Lidové noviny: Čachry s tachometry focení nezastavilo

Potvrzuje dlouhodobý názor SOVA, že české STK pomáhají legalizaci stočených vozů ze zahraničí, což znovu poukazuje na vysokou rizikovost nákupu importovaných ojetin. Auta se stočenými tachometry se z českých silnic a autobazarů zatím vymýtit nedaří. Navzdory tomu, že ministerstvo dopravy na konci loňského roku věřilo, že se mu to povede. Nová pravidla pro STK, která měla "stočené" vozy odhalit, totiž zatím drhnou – podvodníci je dokáží poměrně snadno obejít.

V roce 2016 si ojeté auto koupí možná až 300 tisíc Čechů. A drtivá většina z nich nebude mít jistotu, že vůz, který si za desítky nebo stovky tisíc korun pořizují,vminulosti skutečně ujel tolik kilometrů, kolik má napsáno na tachometru.

Stočených aut je přitom rok od roku víc. Kolik je jich přesně, nikdo neví. Experti ale odhadují, že údaj o počtu ujetých kilometrů má u nás upravený přinejmenším každé druhé ojeté vozidlo. Tomuto trendu vloni vyhlásilo válku ministerstvo dopravy. Přišlo s novými pravidly pro komisaře, kteří auta prověřují při takzvaných státních technických kontrolách (známějších pod zkratkou STK). Kontroloři mají od začátku letošního roku povinnost u každého auta, které prověřují, vyfotografovat tachometr a snímek vložit do interní i veřejné databáze.

"Dokumentování vozidel při STK se jednoznačně osvědčilo. Lidé si jednak mohou kdykoli na internetu ověřit stav tachometru při předchozí státní kontrole, majitelé aut zároveň o přísnějších kontrolách vědí, což je od podvodů zrazuje," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Má to ale háček: více než polovinu ojetin si Češi přivážejí ze zahraničí, většinou z Německa. A pokud za hranicemi někdo údaj na tachometru upraví, funguje nový systém ministerstva dopravy přesně opačně – podvod neodhalí, ale umožní jeho legalizaci.

"Je to prosté. Čeští kontroloři o historii vozu v zahraničí nevědí absolutně nic. Například o dokumenty vozu ze země původu se vůbec nezajímají. Pokud tak na kontrolu přijede auto stočené v zahraničí, technik zkrátka nemá jak podvod odhalit. Nezbývá mu proto než údaje prostě nafotit a zanést do databáze," vysvětlil Martin Häckl z autobazaru AAA auto.

Podle odhadů ÚAMK má falešný údaj o počtu ujetých kilometrů devadesát procent aut, která si Češi pořídí v zahraničí. Ministerstvo dopravy o problému ví. V současnosti mu však není schopno jakkoli čelit. Evropská unie předpisy, které by přeshraniční prodej ojetých aut upravovaly, zatím nemá.

"Už se ale pracuje na vytvoření celoevropského systému, který by výměnu dat umožnil," vysvětlit Neřold.

Překvapivě vysoké je i riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil. Osmadvacítka však s přípravami unijní databáze zatím nespěchá. "O žádném přesném termínu, kdy by systém mohl vzniknout, se teď nemluví," přiznal mluvčí ministerstva dopravy.

Nefunguje zatím ani spolupráce s okolními státy. Čeští kontroloři se tak například nemohou podívat do německých záznamů o vozidle, které právě kontrolují. "My samozřejmě vítáme každý krok, který má podvody omezit. Toto opatření ale stáčení tachometrů určitě nevymýtí," myslí si Petr Vomáčka z ÚAMK.

Povinné fotografování by mělo odhalovat i další problémy – například by mělo zamezit tomu, aby státními kontrolami prošla auta, která technici nikdy fyzicky neviděli. Stejně tak by komisaři neměli typickou červenou samolepku dát řidiči, na jehož autě není čitelný takzvaný VIN kód (mezinárodní identifikační číslo vozidla)

Češi se však rychle naučili, jak pravidla obcházet. Návodů k více či méně vychytralým podvodům už jsou plné internetové diskuse. "Ano, můžeme potvrdit, že i ta nová pravidla se obejít dají. Nerad bych ale naznačoval jak," doplnil Vomáčka.

 

Více najdete na Lidovky.cz.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

18. února 2019 | Novinky.cz: Myslela, že si odváží ojetinu, ale vyklubal se z ní jen „soubor náhradních dílů“

Autobazary prodávají použitá auta, takže je nejde reklamovat jako nová, ale i zde platí jistá ochrana spotřebitele. Jenže autobazarům se do vyřešení reklamací často nechce, a tak hledají různé fígle. více

5. února 2019 | NOVA: Auto mělo stočený tachometr o stovky tisíc kilometrů

Tepličtí policisté stíhají muže, který nabízel auto k prodeji s přetočeným tachometrem o stovky tisíc ujetých kilometrů. Za to mu hrozí až 2leté vězení. Podrobnosti k případu zjišťovala kolegyně Jitka Fárová. více

27. ledna 2019 | TN.cz: Lživé inzeráty nezmizely! Na tyhle triky prodejců aut si dejte pozor

Lákavá cena dělá divy. Mnozí lidé kvůli ní naletí na falešné inzeráty nabízející výhodnou koupi ojetých aut. Jen za posledních pár měsíců eviduje Sdružení SOVA několik stížností okradených zájemců. Postup podvodníků je přitom podobný, mnohdy se opakuje stále stejná finta. více

24. ledna 2019 | Feedit.cz: SOVA: Lživé inzeráty na auta pořád nezmizely, podvodníci své krytí „recyklují“

Praha, 24. ledna 2019 – Údajní prodávající, kteří zveřejňují falešné inzeráty, pokračují ve své činnosti dál. Pořád se totiž najdou důvěřiví lidé, kteří jim i přes množství informací a varování na internetu skočí na lep. Lákavá cena prostě dělá divy. Jen za posledních pár měsíců jsme se mohli v médiích dočíst o … více

24. ledna 2019 | Lživé inzeráty na auta pořád nezmizely, podvodníci své krytí „recyklují“

Údajní prodávající, kteří zveřejňují falešné inzeráty, pokračují ve své činnosti dál. Pořád se totiž najdou důvěřiví lidé, kteří jim i přes množství informací a varování na internetu skočí na lep. Lákavá cena prostě dělá divy. Jen za posledních pár měsíců jsme se mohli v médiích dočíst o několika případech takto… více

SOVA na Facebooku