iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

iDnes.cz: Legální fígle automobilek při měření emisí

Aféra kolem emisí dieselových motorů koncernu Volkswagen by mohla vést ke změnám v homologačních postupech. Emisní normy měly změnit tak, aby lépe odrážely realitu, řekl v rozhovoru pro Český rozhlas viceprezident Sdružení automobilového průmyslu Pavel Juříček.

Automobiloví výrobci totiž už dlouho poukazují na to, že emisní regule splní jen s obrovskými investicemi. Martin Winterkorn, který v minulém týdnu vzal odpovědnost za „dieselgate“ na sebe a odstoupil z pozice šéfa koncernu Volkswagen, před rokem prohlásil: „Snížení emisí CO2 o jeden gram v našem flotilovém průměru nás stojí sto milionů eur za vývoj. Je to sto milionů eur, které musíme zaplatit dopředu bez toho, abychom věděli, že se ta investice vrátí.“

Vývojáři se shodují na tom, že aktuálně nastavené limity jsou na hraně technických možností.

Rozhodující je pro všechny homologační testovací cyklus. Pokud by jím auto neprošlo, nemohlo by na silnici. K chování řidiče má testovací cyklus daleko, už jenom pro to, že v něm auto dosahuje průměrnou rychlost 33 kilometrů v hodině. Nic jiného než přesně specifikovanou metodiku (které samozřejmě půjdou vývojáři při stavbě auta naproti) ale použít nelze.

Prohlásit například jízdní styl konkrétního „živého“ řidiče za standardizovaný a podle něj měřit oficiálně spotřebu by bylo z pohledu techniků neproveditelné. Už proto, že není přesně opakovatelné. Chování takového řidiče není exaktně specifikovatelné a měřitelné a ovlivňuje ho mnoho faktorů Rozdíl mezi tabulkovou a reálnou spotřebou navíc stále roste a rozhodně to není tím, že by řidiči jezdili rychleji. Zatímco v roce 2001 byla reálná spotřeba o osm procent vyšší než papírové údaje, v roce 2013 už to mohlo být dokonce až o 43 procent, zjistila to studie Mind the Gap organizace Transport & Environment.

 

Přehuštěné pneumatiky, zalepené spáry

Automobilky tak k tomu, aby splnily normy, používají speciální fígly. Výrobci používají k oficiálním testům pneumatiky s nižším valivým odporem a navíc přehuštěné. Pro dosažení ještě menšího valivého odporu se může měnit geometrie náprav do takové podoby, která by byla v praxi nebezpečná či z hlediska dlouhodobé životnosti pneumatik nepoužitelná. Pro účely testů se často využívají speciální maziva, která sníží tření v motoru, ale se kterými by agregát v reálném v provozu nepřežil.

Dalším trikem je třeba odpojení alternátoru, což opět sníží zátěž motoru. Oproti těmto trikům jsou záležitosti jako zalepení spár v karoserii či zatlačení brzdových destiček zcela do třmenů, aby se tak snížil další jízdní odpory vozu, jen takovou starou školou.

Mercedes v poslední době vymyslel další malý trik. Nový typ C oficiálně dodává s malou nádrží (v ČR je však v nabídce s větší nádrží). Auto má mít totiž při testu nádrž plnou z 90 % a menší nádrž znamená i menší hmotnost natankovaného auta. Právě hmotnost promlouvá do spotřeby vozu velmi výrazně. Mozkem celého auta je řídicí jednotka.

Důležitým klíčem ke správné spotřebě, jak ji vyžadují předpisy, je optimalizace chování motoru. Je veřejným tajemstvím, že auto je schopno měřící cyklus poznat a podle toho také změnit dávkování paliva. A právě kolem toho se celá dieselgate točí.

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

30. listopadu 2016 | Měšec.cz: U jakých značek se nejčastěji manipuluje s najetými kilometry?

U ojetých aut dovezených z ciziny patří mezi nejběžněji stáčené značky Ford, Škoda a Volkswagen. Tvoří až 60 % vozů se stočeným tachometrem. Vyplývá to ze zprávy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů –SOVA. Z modelů jde nejčastěji o Škodu Octavia, Ford Mondeo a Volkswagen Passat. více

30. listopadu 2016 | Autoweb: Zajímají vás Škoda či Volkswagen z druhé ruky? Pozor na stočené kilometry!

S ornitologií to nemá nic společného, SOVA je zkratka Sdružení na ochranu vlastníků automobilů, a to sestavilo na základě téměř třináctileté činnosti seznam automobilů, které jsou nejčastěji podezřelé z manipulace se stavem tachometru. -Nejfrekventovanějšími modely (téměř čtyřicet procent) jsou Škoda Octavia, Volkswagen… více

28. listopadu 2016 | Kupujete ojetou Škodovku anebo Volkswagen? Dejte pozor na pravost najetých kilometrů!

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA sestavilo na základě své téměř třináctileté činnosti seznam automobilů, které jsou nejčastěji podezřelé z manipulace se stavem tachometru. Téměř čtyřicet procent stočených aut tvořily modely Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Ford Mondeo. Od svého vzniku SOVA odhalila více než … více

25. listopadu 2016 | iDnes.cz: Falešný Brit prodává auta přes internet, z lidí už vytáhl přes milion

Trutnovští kriminalisté vyšetřují sérii podvodů při prodeji aut přes internet. Muž, který se vydává za britského občana a komunikuje pouze přes e-maily, zákazníkům nedodal už devět vozidel. Prokazuje se falešným pasem Spojeného království. více

18. listopadu 2016 | Olomoucký deník: Praxe přetáčení kilomerů je běžná, ukázaly kontroly

Olomoucký kraj patří z hlediska podvodů v autobazarech k nejhorším v zemi Olomoucký kraj – Přetáčení tachometrů a lži, že auto není bourané. Nedávné kontroly ukázaly, že v kraji existují autobazary, které se snaží zákazníky podvést. více

SOVA na Facebooku