Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení komplexně a podporuje rozvoj tzv. šedého trhu se stočenými auty.

Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov má nahradit současný zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, který byl novelizován již devatenáctkrát.

Nové nařízení zavádí zřízení Registru provozních záznamů vozidel, do kterého by se zapisoval stav tachometru v různých situacích, které plynou z provozu vozidla. Hodnoty tachometrů a další informace budou zaznamenávány například při technických a emisních kontrolách, kontrolách původu, opravách, prodeji, evidenčních změnách vozidel, haváriích nebo prohlídkách vozů při pojistné události. Zákon také počítá s tím, že záznamy z registru se dovozu vozu do jiného státu budou poskytovat prostřednictvím mezinárodního informačního systému vozidel. Z nařízení ale nevyplývá, zda bude vstup do databáze veřejný nebo ne.

„Zřízení registru a jeho napojení na mezinárodní informační systém hodnotíme velmi pozitivně. Je to změna, kterou dlouhodobě prosazujeme. Zároveň ale doufáme, že přístup bude veřejný. Jinak by motoristé i nadále kupovali zajíce v pytli,“ hodnotí opatření předseda slovenského sdružení SOVA Július Petrus.

Další mezerou v zákoně je, že z něj nevyplývá, zda je možné tachometr stočeného auta uvést na správný stav tzv. oprávněnou manipulací a beztrestně ho nabízet na trhu. „Tato informace je zásadní pro veliké množství vlastníků aut, kteří byli podvedeni a koupili si automobil se stočeným tachometrem. Bez ní jde hodnota auta rapidně dolů a stává se pro majitele – podnikatele zcela neprodejným,“ vysvětluje Petrus.

„V zákoně spatřujeme vícero pozitivních změn, ale i nadále nám v něm chybí komplexní řešení problému stáčení tachometrů, bez kterého podle nás není možné tento problém odstranit. Pokutování právnických a fyzických osob – podnikatelů Slovenskou obchodní inspekcí nestačí. Z praxe víme, že podvodníci umí tento postih obejít a stočená auta prodávají dál. Zákon by měl zavést trestnost stáčení pro všechny bez výjimky jako je tomu například v Belgii,“ říká Petrus.

„Z pohledu řešení situace v České republice je Slovensko, i tímto ne úplně dokonalým a dotáhnutým zákonem, daleko před námi. Na zavedení sankcí za stáčení tachometrů se u nás pořád ještě čeká. Jisté náznaky zlepšení jsou patrné v novele zákona, kterou připravilo ministerstvo dopravy a kde je navržen zákaz stáčení  pod hrozbou pokuty, norma se ale od jara v legislativním procesu nikam neposunula. Na slovenském návrhu také pozitivně vnímáme zavedení obsáhlého seznamu subjektů, které budou muset hlásit stav tachometru do tamního registru a poskytování informací v rámci mezinárodního informačního systému. Bez propojení národních databází na evropské úrovni totiž není možné proti stáčení úspěšně bojovat,“ komentuje slovenský zákon předseda české SOVY Zbyněk Veselý.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku