tu.

 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

14. června 2019 | Blesk: Simona Berková (39): Koupila jsem auto se stočeným tachometrem! O 217 000 km!

Měla to být oslava narozenin jak z amerických filmů... Auto s velkou mašlí a nadšení šťastné dcery. Jenže místo toho Simona Berková (39) řeší na policii vůz se stočeným tachometrem, který nemůže na silnici! více

24. května 2019 | Auto-mania.cz: Poláci omylem zrušili tresty za stáčení tachometrů, ještě než začaly platit

V Polsku nastala naprosto chaotická situace v legislativě zavádějící tresty za stáčení tachometrů ve výši až pěti let vězení. Úprava, na kterou se těšili všichni poctiví prodejci ojetin, byla na poslední chvíli omylem zrušena při hlasování o vyšších trestech za sexuální zneužívání dětí. Je to důsledek pedofilní aféry… více

30. dubna 2019 | TN. CZ: Za stočený tachometr 5 let vězení! Měli by přitvrdit i u nás?

Až pět let za mřížemi bude v Polsku hrozit za falšování údajů o stavu najetých kilometrů. Zákon, který výrazně přitvrzuje v boji proti podvodníkům, podepsal polský prezident Andrzej Duda. U nás od loňska hrozí za stočený tachometr maximálně půlmilionová pokuta. Je takový trest dostatečný, nebo by měl být zákon… více

9. dubna 2019 | Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje: Auto mělo stočený tachometr

Na problémy si zadělal 52letý muž, který byl v uplynulých dnech obviněn z přečinu podvodu. Je podezřelý, že poškozenému muži prodal za necelých sto dvacet tisíc Octavii dovezenou z Německa, přičemž deklaroval stav ujetých kilometrů 176 tisíc. více

20. března 2019 | KRIMI-PLZEŇ: Mladík věřil, že Amerika má zájem právě o jeho ojetinu

Na tachovské policisty se ve středu obrátil 22letý muž s tím, že byl zřejmě podveden při prodeji vozidla. více

SOVA na Facebooku