Reportéři ČT: Autobazar ESA prodával od prostředníků kradená auta

Reportéři ČT: Autobazar ESA prodával od prostředníků kradená auta

Jeden z největších tuzemských autobazarů Auto ESA se v reklamě i na svých internetových stránkách chlubí, že stoprocentně garantuje původ prodávaných vozidel. Jenže tentokrát se obchodník s ojetinami přepočítal. Vozy koupil od prostředníka, který původním majitelům nezaplatil. Překupník je ošidil o pětadvacet milionů a hrozí mu soud. ESA se podle policie na podvodu nepodílela, nicméně díky jejich rychlému prodeji už v autech jezdí noví majitelé. Okradeným teď nezbývá, než hnát zloděje před soud.

Když se paní Sumerauerová v červenci minulého roku rozhodla, že prodá svoje auto, podala si inzerát a čekala, kdo se jí ozve. Nakonec ji kontaktovala společnost Globus car Praha s tím, že by pro ni měla kupce. Auto má ale přivézt ukázat do jejich autobazaru Globus car na Praze 9. „Než jsem na tu schůzku šla, tak jsem si autobazar opravdu prověřovala v obchodním rejstříku, v živnostenském rejstříku. Ta společnost měla několikaletou tradici, takže to nebyl bazar, který by vzniknul ze dne na den,“ hájí se žena. V Čakovicích ke svému překvapení narazila na obyčejnou unimo buňku uprostřed odstavné plochy. Přesto zde vozidlo nechala a pak čekala, kdy dorazí domluvená částka na účet.

Od lidí auta vykupovala společnost Globus car

 

Za podvodem může stát organizovaná skupina

 

„Celý ten případ vypadá tak, že by mohlo jít o organizovanou skupinu, protože není nic snazšího, než vybrat jednoho obětního beránka, který po čtyřech letech vyjde z kriminálu a v podstatě se bude těm poškozeným smát,“ myslí si Zbyněk Veselý z občanského sdružení SOVA.

Peníze však paní Sumerauerová nikdy nedostala. Nedostala je ani více než stovka majitelů aut, kteří stejným způsobem s autobazarem „obchodovali“. „Řekli mi, že by mi mohli za moje auto momentálně dát padesát tisíc a víc ne, protože nemají na účtu peníze,“ vypráví další okradená Marta Sládková. Globus car nikomu nezaplatil. A jednoho dne se po firmě slehla zem. Autobazar zkrachoval.

„Zdá se, že jde o klasický podvod s bílým koněm,“ má v případu jasno pan Michl, rovněž bez auta. Vše tomu alespoň nasvědčuje. Zatím je kvůli podvodu stíhán pouze Zdeněk Kazda, který se ke všemu přiznal. „V celé věci je obviněna pouze jedna osoba, a to pro trestný čin podvodu, kdy se prošetřováním nezjistilo, že by se na trestném činu podílel kdokoliv jiný,“ uvedl policejní mluvčí Tomáš Hulan. Ošizení majitelé přitom tvrdí, že celou dobu nejednali s Kazdou, ale s někým úplně jiným.

 

ESA se cítí být poškozena

Podvod spočíval v tom, že autobazar Globus car Praha vylákal z celkem 123 zákazníků auta, která následně prodával do dalších bazarů. Většina z nich putovala do bazaru Auto ESA, a to pod cenou a na základě padělaných plných mocí a kupních smluv. „Auto bylo odvezeno do autobazaru ESA, kde tedy zůstalo nějaký čas. Zhruba za asi dva nebo tři dny bylo prodáno třetí osobě,“ sděluje výsledky vlastního pátrání okradený Tomáš Bauer.

Auto Esa přitom ve svých reklamách garantuje, že nabízí jen prověřené, a tudíž nezcizené vozy. Policie její pracovníky vyslýchala, nezjistila ale, že by se autobazar nějakým způsobem na podvodech podílel. Naopak, společnost se cítí být jedním z poškozených. S tím rozhodně nesouhlasí Zbyněk Veselý. Podle něj bylo povinností Auta ESA řádně zjistit původ. "Kdo jiný je schopen si to auto prověřit, než ten autobazar, který říká: 'Já jsem tady největší, přijďte ke mně, já mám stoprocentně prověřená auta,'" tvrdí zástupce občanského sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

 

Pavel Foltýn, mluvčí Auto ESA:

„Nutno podotknout, že společnost Auto ESA je jedním z poškozených. Nebál bych se říci, že je nejvíce poškozeným v této kauze. Jakkoliv samozřejmě cítíme s poškozenými, kteří prodali svoje auta do Globus caru.“ Jelikož noví majitelé nakoupili svá vozidla u ESA v „dobré víře“, nemusí se bát, že by auta museli vracet. A stovky ošizených? Těm zbývá jediné – snažit se vysoudit ze zkrachovalého Globus caru alespoň své peníze nazpět. Bude to ovšem velmi složité. Policie totiž sama přiznává, že netuší, kam se pětadvacet milionů z podvodu podělo.

 

Najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku