iDnes.cz: Jsou zdrogovaní a řítí se Českem. Polští pašeráci aut nikdy nesmí zastavit

iDnes.cz: Jsou zdrogovaní a řítí se Českem. Polští pašeráci aut nikdy nesmí zastavit

Přes Česko ročně projedou stovky vozidel odcizených v Rakousku a Německu. Pašeráci se řítí vysokou rychlostí do Polska, kde už s auty naloží dle potřeby. Jejich zběsilá jízda ohrožuje řidiče na silnicích. Pašeráky, kteří jsou někdy pod vlivem drog, totiž mnohdy nezastaví ani policejní zátaras. Pokud totiž vypnou motor, už nikdy vůz nenastartují.

Policisté na pražské Jižní spojce na úrovni Spořilovské ulice dohánějí ve čtvrtek před devátou ráno luxusní černý Range Rover Velar, auto za dva miliony korun. Auto je upoutá už nepřehlédnutelnou rakouskou espézetkou. RI PLAN 1.

Šofér – osmadvacetiletý Polák – zastavuje. Policisté jej okamžitě vytahují z vozu za svodidla a spoutávají. Automobil je kradený. Zmizel jen o pár hodin dříve v hornorakouském městečku Aurolzmünster z garáže architekta Jochena Mugrauera.

Případ z minulého týdne ukazuje, že přes Česko proletí ročně stovky v Německu a Rakousku kradených automobilů, kdy je převáží najatí Poláci. Právě v Polsku, případně na Ukrajině či v Bulharsku auta rozeberou či zlegalizují.

„Auto bylo ukradeno přímo z naší garáže. Jochen chtěl odjet ráno před sedmou hodinou, v garáži na zemi byla jen mokrá skvrna zkondenzované vody z klimatizace,“ popsala Helga Mugrauerová, manželka architekta.

 

Aby jízdu vydrželi, berou drogy

Krádež luxusního Range Roveru odhaluje praxi, jak drahá auta v cizině mizí. V tichosti, beze stopy. Doby páčidel, šroubováků a startování ukradených aut pomocí spojování drátků vytržených ze spínací skříňky jsou dávno pryč. Dnes lupiči přijdou se zesilovači signálu, které „odcizí“ kódy vozidla vysílané jeho klíči, odemknou a nastartují.

Krádež je tak otázkou maximálně půl minuty. Pak je důležité co nejrychleji z Německa či Rakouska s automobilem zmizet. Přichází najatý kurýr a jede, co to dá, přes Českou republiku do Polska.

V případě architektova roveru ujel zloděj s autem necelých tři sta kilometrů za méně než dvě a půl hodiny. Jel na plný plyn bez zastávky. „To je také často důvod, proč jsou tito zloději pod vlivem drog. Užívají je, aby vydrželi řídit nonstop,“ vysvětluje jeden z policistů, který se odhalováním krádeží automobilů zabývá.

 

17 sekund a ujíždí v kradených vozech

Jiný případ se odehrál na okraji rakouského Lince. Před luxusní dům přicházejí dva zloději. V ruce mají přístroj připomínající satelit. Obcházejí zaparkované audi a mercedes. Nevadí jim, že je natáčejí kamery, za pár sekund zmizí. I s luxusními auty.

Přístroj, který mají v ruce, umí zachytit kódy vysílané klíči automobilů, otevřít je a nastartovat. Vše trvá podle videozáznamu i s nastartováním přesně sedmnáct sekund. O pár kilometrů dál zmizely další tři vozy.

Do všech pěti aut pak nasedli najatí kurýři a vyrazili přes hranice do České republiky a následně do Polska. „Dneska se auta otevírají mobilem a jsou prošpikována elektronikou. To jde naproti zlodějům, kteří umějí kódy z dálkového ovládání přečíst za dvě sekundy a do pěti sekund odjíždějí. Jsou velmi dobře vybaveni, čtečky kódů a signálů sami vyrábějí a vyvíjejí. Nejde o žádné amatéry, jsou to zloději se zkušenostmi z vývoje automobilů,“ říká odborník na zabezpečení vozidel František Lichtenberg ze společnosti VAM System.

Ale zpět k případu z Rakouska. Česká policie tehdy tři z pěti ukradených aut nalezla a zastavila. Tomu předcházely dramatické honičky. Jedno auto zastavili policisté na Semilsku na dálnici, kde použili kamion jako zátaras, druhé auto nalezli odstavené ve Svijanech v pivovaru a třetí policie uviděla na Jižní spojce v Praze. Řidič na sebe upozornil agresivní jízdou. V bílém audi jel na plný plyn, když zahlédl policii, začal narážet do automobilů a následně z auta vyskočil a chtěl utéct přes svodidla.

