iDnes.cz: Europoslanci táhnou do boje proti stočeným tachometrům

iDnes.cz: Europoslanci táhnou do boje proti stočeným tachometrům

Europoslanci z Výboru pro dopravu přijali zprávu o boji proti stáčení kilometrů, která vyzývá Evropskou komisi k přijetí celoevropského řešení této problematiky.

„To by mělo být ve formě využití z Belgie známého systému car-pass a také speciálního nástroje umístěného v automobilu, který by přetáčení znemožnil. Pokud budou opatření přijata, zvýší se tak nejen ochrana nakupujících, ale i bezpečnost na silnicích,“ komentuje europoslanec Tomáš Zdechovský.

Podobný systém označený jako Nationale AutoPas využívají v Nizozemsku. Oba tyto nástroje používají databázi záznamů z počítadel ujetých kilometrů provedených při každé údržbě, servisu, opravě nebo pravidelné kontrole vozidla, aniž by přitom sbíraly osobní údaje. „Ve své oblasti působnosti téměř vymýtily podvody s počítadly ujetých kilometrů,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Belgický systém funguje na právním základě neziskové organizace a systém v Nizozemsku je řízen vládní agenturou.

„Výbor jednal o zprávě z vlastní iniciativy, protože Komise byla doteď přesvědčená, že stačí národní řešení. Studie ale ukazují, že největší problém je s auty z dovozu, a je proto nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy,“ přibližuje podrobnosti k přijaté zprávě Zdechovský, který se problematikou stáčení tachometrů dlouhodobě zabývá.

Ve zprávě jsou navržena dvě hlavní řešení, a to systém car-pass, kdy se při každé návštěvě servisu a při technických prohlídkách opisuje stav počítadla kilometrů do speciální průkazky a historie vozidla je tak lehce dohledatelná. Dále pak jde o lepší ochranu počitadel proti manipulaci přímo od výrobců automobilů. Nutnost přijetí těchto opatření je zdůvodněna předně ochranou zákazníků, kteří kvůli těmto podvodům přicházejí odhadem o 5,6 - 9,6 miliard eur ročně (143 - 245 miliard korun).

„Studie odhadují podíl vozidel, u nichž byl proveden tento neoprávněný zásah, na 5 % až 12 % ojetých vozidel v rámci vnitrostátního prodeje a 30 % až 50 % v rámci přeshraničního prodeje,“ píše se ve zprávě.

„Nástroje pro úpravu počítadel ujetých kilometrů jsou snadno dostupné a začínají na velmi nízkých cenách. Uměle zvýšená ekonomická hodnota je v závislosti na daném segmentu vozidel průměrně 2 000 až 5 000 eur (50 až 130 tisíc korun - pozn. red),“ uvádí zpráva europoslanců.

Zdechovský upozorňuje také na bezpečnostní rozměr nutnosti boje proti stáčení. „Ne všichni nakupující kontrolují celkový stav vozidla a zásadním údajem je nezřídka kromě ceny právě počet najetých kilometrů, protože méně ojeté auto bývá bezpečnější. Proto budu návrh ještě připomínkovat a budu chtít, aby se do průkazek neopisoval jen počet najetých kilometrů, ale zaznamenávaly se i všechny vážnější nehody a výměny komponent,“ uzavírá europoslanec.

„Trh s ojetými vozidly vykazuje nejnižší důvěru spotřebitelů ze všech trhů se zbožím,“ uvádí zpráva Výboru pro dopravu. Manipulace s počítadly ujetých kilometrů je sice zakázaná ve 26 členských státech EU, ale pouze deset z nich zavedlo další opatření k ověření údajů o počtu ujetých kilometrů, jež má zákazník k dispozici, a pouze šest států považuje manipulaci s počítadly ujetých kilometrů za trestný čin.

 

Celý článek zde.

 

Komentář SOVA: 

SOVA zavedení národních registrů a jejich následné propojení do celoevropského dlouhodobě podporuje. Nejvíce stočených aut totiž přichází právě ze zahraničí a ověřit je, je častokrát velký problém, protože se při převoze ztrácí historie a přichází k legalizaci stočení.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

28. června 2018 | deník.cz: Rekordman mezi stočenými tachometry: Auto omládlo o 400 tisíc kilometrů

Obezřetnost při koupi vozidla se vyplácí! S tímhle varováním v úterý vyrukovala středočeská policie. S tím, že krajští kriminalisté, kteří se specializují na problematiku autokriminality, ve spolupráci se společností Cebia prověřují téměř tisícovku aut, u kterých mají podezření – u čtyř stovek téměř jistotu –… více

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

SOVA na Facebooku