iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

Aféra kolem emisí dieselových motorů koncernu Volkswagen by mohla vést ke změnám v homologačních postupech. Emisní normy měly změnit tak, aby lépe odrážely realitu, řekl v rozhovoru pro Český rozhlas viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček.

Automobiloví výrobci totiž už dlouho poukazují na to, že emisní regule splní jen s obrovskými investicemi. Martin Winterkorn, který v minulém týdnu vzal odpovědnost za „dieselgate“ na sebe a odstoupil z pozice šéfa koncernu Volkswagen, před rokem prohlásil: „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj. Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Vývojáři se shodují na tom, že aktuálně nastavené limity jsou na hraně technických možností.

Rozhodující je pro všechny homologační testovací cyklus. Pokud by jím auto neprošlo, nemohlo by na silnici. K chování řidiče má testovací cyklus daleko, už jenom pro to, že v něm auto dosahuje průměrnou rychlost 33 kilometrů v hodině. Nic jiného než přesně specifikovanou metodiku (které samozřejmě půjdou vývojáři při stavbě auta naproti) ale použít nelze.

Prohlásit například jízdní styl konkrétního „živého“ řidiče za standardizovaný a podle něj měřit oficiálně spotřebu by bylo z pohledu techniků neproveditelné. Už proto, že není přesně opakovatelné. Chování takového řidiče není exaktně specifikovatelné a měřitelné a ovlivňuje ho mnoho faktorů Rozdíl mezi tabulkovou a reálnou spotřebou navíc stále roste a rozhodně to není tím, že by řidiči jezdili rychleji. Zatímco v roce 2001 byla reálná spotřeba o osm procent vyšší než papírové údaje, v roce 2013 už to mohlo být dokonce až o 43 procent, zjistila to studie Mind the Gap organizace Transport & Environment.

 

Přehuštěné pneumatiky, zalepené spáry

Automobilky tak k tomu, aby splnily normy, používají speciální fígly. Výrobci používají k oficiálním testům pneumatiky s nižším valivým odporem a navíc přehuštěné. Pro dosažení ještě menšího valivého odporu se může měnit geometrie náprav do takové podoby, která by byla v praxi nebezpečná či z hlediska dlouhodobé životnosti pneumatik nepoužitelná. Pro účely testů se často využívají speciální maziva, která sníží tření v motoru, ale se kterými by agregát v reálném v provozu nepřežil.

Dalším trikem je třeba odpojení alternátoru, což opět sníží zátěž motoru. Oproti těmto trikům jsou záležitosti jako zalepení spár v karoserii či zatlačení brzdových destiček zcela do třmenů, aby se tak snížil další jízdní odpory vozu, jen takovou starou školou.

Mercedes v poslední době vymyslel další malý trik. Nový typ C oficiálně dodává s malou nádrží (v ČR je však v nabídce s větší nádrží). Auto má mít totiž při testu nádrž plnou z 90 % a menší nádrž znamená i menší hmotnost natankovaného auta. Právě hmotnost promlouvá do spotřeby vozu velmi výrazně. Mozkem celého auta je řídicí jednotka.

Důležitým klíčem ke správné spotřebě, jak ji vyžadují předpisy, je optimalizace chování motoru. Je veřejným tajemstvím, že auto je schopno měřící cyklus poznat a podle toho také změnit dávkování paliva. A právě kolem toho se celá dieselgate točí.

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

15. května 2017 | ČOI upozorňuje na vysokou rizikovost komisního prodeje

Výsledky kontrol České obchodní inspekce, které provedla v bazarech v minulém roce, jsou alarmující. Porušení zjistila u více než 60 % kontrol, což představuje nárůst o 4 % oproti roku 2015. Inspekce zároveň upozorňuje na velké množství vozidel nabízených prostřednictvím komisního prodeje, tedy v zastoupení… více

11. května 2017 | Auto stočil o šest set tisíc kilometrů, cena narostla o 50 000 korun

Se stočenými auty se Sdružení SOVA setkává běžně. Odhaduje, že až 90 % dovezených aut je „stočených“. Rekordmana, kterým se stala Škoda Superb, ale jen tak nevidí. Její majitel se rozhodl využít dobrého stavu vozu k výdělku a až neuvěřitelným způsobem zmanipuloval tachometr. Auto se poprvé objevilo v inzerátu na webu… více

28. dubna 2017 | Autorevue.cz: Vydání řidičáku bude od příštího léta 4x dražší. Ušetříte ale za fotku

Novinkou se stane také to, že potřebnou agendu v souvislosti s řidičskými průkazy vyřídíte na úřadech všech obcí s rozšířenou působností. Tedy nejen tam, kde máte trvalé bydliště. více

24. dubna 2017 | dTest: Množí se koupě vozů ze zahraničí bez základní dokumentace

Nákup vozidla ze zahraniční s sebou nese mnohá rizika od falešných inzerátů, které vylákají peníze, ale auto nikdy nepřijde, přes složité reklamace, zavádějící klauzule ve smlouvách až po nedodání základní dokumentace ke koupenému vozu. Evropské spotřebitelské centrum upozornilo magazín dTest na dva případy, kdy předávající… více

13. dubna 2017 | iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

Návštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem,… více

SOVA na Facebooku