Reportéři ČT: Autobazar ESA prodával od prostředníků kradená auta

Reportéři ČT: Autobazar ESA prodával od prostředníků kradená auta

Jeden z největších tuzemských autobazarů Auto ESA se v reklamě i na svých internetových stránkách chlubí, že stoprocentně garantuje původ prodávaných vozidel. Jenže tentokrát se obchodník s ojetinami přepočítal. Vozy koupil od prostředníka, který původním majitelům nezaplatil. Překupník je ošidil o pětadvacet milionů a hrozí mu soud. ESA se podle policie na podvodu nepodílela, nicméně díky jejich rychlému prodeji už v autech jezdí noví majitelé. Okradeným teď nezbývá, než hnát zloděje před soud.

Když se paní Sumerauerová v červenci minulého roku rozhodla, že prodá svoje auto, podala si inzerát a čekala, kdo se jí ozve. Nakonec ji kontaktovala společnost Globus car Praha s tím, že by pro ni měla kupce. Auto má ale přivézt ukázat do jejich autobazaru Globus car na Praze 9. „Než jsem na tu schůzku šla, tak jsem si autobazar opravdu prověřovala v obchodním rejstříku, v živnostenském rejstříku. Ta společnost měla několikaletou tradici, takže to nebyl bazar, který by vzniknul ze dne na den,“ hájí se žena. V Čakovicích ke svému překvapení narazila na obyčejnou unimo buňku uprostřed odstavné plochy. Přesto zde vozidlo nechala a pak čekala, kdy dorazí domluvená částka na účet.

Od lidí auta vykupovala společnost Globus car

 

Za podvodem může stát organizovaná skupina

 

„Celý ten případ vypadá tak, že by mohlo jít o organizovanou skupinu, protože není nic snazšího, než vybrat jednoho obětního beránka, který po čtyřech letech vyjde z kriminálu a v podstatě se bude těm poškozeným smát,“ myslí si Zbyněk Veselý z občanského sdružení SOVA.

Peníze však paní Sumerauerová nikdy nedostala. Nedostala je ani více než stovka majitelů aut, kteří stejným způsobem s autobazarem „obchodovali“. „Řekli mi, že by mi mohli za moje auto momentálně dát padesát tisíc a víc ne, protože nemají na účtu peníze,“ vypráví další okradená Marta Sládková. Globus car nikomu nezaplatil. A jednoho dne se po firmě slehla zem. Autobazar zkrachoval.

„Zdá se, že jde o klasický podvod s bílým koněm,“ má v případu jasno pan Michl, rovněž bez auta. Vše tomu alespoň nasvědčuje. Zatím je kvůli podvodu stíhán pouze Zdeněk Kazda, který se ke všemu přiznal. „V celé věci je obviněna pouze jedna osoba, a to pro trestný čin podvodu, kdy se prošetřováním nezjistilo, že by se na trestném činu podílel kdokoliv jiný,“ uvedl policejní mluvčí Tomáš Hulan. Ošizení majitelé přitom tvrdí, že celou dobu nejednali s Kazdou, ale s někým úplně jiným.

 

ESA se cítí být poškozena

Podvod spočíval v tom, že autobazar Globus car Praha vylákal z celkem 123 zákazníků auta, která následně prodával do dalších bazarů. Většina z nich putovala do bazaru Auto ESA, a to pod cenou a na základě padělaných plných mocí a kupních smluv. „Auto bylo odvezeno do autobazaru ESA, kde tedy zůstalo nějaký čas. Zhruba za asi dva nebo tři dny bylo prodáno třetí osobě,“ sděluje výsledky vlastního pátrání okradený Tomáš Bauer.

Auto Esa přitom ve svých reklamách garantuje, že nabízí jen prověřené, a tudíž nezcizené vozy. Policie její pracovníky vyslýchala, nezjistila ale, že by se autobazar nějakým způsobem na podvodech podílel. Naopak, společnost se cítí být jedním z poškozených. S tím rozhodně nesouhlasí Zbyněk Veselý. Podle něj bylo povinností Auta ESA řádně zjistit původ. "Kdo jiný je schopen si to auto prověřit, než ten autobazar, který říká: 'Já jsem tady největší, přijďte ke mně, já mám stoprocentně prověřená auta,'" tvrdí zástupce občanského sdružení na ochranu vlastníků automobilů.

 

Pavel Foltýn, mluvčí Auto ESA:

„Nutno podotknout, že společnost Auto ESA je jedním z poškozených. Nebál bych se říci, že je nejvíce poškozeným v této kauze. Jakkoliv samozřejmě cítíme s poškozenými, kteří prodali svoje auta do Globus caru.“ Jelikož noví majitelé nakoupili svá vozidla u ESA v „dobré víře“, nemusí se bát, že by auta museli vracet. A stovky ošizených? Těm zbývá jediné – snažit se vysoudit ze zkrachovalého Globus caru alespoň své peníze nazpět. Bude to ovšem velmi složité. Policie totiž sama přiznává, že netuší, kam se pětadvacet milionů z podvodu podělo.

 

Najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku