Novinky.cz: Koupě auta z komise může být problém

Novinky.cz: Koupě auta z komise může být problém

Lidé, kteří se rozhodnou vybrat si ojeté auto v autobazaru, musí počítat s tím, že ne všechny nabízené vozy jsou ve vlastnictví bazaru. Mnohé stále patří dosavadním vlastníkům a ti jen za poplatek využívají plochu autobazaru k nabídce. To je komisní prodej.

Zákazník ale v případě pozdějších problémů s autem z komisního prodeje má daleko menší šanci na reklamaci. U bazaru se přece jenom může nakonec dohodnout na nějaké kompenzaci.

Pokud ale u komisního prodeje původní majitel odmítne komunikovat, je reklamace vlastně nemožná a nový vlastník si musí vše zaplatit sám. Vymáhat peníze za opravu soudní cestou je pak podle odborníků často ekonomický nesmysl. Náklady na právníka obvykle přesáhnou hodnotu samotného vozu.

Úspěšnost reklamace je sice v praxi reálně malá i u aut koupených přímo od bazaru, protože potíže hodí na běžné opotřebení, ale u do očí bijících zalakovaných podrazů, jako jsou svařence z více aut, a skrytých vad má motorista přece jenom nějakou šanci, že se s autobazarem dohodne na kompenzaci nebo výměně.

Větší autobazary kromě toho deklarují záruku čistoty právního původu vozu, tedy že není kradený, a pojištění mechanických a elektrických závad.

 

Advokát: Spory končí mimosoudní dohodou

 

I když bazary obvykle z úředních a soudních řízení, třeba kvůli stočeným tachometrům, vyklouznou, častější návštěvy obchodní inspekce a právnická popotahování je unavují.

„Případy reklamací končí většinou mimosoudní dohodou, tedy třeba slevou z kupní ceny. Soudní spor je ale často vzhledem k průměrné ceně ojetého vozidla kolem 150 tisíc korun a s ohledem na nejistý výsledek neefektivní,“ potvrdil advokát Jiří Bílý.

Autobazar odpovídá za skryté vady, které byly na vozidle v době prodeje, pokud je při prodeji vlastníkem vozu. Tyto vady lze uplatnit do dvou let od prodeje a tuto dobu lze smluvně zkrátit na jeden rok.

Bazar ovšem neodpovídá za vady vzniklé po prodeji v důsledku používání a běžného opotřebení a také za vady zjevné a za ty, o kterých byl zákazník při prodeji informován.

 

Beru na vědomí, že vše je na odpis

Bazary si v praxi kryjí záda protokolem na jeden list papíru, kde je výčet jednotlivých komponent, jako je podvozek, motor, převodovka.

U každého je rovnou výslovně uvedeno, že důležité části jsou zralé na výměnu a nesou znaky opotřebení, přičemž kupující to podepíše, čímž dává najevo, že si je toho vědom. A v praxi je obtížné určit, kdy vada vznikla. Zda až poté, co s ojetinou jezdil kupující, nebo tam byla už v době prodeje.

„Když se závada objeví do půl roku po prodeji, zákon předpokládá, že už existovala při prodeji. Pokud se prodejce brání, musí prokázat opak. Ukáže-li se závada později, zůstává důkazní břemeno na kupci. Prodejce však neodpovídá za vady způsobené používáním nebo běžným opotřebením věci. Například ojeté pneumatiky nebo ošoupané sedačky se reklamovat nedají,“ shrnul pro Právo Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která ověřuje původ vozidel z dostupných databází.

Bazar, který je jen zprostředkovatelem prodeje (a prodává vozy v tzv. komisi), za vůz neručí vůbec, tj. neodpovídá za žádné vady, ani skryté, ani žádné jiné.

 

Stát versus stáčeči Podle rozhodnutí

Nejvyššího soudu z loňského léta je manipulace s tachometrem trestný čin podvodu vždy, kdy je cílem zvýšit hodnotu vozu o více než pět tisíc korun. Je to sice z hlediska práva hezké rozhodnutí, ale „servis tachometrů“, což je otevřená nabídka ke stáčení, je beztrestně a veřejně všem na očích nabízen dál.

Povinností bazaru je ale uvádět pravdivý popis zboží, které nabízí. Česká obchodní inspekce (ČOI) nyní postihuje případy, kdy bazar mohl vědět, že vůz má stočený tachometr, a přesto tuto informaci neuvedl.

Například pokud je vůz veden v databázi Cebia jako stočený a bazar tvrdí, že stočený není, respektive uvádí stav tachometru jako skutečný počet najetých kilometrů, aniž by na stočení upozornil. To je podle ČOI prohřešek proti zákonu. Je-li však vůz v komisním prodeji, na bazaru se motorista hojit nemůže.

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

9. dubna 2019 | Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje: Auto mělo stočený tachometr

Na problémy si zadělal 52letý muž, který byl v uplynulých dnech obviněn z přečinu podvodu. Je podezřelý, že poškozenému muži prodal za necelých sto dvacet tisíc Octavii dovezenou z Německa, přičemž deklaroval stav ujetých kilometrů 176 tisíc. více

20. března 2019 | KRIMI-PLZEŇ: Mladík věřil, že Amerika má zájem právě o jeho ojetinu

Na tachovské policisty se ve středu obrátil 22letý muž s tím, že byl zřejmě podveden při prodeji vozidla. více

8. března 2019 | Novinky.cz: Policie obvinila pětici z daňových podvodů při dovozu luxusních ojetin z Německa

Celníci a policisté zadrželi pět obchodníků s ojetými luxusními auty, kteří při svých obchodech způsobili státu podle spisu škodu bezmála čtyřicet milionů korun. Zánovní ojetiny z Německa skupina údajně vozila z Brněnska do Česka několik let. Celkem by podle výkazů mělo jít o 359 aut v celkové hodnotě 200… více

18. února 2019 | Novinky.cz: Myslela, že si odváží ojetinu, ale vyklubal se z ní jen „soubor náhradních dílů“

Autobazary prodávají použitá auta, takže je nejde reklamovat jako nová, ale i zde platí jistá ochrana spotřebitele. Jenže autobazarům se do vyřešení reklamací často nechce, a tak hledají různé fígle. více

5. února 2019 | NOVA: Auto mělo stočený tachometr o stovky tisíc kilometrů

Tepličtí policisté stíhají muže, který nabízel auto k prodeji s přetočeným tachometrem o stovky tisíc ujetých kilometrů. Za to mu hrozí až 2leté vězení. Podrobnosti k případu zjišťovala kolegyně Jitka Fárová. více

SOVA na Facebooku