Novinky.cz: Rez je problém z hlediska pasivní bezpečnosti, zjistil švédský výzkum

Novinky.cz: Rez je problém z hlediska pasivní bezpečnosti, zjistil švédský výzkum

Organizace Villaagarnas Riksforbund provedla nárazové testy ojetých aut Volkswagenu a Mazdy, která trpěla korozí. Oba vozy získaly nižší hodnocení, než jim EuroNCAP udělil, když byly nové. Největším překvapením je, o kolik hůře dopadla Mazda.

Snad každý, kdo si někdy koupil ojeté auto, musel bojovat s korozí na některých jeho dílech. Pokud má štěstí, jsou to jen vnější panely karoserie. Koroze strukturálních částí auta, nosníků či rámu je podstatně větším problémem.

Jednou z věcí, na kterou má koroze vliv, je tuhost karoserie a s ní i pasivní bezpečnost vozu při nehodě. Jak to může vypadat ve skutečnosti, vyzkoušela švédská organizace Villaagarnas Riksforbund s asistencí pojišťovny Folksam.

Vzala Volkswagen Golf páté generace, vyráběný v letech 2004–2008, a Mazdu 6 první generace, která byla v produkci od roku 2003 do 2008. Nebyly však oznámeny přesné roky výroby jednotlivých aut, stejně jako kilometrové proběhy či třeba jestli vozy už byly bourané.

Dalším drobným nedostatkem je absence informací, jak moc byla auta zkorodovaná - např. jestli by prošla národní bezpečnostní inspekcí, ekvivalentem české STK či nikoliv. Korozi na vozech vidíme, ale může se týkat jen vnějších panelů karoserie.

Podstatnou informací nicméně je, že obě auta byla testována podle pravidel EuroNCAP platných v době, kdy před lety přicházela na trh, nikoliv podle nejnovějších měřítek.

Ve zkorodované Mazdě 6 je o pětinu větší riziko úmrtí než v nové

"Při testu Mazdy 6 v čelní srážce bylo auto deformované tak moc, že se sedadlo řidiče opřelo o interiér vozu a figurína narazila hlavou do B-sloupku,” komentuje výsledek testu Villaagarnas Riksforbund. Jak vidno, vůz nemá hlavové airbagy, anebo nedošlo k jejich vystřelení.

U druhého, černého exempláře, testovaného bočním nárazem, už vidíme vystřelení hlavových airbagů, a tedy lepší ochranu posádky. Celkové výsledky pro Mazdu 6 ale nejsou dobré - obdržela 18 bodů, o osm méně, než když byla nová.

"Podle pojišťovny Folksam je v případě tohoto vozu o 20 % větší riziko úmrtí v nehodě kvůli korozi,” cituje závěr výzkumníků web Autoweek, který zprávy o testech přinesl.

Golf s korozí je horší pouze o jeden bod

Golf při stejném čelním nárazu mnohem lépe udržel integritu levého A-sloupku, a tudíž prostoru řidiče. Ani v tomto případě nedošlo k vystřelení hlavových airbagů, o nárazu hlavy figuríny řidiče do B-sloupku se však nedozvídáme.

Při bočním nárazu hlavové airbagy vystřelily, a to v obou případech - jak při srážce s deformovatelnou překážkou, tak i se sloupem. Vidíme však, že při srážce se sloupem je airbagem chráněna jen hlava figuríny řidiče a levé rameno dostává ránu od výplně dveří.

I tak je výsledek mnohem lepší než u Mazdy. Golf dostal 32 bodů, pouze o jediný bod méně, než jak byl organizací EuroNCAP hodnocen jako nový.

Každé ojeté auto je jiné

Tento článek v žádném případě nemá za cíl říci "Kupte si radši ojetý Golf než Mazdu”. Jak výzkumníci sami podotýkají, neexistují dvě auta, která by rezla úplně stejně. To znamená, že jiný kus Mazdy 6 či Golfu, klidně s podobným stářím i kilometrovým proběhem, by se při stejné zkoušce mohl chovat jinak.

Principem sdělení Villaagarnas Riksforbund je, že koroze má vliv na strukturální integritu auta. To znamená, že by neměla být zanedbávána. A že když si budete vybírat nové auto, hledejte takový kus, který je rzí napaden co nejméně.

Celý článek zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

12. listopadu 2018 | iDnes.cz: Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami. více

6. listopadu 2018 | Novinky.cz: Američan stáčel tachometry, nyní mu hrozí dekády vězení

Za dvanáct případů stočení tachometru a tři bankovní podvody může jít bazarník z Alabamy do vězení na několik desetiletí. Průměrně auta "omladil” o zhruba 200 tisíc kilometrů, jeho osobní rekord je však mnohem vyšší. více

2. listopadu 2018 | Šumperský a Jesenický deník: Zaplatil za auto z Dánska, dosud se ho nedočkal

O nemalé peníze připravil podvodník šestačtyřicetiletého muže ze Šumperska. Ten si před časem našel na internetu inzerát, ve kterém se nabízelo ke koupi vozidlo Mazda CX-7 s rokem výroby 2011. Prodávající za něj chtěl částku pět tisíc Euro. Zájemce začal s prodávajícím čile komunikovat mailem, přitom se dozvěděl, že se… více

31. října 2018 | TOPSPEED. SK: Neuvěřitelná zpověď polského kšeftaře s ojetými auty

Dobře koupit ojeté auto je umění. Kdo si tím prošel, ví, o čem mluvím. Koupit dobré ojeté auto ze zahraničí? Myslíte si, že je to snadné? Že to vámi vysněné auto na vás čeká někde v suché garáži? Neříkám, že to není možné, že to nejde… Pár případů se najde. Včera zveřejnili zpověď polského kšeftaře, jak se dělá byznys s … více

4. října 2018 | Garáž.cz: Tachometr stočený o půl milionu? U dodávek běžná věc!

Trh s ojetými dodávkami v České republice je jedna velká džungle. Jestli jste si mysleli, že koupě ojetého osobního auta je to největší dobrodružství, co můžete v téhle oblasti zažít, pak vězte, že nákup užitkového je ještě větší adrenalin. Trh je mizerný, ceny vysoké a koupit prověřenou ojetou dodávku může být až… více

SOVA na Facebooku