Lidové noviny: Čachry s tachometry focení nezastavilo

Potvrzuje dlouhodobý názor SOVA, že české STK pomáhají legalizaci stočených vozů ze zahraničí, což znovu poukazuje na vysokou rizikovost nákupu importovaných ojetin. Auta se stočenými tachometry se z českých silnic a autobazarů zatím vymýtit nedaří. Navzdory tomu, že ministerstvo dopravy na konci loňského roku věřilo, že se mu to povede. Nová pravidla pro STK, která měla "stočené" vozy odhalit, totiž zatím drhnou – podvodníci je dokáží poměrně snadno obejít.

V roce 2016 si ojeté auto koupí možná až 300 tisíc Čechů. A drtivá většina z nich nebude mít jistotu, že vůz, který si za desítky nebo stovky tisíc korun pořizují,vminulosti skutečně ujel tolik kilometrů, kolik má napsáno na tachometru.

Stočených aut je přitom rok od roku víc. Kolik je jich přesně, nikdo neví. Experti ale odhadují, že údaj o počtu ujetých kilometrů má u nás upravený přinejmenším každé druhé ojeté vozidlo. Tomuto trendu vloni vyhlásilo válku ministerstvo dopravy. Přišlo s novými pravidly pro komisaře, kteří auta prověřují při takzvaných státních technických kontrolách (známějších pod zkratkou STK). Kontroloři mají od začátku letošního roku povinnost u každého auta, které prověřují, vyfotografovat tachometr a snímek vložit do interní i veřejné databáze.

"Dokumentování vozidel při STK se jednoznačně osvědčilo. Lidé si jednak mohou kdykoli na internetu ověřit stav tachometru při předchozí státní kontrole, majitelé aut zároveň o přísnějších kontrolách vědí, což je od podvodů zrazuje," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Má to ale háček: více než polovinu ojetin si Češi přivážejí ze zahraničí, většinou z Německa. A pokud za hranicemi někdo údaj na tachometru upraví, funguje nový systém ministerstva dopravy přesně opačně – podvod neodhalí, ale umožní jeho legalizaci.

"Je to prosté. Čeští kontroloři o historii vozu v zahraničí nevědí absolutně nic. Například o dokumenty vozu ze země původu se vůbec nezajímají. Pokud tak na kontrolu přijede auto stočené v zahraničí, technik zkrátka nemá jak podvod odhalit. Nezbývá mu proto než údaje prostě nafotit a zanést do databáze," vysvětlil Martin Häckl z autobazaru AAA auto.

Podle odhadů ÚAMK má falešný údaj o počtu ujetých kilometrů devadesát procent aut, která si Češi pořídí v zahraničí. Ministerstvo dopravy o problému ví. V současnosti mu však není schopno jakkoli čelit. Evropská unie předpisy, které by přeshraniční prodej ojetých aut upravovaly, zatím nemá.

"Už se ale pracuje na vytvoření celoevropského systému, který by výměnu dat umožnil," vysvětlit Neřold.

Překvapivě vysoké je i riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil. Osmadvacítka však s přípravami unijní databáze zatím nespěchá. "O žádném přesném termínu, kdy by systém mohl vzniknout, se teď nemluví," přiznal mluvčí ministerstva dopravy.

Nefunguje zatím ani spolupráce s okolními státy. Čeští kontroloři se tak například nemohou podívat do německých záznamů o vozidle, které právě kontrolují. "My samozřejmě vítáme každý krok, který má podvody omezit. Toto opatření ale stáčení tachometrů určitě nevymýtí," myslí si Petr Vomáčka z ÚAMK.

Povinné fotografování by mělo odhalovat i další problémy – například by mělo zamezit tomu, aby státními kontrolami prošla auta, která technici nikdy fyzicky neviděli. Stejně tak by komisaři neměli typickou červenou samolepku dát řidiči, na jehož autě není čitelný takzvaný VIN kód (mezinárodní identifikační číslo vozidla)

Češi se však rychle naučili, jak pravidla obcházet. Návodů k více či méně vychytralým podvodům už jsou plné internetové diskuse. "Ano, můžeme potvrdit, že i ta nová pravidla se obejít dají. Nerad bych ale naznačoval jak," doplnil Vomáčka.

 

Více najdete na Lidovky.cz.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku