Lidové noviny: Čachry s tachometry focení nezastavilo

Potvrzuje dlouhodobý názor SOVA, že české STK pomáhají legalizaci stočených vozů ze zahraničí, což znovu poukazuje na vysokou rizikovost nákupu importovaných ojetin. Auta se stočenými tachometry se z českých silnic a autobazarů zatím vymýtit nedaří. Navzdory tomu, že ministerstvo dopravy na konci loňského roku věřilo, že se mu to povede. Nová pravidla pro STK, která měla "stočené" vozy odhalit, totiž zatím drhnou – podvodníci je dokáží poměrně snadno obejít.

V roce 2016 si ojeté auto koupí možná až 300 tisíc Čechů. A drtivá většina z nich nebude mít jistotu, že vůz, který si za desítky nebo stovky tisíc korun pořizují,vminulosti skutečně ujel tolik kilometrů, kolik má napsáno na tachometru.

Stočených aut je přitom rok od roku víc. Kolik je jich přesně, nikdo neví. Experti ale odhadují, že údaj o počtu ujetých kilometrů má u nás upravený přinejmenším každé druhé ojeté vozidlo. Tomuto trendu vloni vyhlásilo válku ministerstvo dopravy. Přišlo s novými pravidly pro komisaře, kteří auta prověřují při takzvaných státních technických kontrolách (známějších pod zkratkou STK). Kontroloři mají od začátku letošního roku povinnost u každého auta, které prověřují, vyfotografovat tachometr a snímek vložit do interní i veřejné databáze.

"Dokumentování vozidel při STK se jednoznačně osvědčilo. Lidé si jednak mohou kdykoli na internetu ověřit stav tachometru při předchozí státní kontrole, majitelé aut zároveň o přísnějších kontrolách vědí, což je od podvodů zrazuje," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Má to ale háček: více než polovinu ojetin si Češi přivážejí ze zahraničí, většinou z Německa. A pokud za hranicemi někdo údaj na tachometru upraví, funguje nový systém ministerstva dopravy přesně opačně – podvod neodhalí, ale umožní jeho legalizaci.

"Je to prosté. Čeští kontroloři o historii vozu v zahraničí nevědí absolutně nic. Například o dokumenty vozu ze země původu se vůbec nezajímají. Pokud tak na kontrolu přijede auto stočené v zahraničí, technik zkrátka nemá jak podvod odhalit. Nezbývá mu proto než údaje prostě nafotit a zanést do databáze," vysvětlil Martin Häckl z autobazaru AAA auto.

Podle odhadů ÚAMK má falešný údaj o počtu ujetých kilometrů devadesát procent aut, která si Češi pořídí v zahraničí. Ministerstvo dopravy o problému ví. V současnosti mu však není schopno jakkoli čelit. Evropská unie předpisy, které by přeshraniční prodej ojetých aut upravovaly, zatím nemá.

"Už se ale pracuje na vytvoření celoevropského systému, který by výměnu dat umožnil," vysvětlit Neřold.

Překvapivě vysoké je i riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil. Osmadvacítka však s přípravami unijní databáze zatím nespěchá. "O žádném přesném termínu, kdy by systém mohl vzniknout, se teď nemluví," přiznal mluvčí ministerstva dopravy.

Nefunguje zatím ani spolupráce s okolními státy. Čeští kontroloři se tak například nemohou podívat do německých záznamů o vozidle, které právě kontrolují. "My samozřejmě vítáme každý krok, který má podvody omezit. Toto opatření ale stáčení tachometrů určitě nevymýtí," myslí si Petr Vomáčka z ÚAMK.

Povinné fotografování by mělo odhalovat i další problémy – například by mělo zamezit tomu, aby státními kontrolami prošla auta, která technici nikdy fyzicky neviděli. Stejně tak by komisaři neměli typickou červenou samolepku dát řidiči, na jehož autě není čitelný takzvaný VIN kód (mezinárodní identifikační číslo vozidla)

Češi se však rychle naučili, jak pravidla obcházet. Návodů k více či méně vychytralým podvodům už jsou plné internetové diskuse. "Ano, můžeme potvrdit, že i ta nová pravidla se obejít dají. Nerad bych ale naznačoval jak," doplnil Vomáčka.

 

Více najdete na Lidovky.cz.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

10. prosince 2018 | ČT: Kontroly stáčení tachometrů

Už víc než dva měsíce jsou v platnosti nové až půl milionové sankce za takzvané stáčení tachometrů. Reálně ujeté kilometry evidují Stanice technické kontroly. Pokud jsou hodnoty nižší než při poslední návštěvě, tak musí majitel zdůvodnit proč tomu tak je. Kolik takovými případy se už úředníci museli zabývat, ale ministerstvo… více

27. listopadu 2018 | Česká televize: Karavan

Za obytné auto, které si paní Netolická našla až v Německu, zaplatila prodejci pár dní po jeho prohlídce. Od koupě ale nakonec sešlo, protože vůz, který si přijela vyzvednout, nebyl ten, který si vybrala. Dnes nemá ani auto a ani své peníze. Jaká rizika na nás čekají, když nakupujeme v zahraničí? více

12. listopadu 2018 | iDnes.cz: Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami. více

6. listopadu 2018 | Novinky.cz: Američan stáčel tachometry, nyní mu hrozí dekády vězení

Za dvanáct případů stočení tachometru a tři bankovní podvody může jít bazarník z Alabamy do vězení na několik desetiletí. Průměrně auta "omladil” o zhruba 200 tisíc kilometrů, jeho osobní rekord je však mnohem vyšší. více

2. listopadu 2018 | Šumperský a Jesenický deník: Zaplatil za auto z Dánska, dosud se ho nedočkal

O nemalé peníze připravil podvodník šestačtyřicetiletého muže ze Šumperska. Ten si před časem našel na internetu inzerát, ve kterém se nabízelo ke koupi vozidlo Mazda CX-7 s rokem výroby 2011. Prodávající za něj chtěl částku pět tisíc Euro. Zájemce začal s prodávajícím čile komunikovat mailem, přitom se dozvěděl, že se… více

SOVA na Facebooku