Lidovky.cz: Umělé omlazení a stočený tachometr. Napálení vám hrozí při každém druhém prodeji

Lidovky.cz: Umělé omlazení a stočený tachometr. Napálení vám hrozí při každém druhém prodeji

Stočené kilometry a umělé omlazování setrvale patří k nejčastějším trikům, jak nepoctivě zvýšit prodejní cenu ojetiny. Identifikovat takový vůz bývá velmi složité, není to ovšem nemožné.

Dlouhodobé statistiky po ukazují, že podíl ojetých aut se stočeným tachometrem nebo jinak omlazenou historií každoročně narůstá. Zfalšovaná historie se týká více než třetiny aut, ovšem realita je prý až kolem 40 procent.

Podle aktuální analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním automobilů z druhé ruky, došlo v letošním prvním pololetí ke zvýšení celkové míry stáčení ojetin o dva procentní body na konečných 42 procent, což je alarmující číslo. Tato problematika se přitom nejvíce dotýká zahraničních importů.

Pravý věk prozradí interiér

A právě koupě ojetiny se stočeným tachometrem je jednou z největších nočních můr potenciálních zákazníků. O stavu kilometrů nejvíce vypovídá stav interiéru. Je nutné být pozorný a všímat si i těch nejmenších detailů.

Největší pozornost věnujte čalounění, kobercům, plastům kolem prostoru pro nohy či v zavazadlovém prostoru a rovněž pedálům, volantu a řadicí páce. Zkrátka věcem, kterých se řidič, případně jeho spolujezdci, dotýkají nejčastěji – takže například i tlačítkům elektrického ovládání oken či ovládacím prvkům rádia.

Poškrábané plasty kolem řadicí páky, lesklá kůže na volantu, popraskané kožené čalounění či ošlapané pedály jsou jasným ukazatelem mnoha desítek tisíc najetých kilometrů.

Jenže kontrola interiéru není to jediné. U zánovních aut hodně prozradí také zevrubnější kontrola vozu. Proto při testovací jízdě bedlivě sledujte, jak se auto chová a kde například zabírá spojka.

Pokud kupujete auto do sta tisíc najetých kilometrů, všímejte si i koroze kolem výfuku, stavu zavěšení a podobně.

Použijte všechny smysly

Pokud se někdo o vůz řádně staral , má k němu dokumentaci, jako například výpisy z technických kontrol STK. Pomoci by mohly také pojišťovny, které by mohly mít vůz vedeny jako auto po totální nehodě.

Dobré je kupovaný vůz vnímat také jinými smysly než pouze zrakem. V zánovním autě voní plast, kůže, potahy. V kufru, kde je rezerva, bude cítit guma. To vše by vám mohlo pomoci.

Problém stočených tachometrů je v tom, že u nás není tato praxe klasifikována jako trestný čin, což se některé společnosti, jako například Cebia, či velké autobazary snaží změnit. Ale nedělejme si iluze, že by se pak od stáčení upustilo. Stačí se podívat do Německa, kde tento fenomén roste také, a to navzdory tomu, že tam trestný je. Podle tamějších zdrojů se stáčení dotýká až třetiny ojetin.

Podobně jako v případě stáčení, také omlazování vozidel je poměrně častý nešvar, který se objevuje na českém trhu s ojetinami. Podle statistik společnosti Cebia je téměř každé čtvrté vozidlo ve skutečnosti starší, než tvrdí prodejce.

Příčina je nejspíš ve stále rostoucím počtu dovážených vozidel, u nichž se často padělá rok uvedení do provozu před jejich registrací na referátu dopravy jednoduchým falšováním původního zahraničního technického průkazu. Přitom stačí tak málo.

Zaměřte pozornost na zdánlivé maličkosti, jako je například označení skel, kde je uvedena poslední z číslic roku výroby. Pokud je všude šestka, ale prodejce vám tvrdí, že auto je z roku 2008, protože to má v technickém průkazu, mějte se na pozoru.

Rok výroby najdete kromě karoserie a sklech také na sedadlech, bezpečnostních pásech, plastových dílech, ale i na ABS, klimatizaci či alternátoru nebo na nádobkách provozních kapalin.

Celý článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 24. dubna 2024 | Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry

Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim… více

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více