 

Poláka nezastavil ani zátaras

Právě agresivita zlodějů je největší hrozbou. Například loni v dubnu honili policisté audi ukradené v Německu, Polák za volantem před nimi ujížděl vesnicemi na Jablonecku rychlostí 150 kilometrů v hodině. „Dvakrát havaroval a nezastavil ho ani zátaras z policejních vozů. Naboural do nich a jel dál,“ řekl jeden z policistů. Policie přitom černou limuzínu chtěla zastavit při běžné silniční kontrole. Polák nejprve zpomalil, ale těsně před hlídkou šlápl na plyn.

tejný den o pár kilometrů dál – v Novém Městě pod Smrkem – policisté zastavili jiného Poláka, také v audi s německou espézetkou. Ten auto jen převážel, ukradl ho někdo jiný. Muž byl najatý na to, aby s autem co nejdříve zmizel z Německa a pak pokračoval přes Česko dál do Polska. „Většina z těchto šoférů pochází ze sociálně slabších vrstev a auto nedokážou ukradnout, na to jsou jiní profíci, kteří jim je předají nastartované s předem nastavenou navigací,“ říkají kriminalisté.

Jak velký byznys krádeže drahých aut v zahraničí a jejich převoz do Polska je, ukazuje policejní statistika.

„V roce 2017 bylo na území Libereckého kraje zadrženo dvanáct pachatelů – občanů Polska a Litvy, kteří převáželi vozidla vybavená keyless systémem a odcizená v Německu nebo Rakousku. Další vozidla odcizená v Německu či Rakousku byla na našem území odstavena,“ uvedla Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra.

 

Tisíc eur za hazard

Podle informací MF DNES dostanou Poláci za převoz jednoho vozidla okolo tisíce eur, tedy zhruba sedmadvacet tisíc korun.

To je přesně příběh Poláka, který vezl odcizené luxusní SUV Mercedes v ceně přes dva a půl milionu korun. Za převoz, který skončil hned za českými hranicemi, dostal dvacet tisíc korun. „Auto jsem si převzal nastartované u Frankfurtu. Nesměl jsem zastavit, protože auto by již znovu nešlo nastartovat,“ popsal při zadržení policistům. Přes hranice jej pronásledovali němečtí policisté a spolu s českými jej zastavili na obchvatu Aše.

Pro představu – v Česku loni zloději ukradli 3 594 automobilů. Přibližně stejný počet zmizí přitom každoročně jen v Berlíně. A Němci – konkrétně Bavorsko – i kvůli krádežím automobilů v příhraničí zavedli častější namátkové kontroly u hranic s Českou republikou. To, že krádeže vozidel jsou jedním z důvodů, potvrdil bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann. „Vozidla nezřídka po ukradení mizí za hranicemi,“ řekl Herrmann.

Celý článek zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

14. září 2018 | Týdeník policie: BMW za 3,5 milionu bylo za necelé dvě minuty pryč

Podívejte se na video a přečtěte si článek Týdeníku policie o bleskové únorové krádeži BMW za 3,5 milionu korun, které bylo odcizeno z volně přístupného parkoviště před rodinným domem. více

11. září 2018 | iDnes.cz: Jsou zdrogovaní a řítí se Českem. Polští pašeráci aut nikdy nesmí zastavit

Přes Česko ročně projedou stovky vozidel odcizených v Rakousku a Německu. Pašeráci se řítí vysokou rychlostí do Polska, kde už s auty naloží dle potřeby. Jejich zběsilá jízda ohrožuje řidiče na silnicích. Pašeráky, kteří jsou někdy pod vlivem drog, totiž mnohdy nezastaví ani policejní zátaras. Pokud totiž vypnou motor,… více

17. srpna 2018 | Naprostá rarita: Soudu v Brně se podařilo prokázat stočení auta

V boji proti stáčení přituhuje. Za posledních pár měsíců došlo k několika velmi podstatným událostem, které naznačují, že se tento problém konečně začíná brát vážně i u nás. více

16. srpna 2018 | iDnes.cz: Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové vrcholového managementu dodnes čekají na soud. Na druhou stranu je kondice německého koncernu možná nejlepší v historii. A tak se najde i čas na řešení hloupostí. Třeba chuť kečupu v závodní kantýně. více

15. srpna 2018 | SOVA: Po účinnosti zákazu stáčení musí ČOI zkontrolovat firmy, které nabízejí úpravu tachometrů

SOVA ověřila počet „stáčíren“ nabízejících služby na internetu, je jich několik desítek Senát dnes schválil novelu zákona 56/2001 Sb., která kromě řady jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahuje i zákaz stáčení tachometru pod pokutou půl milionu korun. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů - SOVA proto provedlo… více

SOVA na Facebooku