Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení komplexně a podporuje rozvoj tzv. šedého trhu se stočenými auty.

Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov má nahradit současný zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, který byl novelizován již devatenáctkrát.

Nové nařízení zavádí zřízení Registru provozních záznamů vozidel, do kterého by se zapisoval stav tachometru v různých situacích, které plynou z provozu vozidla. Hodnoty tachometrů a další informace budou zaznamenávány například při technických a emisních kontrolách, kontrolách původu, opravách, prodeji, evidenčních změnách vozidel, haváriích nebo prohlídkách vozů při pojistné události. Zákon také počítá s tím, že záznamy z registru se dovozu vozu do jiného státu budou poskytovat prostřednictvím mezinárodního informačního systému vozidel. Z nařízení ale nevyplývá, zda bude vstup do databáze veřejný nebo ne.

„Zřízení registru a jeho napojení na mezinárodní informační systém hodnotíme velmi pozitivně. Je to změna, kterou dlouhodobě prosazujeme. Zároveň ale doufáme, že přístup bude veřejný. Jinak by motoristé i nadále kupovali zajíce v pytli,“ hodnotí opatření předseda slovenského sdružení SOVA Július Petrus.

Další mezerou v zákoně je, že z něj nevyplývá, zda je možné tachometr stočeného auta uvést na správný stav tzv. oprávněnou manipulací a beztrestně ho nabízet na trhu. „Tato informace je zásadní pro veliké množství vlastníků aut, kteří byli podvedeni a koupili si automobil se stočeným tachometrem. Bez ní jde hodnota auta rapidně dolů a stává se pro majitele – podnikatele zcela neprodejným,“ vysvětluje Petrus.

„V zákoně spatřujeme vícero pozitivních změn, ale i nadále nám v něm chybí komplexní řešení problému stáčení tachometrů, bez kterého podle nás není možné tento problém odstranit. Pokutování právnických a fyzických osob – podnikatelů Slovenskou obchodní inspekcí nestačí. Z praxe víme, že podvodníci umí tento postih obejít a stočená auta prodávají dál. Zákon by měl zavést trestnost stáčení pro všechny bez výjimky jako je tomu například v Belgii,“ říká Petrus.

„Z pohledu řešení situace v České republice je Slovensko, i tímto ne úplně dokonalým a dotáhnutým zákonem, daleko před námi. Na zavedení sankcí za stáčení tachometrů se u nás pořád ještě čeká. Jisté náznaky zlepšení jsou patrné v novele zákona, kterou připravilo ministerstvo dopravy a kde je navržen zákaz stáčení  pod hrozbou pokuty, norma se ale od jara v legislativním procesu nikam neposunula. Na slovenském návrhu také pozitivně vnímáme zavedení obsáhlého seznamu subjektů, které budou muset hlásit stav tachometru do tamního registru a poskytování informací v rámci mezinárodního informačního systému. Bez propojení národních databází na evropské úrovni totiž není možné proti stáčení úspěšně bojovat,“ komentuje slovenský zákon předseda české SOVY Zbyněk Veselý.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

10. prosince 2018 | ČT: Kontroly stáčení tachometrů

Už víc než dva měsíce jsou v platnosti nové až půl milionové sankce za takzvané stáčení tachometrů. Reálně ujeté kilometry evidují Stanice technické kontroly. Pokud jsou hodnoty nižší než při poslední návštěvě, tak musí majitel zdůvodnit proč tomu tak je. Kolik takovými případy se už úředníci museli zabývat, ale ministerstvo… více

27. listopadu 2018 | Česká televize: Karavan

Za obytné auto, které si paní Netolická našla až v Německu, zaplatila prodejci pár dní po jeho prohlídce. Od koupě ale nakonec sešlo, protože vůz, který si přijela vyzvednout, nebyl ten, který si vybrala. Dnes nemá ani auto a ani své peníze. Jaká rizika na nás čekají, když nakupujeme v zahraničí? více

12. listopadu 2018 | iDnes.cz: Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu udělala. Zatímco ve starším voze by řidič srážku nepřežil, z moderního auta by vylezl jen s oděrkami, maximálně pohmožděninami. více

6. listopadu 2018 | Novinky.cz: Američan stáčel tachometry, nyní mu hrozí dekády vězení

Za dvanáct případů stočení tachometru a tři bankovní podvody může jít bazarník z Alabamy do vězení na několik desetiletí. Průměrně auta "omladil” o zhruba 200 tisíc kilometrů, jeho osobní rekord je však mnohem vyšší. více

2. listopadu 2018 | Šumperský a Jesenický deník: Zaplatil za auto z Dánska, dosud se ho nedočkal

O nemalé peníze připravil podvodník šestačtyřicetiletého muže ze Šumperska. Ten si před časem našel na internetu inzerát, ve kterém se nabízelo ke koupi vozidlo Mazda CX-7 s rokem výroby 2011. Prodávající za něj chtěl částku pět tisíc Euro. Zájemce začal s prodávajícím čile komunikovat mailem, přitom se dozvěděl, že se… více

SOVA na Facebooku