iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

Aféra kolem emisí dieselových motorů koncernu Volkswagen by mohla vést ke změnám v homologačních postupech. Emisní normy měly změnit tak, aby lépe odrážely realitu, řekl v rozhovoru pro Český rozhlas viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček.

Automobiloví výrobci totiž už dlouho poukazují na to, že emisní regule splní jen s obrovskými investicemi. Martin Winterkorn, který v minulém týdnu vzal odpovědnost za „dieselgate“ na sebe a odstoupil z pozice šéfa koncernu Volkswagen, před rokem prohlásil: „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj. Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Vývojáři se shodují na tom, že aktuálně nastavené limity jsou na hraně technických možností.

Rozhodující je pro všechny homologační testovací cyklus. Pokud by jím auto neprošlo, nemohlo by na silnici. K chování řidiče má testovací cyklus daleko, už jenom pro to, že v něm auto dosahuje průměrnou rychlost 33 kilometrů v hodině. Nic jiného než přesně specifikovanou metodiku (které samozřejmě půjdou vývojáři při stavbě auta naproti) ale použít nelze.

Prohlásit například jízdní styl konkrétního „živého“ řidiče za standardizovaný a podle něj měřit oficiálně spotřebu by bylo z pohledu techniků neproveditelné. Už proto, že není přesně opakovatelné. Chování takového řidiče není exaktně specifikovatelné a měřitelné a ovlivňuje ho mnoho faktorů Rozdíl mezi tabulkovou a reálnou spotřebou navíc stále roste a rozhodně to není tím, že by řidiči jezdili rychleji. Zatímco v roce 2001 byla reálná spotřeba o osm procent vyšší než papírové údaje, v roce 2013 už to mohlo být dokonce až o 43 procent, zjistila to studie Mind the Gap organizace Transport & Environment.

 

Přehuštěné pneumatiky, zalepené spáry

Automobilky tak k tomu, aby splnily normy, používají speciální fígly. Výrobci používají k oficiálním testům pneumatiky s nižším valivým odporem a navíc přehuštěné. Pro dosažení ještě menšího valivého odporu se může měnit geometrie náprav do takové podoby, která by byla v praxi nebezpečná či z hlediska dlouhodobé životnosti pneumatik nepoužitelná. Pro účely testů se často využívají speciální maziva, která sníží tření v motoru, ale se kterými by agregát v reálném v provozu nepřežil.

Dalším trikem je třeba odpojení alternátoru, což opět sníží zátěž motoru. Oproti těmto trikům jsou záležitosti jako zalepení spár v karoserii či zatlačení brzdových destiček zcela do třmenů, aby se tak snížil další jízdní odpory vozu, jen takovou starou školou.

Mercedes v poslední době vymyslel další malý trik. Nový typ C oficiálně dodává s malou nádrží (v ČR je však v nabídce s větší nádrží). Auto má mít totiž při testu nádrž plnou z 90 % a menší nádrž znamená i menší hmotnost natankovaného auta. Právě hmotnost promlouvá do spotřeby vozu velmi výrazně. Mozkem celého auta je řídicí jednotka.

Důležitým klíčem ke správné spotřebě, jak ji vyžadují předpisy, je optimalizace chování motoru. Je veřejným tajemstvím, že auto je schopno měřící cyklus poznat a podle toho také změnit dávkování paliva. A právě kolem toho se celá dieselgate točí.

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

28. března 2017 | Cebia se stěhuje

Společnost Cebia se rozrůstá, potřebuje větší a modernější prostory. Proto mění své působiště. Po 20 letech stěhuje z adresy Türkova 1001, Praha 4 na adresu BB Centrum, budova Alpha, Vyskočilova 1461/2a, 140 00 Praha 4. Na nové adrese bude sídlit od 7. 4. 2017. více

24. března 2017 | ČTK: Gang prodal naoko ojetiny za miliony, kupci auta nedostali

Až o miliony korun zřejmě připravil gang tří cizinců žijících v Česku zájemce o ojetá auta z několika zemí. Vozy za nízké ceny pachatelé naoko prodali, ale kupcům nikdy nedodali. Na policejním webu to dnes uvedla mluvčí liberecké krajské policie Ivana Baláková. Gang měl podle ní zázemí v Praze, kde byli také… více

1. března 2017 | SME: Ferrari pro majitele stáčí kilometry, aby mohli vozy prodat za vyšší cenu

Slovenský deník SME popsal stáčení luxusních sporťáků prestižní italské značky. U vzácných Ferrari může vynulování počtu najetých kilometrů zvýšit jejich cenu až o milion dolarů. Případ může mít vliv na ceny všech Ferrari vyrobených po roce 2010. více

17. února 2017 | Měšec.cz: Od června přepíšete auto i pokud nový majitel nespolupracuje

Odpovědnost prodávajícího auta za přestupky, které způsobil nový majitel, co nedokončil přepis, by se měla od června eliminovat. Vyplývá to z novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ta umožní prodávajícímu totiž vůz přeregistrovat pomocí institutu povinnosti převodu i bez součinnosti… více

17. února 2017 | Novela zákona umožní prodávajícím přeregistraci vozu i bez spolupráce s novým majitelem

Pokutování prodávajících za cizí přestupky a sankce ve výši 50 000 Kč za nezrealizovaný převod auta bude minulostí Riziko prodávajících, že je potká nemilé překvapení v podobě pokuty za případný přestupek spáchaný novým majitelem auta, který ho nepřepsal na sebe, se po prvním červnu výrazně sníží. Novela zákona č. 5… více

SOVA na Facebooku