iDnes.cz: Na odborech dopravy lidé čekají i hodiny, narychlo řeší polopřevody aut

iDnes.cz: Na odborech dopravy lidé čekají i hodiny, narychlo řeší polopřevody aut

Zástupy řidičů, které úředníci někdy nestíhají odbavovat, a někdy i několikahodinové čekání. Tak to vypadá v posledních dnech na odborech dopravy ve velkých městech, kde lidé na poslední chvíli dokončují převody aut. Pokud mají totiž vůz jen v takzvaném polopřevodu, bude 1. července vyřazeno z registru.

Například na olomoucké radnici si v těchto dnech na nedostatek práce rozhodně stěžovat nemohou. „Je tu plno. Čekací lhůty přesně nevím, ale nějaká ta hodina to určitě bude. V úterý jsme museli i zastavit výdej čísel, abychom žadatele zvládli odbavit. Dnes to omezovat nebudeme, jsme tu do sedmi v hodně lidech, pokusíme se toho vyřídit co nejvíc,“ nastínil Michal Urbášek, vedoucí odboru agendy řidičů a motorových vozidel olomouckého magistrátu.

„Pokud se náhodou ukáže, že to nezvládneme, tak budeme brát na čísla a doděláme to v rámci lhůty. Takže každý, kdo si to chce vyřídit, bude mít šanci. Část lidí sice nebude moci po prvním červenci dočasně jezdit, ale budou to mít podané, což je na tom to podstatné,“ dodal s tím, že například mimořádné víkendové úřední hodiny odbor nechystá. „Zvažujeme ještě přidání hodin v pátek, ale to se ještě uvidí. Každopádně času lidé měli dost, mluví se o tom od začátku roku,“ shrnul Urbášek s tím, že převod nemá v Olomouci dokončeno víc než šest tisíc aut, velká část z nich už ale zřejmě vůbec neexistuje a ve skutečnosti tak zřejmě zbývá vyřešit maximálně kolem tisícovky vozů.

 

Na registrech vozidel musí lidé čekat i několik hodin

Podobné je to i v Přerově. „Upozorňuje se na to půl roku, bylo to v médiích i na stránkách města. Ale podle očekávání to řada lidí nechala na poslední chvíli a pondělkem posledního týdne tak počet klientů silně narostl. Třeba dnes ráno tu bylo v pořadí přes čtyřicet lidí. Přes den tak pozastavujeme vydávání čísel, aby bylo jisté, že stihneme všechny odbavit. Máme teď proto v úřední dny prodloužené hodiny,“ uvedla Jitka Kočicová, vedoucí odboru evidenčních správních služeb.

Nejinak je tomu i ve třetím velkém městě regionu - Prostějově. „Nápor žadatelů je větší než obvykle a čekací doby jsou teď někdy opravdu dlouhé, hlavně když se hodně lidí nakumuluje třeba před koncem pracovní doby. Někdy tak všechny neobsloužíme a objednáváme je na jiný termín,“ popsal vedoucí tamního odboru dopravy Miroslav Nakládal.

„Zatím to ale relativně zvládáme. Je to i tím, že máme dlouhodobě otevřeno každý den. Jsme ale připraveni případně v posledních dvou dnech přijmout mimořádná opatření, pokud to bude potřeba. Zbývají nám tu k vyřízení téměř čtyři tisíce aut, ale reálně je to spíš několik desítek, maximálně stovek. Většina těch vozů už nejspíš neexistuje,“ dodal.

Právě „úklid“ v registru vozidel je jedním z důvodů celé akce. Průměrné stáří osobních aut v Česku je totiž přes 14 let, ale toto číslo spoluvytvářejí i auta, která už neexistují. Nejsou ovšem odhlášená, nebo jsou to veterány. Předpokládá se tak, že většina aut, která „visí“ v polopřevodu, patří k těm nejstarším a zvyšují tak věkový průměr. Řádově je jich přitom několik set tisíc.

 

Muž přišel dořešit traktor, který byl v „polopřevodu“ 14 let

Vozy, které nemají dokončený převod, budou nyní k prvnímu červenci vyřazena z registru a jejich další provoz bude nezákonný. S letoškem se totiž změnil postup při převodu aut, který umožňoval takzvaný polopřevod. To znamená, že auto bylo napsané ve velkém technickém průkazu na nového majitele, ale nebylo „dopřevedené“ v registru vozidel. Při registraci vozidla už ale od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe. Lidé, kteří si nejsou ohledně svého auta jistí, mohou administrativní stav vozu zkontrolovat i na webu www.dokonceteregistraci.cz.

Velký počet aut v polopřevodu lidé nechávali i z ekonomických důvodů. Typicky jsou totiž v polopřevodu nejlevnější vozy, u kterých by majitelé za dokončení převodu museli platit vysokou ekologickou daň, která se vztahuje na převod starších vozidel. Je to jednorázový poplatek placený při převodu staršího, méně ekologického auta. Ten u mnoha aut přesahuje hodnotu vozu - typicky u Škody Favorit, která slouží k dojíždění pár kilometrů do práce, činí deset tisíc korun. Bez jeho zaplacení není možné dokončit převod. „Měli jsme tu i člověka, který přišel dořešit traktor, jenž byl v polopřevodu 14 let,“ popsal jednu z kuriozit vedoucí prostějovského odboru dopravy Nakládal.

 

Původní text najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

9. dubna 2019 | Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje: Auto mělo stočený tachometr

Na problémy si zadělal 52letý muž, který byl v uplynulých dnech obviněn z přečinu podvodu. Je podezřelý, že poškozenému muži prodal za necelých sto dvacet tisíc Octavii dovezenou z Německa, přičemž deklaroval stav ujetých kilometrů 176 tisíc. více

20. března 2019 | KRIMI-PLZEŇ: Mladík věřil, že Amerika má zájem právě o jeho ojetinu

Na tachovské policisty se ve středu obrátil 22letý muž s tím, že byl zřejmě podveden při prodeji vozidla. více

8. března 2019 | Novinky.cz: Policie obvinila pětici z daňových podvodů při dovozu luxusních ojetin z Německa

Celníci a policisté zadrželi pět obchodníků s ojetými luxusními auty, kteří při svých obchodech způsobili státu podle spisu škodu bezmála čtyřicet milionů korun. Zánovní ojetiny z Německa skupina údajně vozila z Brněnska do Česka několik let. Celkem by podle výkazů mělo jít o 359 aut v celkové hodnotě 200… více

18. února 2019 | Novinky.cz: Myslela, že si odváží ojetinu, ale vyklubal se z ní jen „soubor náhradních dílů“

Autobazary prodávají použitá auta, takže je nejde reklamovat jako nová, ale i zde platí jistá ochrana spotřebitele. Jenže autobazarům se do vyřešení reklamací často nechce, a tak hledají různé fígle. více

5. února 2019 | NOVA: Auto mělo stočený tachometr o stovky tisíc kilometrů

Tepličtí policisté stíhají muže, který nabízel auto k prodeji s přetočeným tachometrem o stovky tisíc ujetých kilometrů. Za to mu hrozí až 2leté vězení. Podrobnosti k případu zjišťovala kolegyně Jitka Fárová. více

SOVA na Facebooku