iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

Nová pravidla pro odebírání takzvaného malého technického průkazu přímo na místě policejní kontroly český vozový park neomladí. Ve spojitosti s novými pravidly přitom právě tento pozitivní efekt zazníval. Policisté však věří, že ze silnic zmizí opravdu zjevné vraky. Průměrné stáří aut v Česku je přitom rekordní.

Například šéf jihočeské dopravní policie Lubomír Veselý novou vyhlášku, která umožní policistům za vážné závady odebírat takzvané malé technické průkazy na místě, vítá. „Jednak vymýtí ‚popelnice‘, nebo případy, kdy lidé jezdí s auty po dopravní nehodě. Také přinejmenším ztíží činnost překupníků, kteří se snaží legalizovat auta různého původu,“ řekl iDNES.cz. To, že by nová pravidla pomohla omladit český vozový park, se však Veselý nedomnívá. „Komplikovanější možná bude návrat vozů, které o technický průkaz přijdou,“ myslí si.

Zapravdu mu dává i Václav Špička z Autoklubu České republiky, který připomíná, že seznam třinácti závad necílí přímo jen na věkově stará auta. „Jsou namířené proti vrakům, nikoli starým autům,“ říká. Špička doplnil, že lidi, kteří nemají na nový vůz, vyhláška určitě nemusí nějak zvlášť trápit. „Není to namířeno na řidiče, kteří nemají na nová auta. Stáří nerozhoduje, jen technický stav. Je to jako při koupi ojetin: i mladší vůz může být v mnohem horším stavu než starší,“ říká Špička.

Veselý upozornil, že se nic moc nezmění ani pro řidiče. Policisté odhalí jen to, co uvidí. Závada musí být zjevná. Největší šanci pak policie má při takzvaných silničních technických kontrolách, které dělala i před platností zákona. Zjevným vrakům ale nemohla osvědčení o registraci odebrat přímo na místě, ale posílala je na STK. Při běžných kontrolách podle Veselého řidiči rozdíl v postupu hlídky vůbec nepoznají.

 

Stáří českých aut je rekordní

Vedle zjevných vraků, které má novela pomoci z českých silnic vymýtit, je problémem českého vozového parku právě i jeho stále se zvyšující průměrný věk. K letošnímu březnu dosáhl v Česku podle Svazu dovozců automobilů na 15,1 roku, což je absolutně nejvyšší hodnota od vzniku samostatné ČR v roce 1993. Celkový počet osobních aut v registru vozidel se letos v 1. čtvrtletí přitom zvýšil o 47 tisíc na 5,2 milionu.

Trend je v posledních letech stále narůstající. Ještě k 31. prosinci 2015 bylo průměrné stáří auta 14,3 roku. Vozidel starších 15 let bylo 40,6 procenta, mezi deseti a patnácti lety to bylo 23,6 procenta osobních aut.

„Auta stále stárnou a obměňují se málo,“ řekl iDNES.cz Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. „Je zřejmé, že ke snižování průměrného věku automobilů přispívají zejména ekonomické nástroje. Počty vyřazovaných vozidel v tuzemsku však naopak dlouhodobě klesají, neboť v ČR v podstatě neexistuje žádný nástroj pro motivaci občanů k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel,“ řekl analytik Antonín Šípek, který dříve dlouhodobě působil jako ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Negativní vliv na vývoj průměrného věku osobních aut má také dovoz ojetých vozidel v nevyhovující věkové struktuře. Téměř polovinu dovozů osobních ojetin tvoří automobily ve věku nad 10 let. Nejstarší kategorií vozidel zůstávají motocykly, jejichž průměrný věk se v prvním čtvrtletí zvýšil na 33,4 roku. Počet strojů v registru stoupl o 5 600 na 1,07 milionu.

Vyhlášku, která policistům umožňuje odebrat malý technický průkaz přímo na místě nehody, vydalo ministerstvo dopravy na konci dubna. Stanovila třináct vážných závad, odebrání techničáku tak hrozí například autům bez podstatné části výfuku, s rezavou karoserií či těm vozům, ze kterých vytékají provozní kapaliny.

 

Za co policie odebere osvědčení o registraci vozu

1. absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému

2. poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení

3. absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy

4. zjevné nadměrné úniky provozních kapalin 5. koroze nebo praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu nebo karoserie

6. opotřebení nebo poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy

7. deformace rámu nebo karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu

8. deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost

9. zjevná deformace uložení motoru, například utržené úchyty, posunutí motoru

10. deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla

11. deformace hlavních částí systému řízení, které zjevně ovlivňují bezpečné ovládání vozidla, například převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu

12. zjevné deformace nebo praskliny kol

13. zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie M2 a M3 

 

Více najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 24. dubna 2024 | Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry

Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim… více

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více