iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

Aféra kolem emisí dieselových motorů koncernu Volkswagen by mohla vést ke změnám v homologačních postupech. Emisní normy měly změnit tak, aby lépe odrážely realitu, řekl v rozhovoru pro Český rozhlas viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček.

Automobiloví výrobci totiž už dlouho poukazují na to, že emisní regule splní jen s obrovskými investicemi. Martin Winterkorn, který v minulém týdnu vzal odpovědnost za „dieselgate“ na sebe a odstoupil z pozice šéfa koncernu Volkswagen, před rokem prohlásil: „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj. Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Vývojáři se shodují na tom, že aktuálně nastavené limity jsou na hraně technických možností.

Rozhodující je pro všechny homologační testovací cyklus. Pokud by jím auto neprošlo, nemohlo by na silnici. K chování řidiče má testovací cyklus daleko, už jenom pro to, že v něm auto dosahuje průměrnou rychlost 33 kilometrů v hodině. Nic jiného než přesně specifikovanou metodiku (které samozřejmě půjdou vývojáři při stavbě auta naproti) ale použít nelze.

Prohlásit například jízdní styl konkrétního „živého“ řidiče za standardizovaný a podle něj měřit oficiálně spotřebu by bylo z pohledu techniků neproveditelné. Už proto, že není přesně opakovatelné. Chování takového řidiče není exaktně specifikovatelné a měřitelné a ovlivňuje ho mnoho faktorů Rozdíl mezi tabulkovou a reálnou spotřebou navíc stále roste a rozhodně to není tím, že by řidiči jezdili rychleji. Zatímco v roce 2001 byla reálná spotřeba o osm procent vyšší než papírové údaje, v roce 2013 už to mohlo být dokonce až o 43 procent, zjistila to studie Mind the Gap organizace Transport & Environment.

 

Přehuštěné pneumatiky, zalepené spáry

Automobilky tak k tomu, aby splnily normy, používají speciální fígly. Výrobci používají k oficiálním testům pneumatiky s nižším valivým odporem a navíc přehuštěné. Pro dosažení ještě menšího valivého odporu se může měnit geometrie náprav do takové podoby, která by byla v praxi nebezpečná či z hlediska dlouhodobé životnosti pneumatik nepoužitelná. Pro účely testů se často využívají speciální maziva, která sníží tření v motoru, ale se kterými by agregát v reálném v provozu nepřežil.

Dalším trikem je třeba odpojení alternátoru, což opět sníží zátěž motoru. Oproti těmto trikům jsou záležitosti jako zalepení spár v karoserii či zatlačení brzdových destiček zcela do třmenů, aby se tak snížil další jízdní odpory vozu, jen takovou starou školou.

Mercedes v poslední době vymyslel další malý trik. Nový typ C oficiálně dodává s malou nádrží (v ČR je však v nabídce s větší nádrží). Auto má mít totiž při testu nádrž plnou z 90 % a menší nádrž znamená i menší hmotnost natankovaného auta. Právě hmotnost promlouvá do spotřeby vozu velmi výrazně. Mozkem celého auta je řídicí jednotka.

Důležitým klíčem ke správné spotřebě, jak ji vyžadují předpisy, je optimalizace chování motoru. Je veřejným tajemstvím, že auto je schopno měřící cyklus poznat a podle toho také změnit dávkování paliva. A právě kolem toho se celá dieselgate točí.

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

24. července 2017 | iDnes.cz: Zaplaťte přepravu, ať mě neošidíte, žádal zájemce o auto. Pak se odmlčel

O dalším triku internetových podvodníků informovali nyní policisté z Přerovska. Místní muž přišel o více než dvacet tisíc korun v rámci prodeje svého auta poté, co ho údajný zájemce přesvědčil, aby dopředu zaplatil dopravu a dokázal tak, že se nejedná o podvod.  více

20. června 2017 | Denik.cz: Brusel zavírá oči před podvody se stáčením tachometrů, tvrdí europoslanci

Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů. To stojí podle střízlivých odhadů zákazníky v celé EU 145 až 250 miliard korun ročně. Evropská komise se však překvapivě postavila proti skupině europoslanců, kteří chtějí tento problém řešit. více

12. června 2017 | Fušerské opravy a manipulace s vozidly se nevyhýbají ani světovým celebritám

Dle posledních informací, které přinesl server iDnes.cz, byl hotelový Mercedes S 280, ve kterém princezna Diana ujížděla se svým milencem před paparazzi, nejspíš špatně opravený vrak. S tímto výkladem nehody přišel francouzský publicista Jean-Michel Caradec’h, který vypátral původního majitele auta. Když jej viděl… více

8. června 2017 | Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv. více

SOVA na Facebooku