Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení komplexně a podporuje rozvoj tzv. šedého trhu se stočenými auty.

Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov má nahradit současný zákon č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, který byl novelizován již devatenáctkrát.

Nové nařízení zavádí zřízení Registru provozních záznamů vozidel, do kterého by se zapisoval stav tachometru v různých situacích, které plynou z provozu vozidla. Hodnoty tachometrů a další informace budou zaznamenávány například při technických a emisních kontrolách, kontrolách původu, opravách, prodeji, evidenčních změnách vozidel, haváriích nebo prohlídkách vozů při pojistné události. Zákon také počítá s tím, že záznamy z registru se dovozu vozu do jiného státu budou poskytovat prostřednictvím mezinárodního informačního systému vozidel. Z nařízení ale nevyplývá, zda bude vstup do databáze veřejný nebo ne.

„Zřízení registru a jeho napojení na mezinárodní informační systém hodnotíme velmi pozitivně. Je to změna, kterou dlouhodobě prosazujeme. Zároveň ale doufáme, že přístup bude veřejný. Jinak by motoristé i nadále kupovali zajíce v pytli,“ hodnotí opatření předseda slovenského sdružení SOVA Július Petrus.

Další mezerou v zákoně je, že z něj nevyplývá, zda je možné tachometr stočeného auta uvést na správný stav tzv. oprávněnou manipulací a beztrestně ho nabízet na trhu. „Tato informace je zásadní pro veliké množství vlastníků aut, kteří byli podvedeni a koupili si automobil se stočeným tachometrem. Bez ní jde hodnota auta rapidně dolů a stává se pro majitele – podnikatele zcela neprodejným,“ vysvětluje Petrus.

„V zákoně spatřujeme vícero pozitivních změn, ale i nadále nám v něm chybí komplexní řešení problému stáčení tachometrů, bez kterého podle nás není možné tento problém odstranit. Pokutování právnických a fyzických osob – podnikatelů Slovenskou obchodní inspekcí nestačí. Z praxe víme, že podvodníci umí tento postih obejít a stočená auta prodávají dál. Zákon by měl zavést trestnost stáčení pro všechny bez výjimky jako je tomu například v Belgii,“ říká Petrus.

„Z pohledu řešení situace v České republice je Slovensko, i tímto ne úplně dokonalým a dotáhnutým zákonem, daleko před námi. Na zavedení sankcí za stáčení tachometrů se u nás pořád ještě čeká. Jisté náznaky zlepšení jsou patrné v novele zákona, kterou připravilo ministerstvo dopravy a kde je navržen zákaz stáčení  pod hrozbou pokuty, norma se ale od jara v legislativním procesu nikam neposunula. Na slovenském návrhu také pozitivně vnímáme zavedení obsáhlého seznamu subjektů, které budou muset hlásit stav tachometru do tamního registru a poskytování informací v rámci mezinárodního informačního systému. Bez propojení národních databází na evropské úrovni totiž není možné proti stáčení úspěšně bojovat,“ komentuje slovenský zákon předseda české SOVY Zbyněk Veselý.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

6. prosince 2017 | Dojeli na prodej stočeného auta – firma bude zrušena

Společnost SINCE STAR ze Žiliny doplatila na prodej o přibližně 10 000 kilometrů stočeného auta Mercedes ML. Okresní úřad podal návrh na její zrušení. Podnět na vykonání kontroly Slovenskou obchodní inspekcí zaslalo slovenské sdružení SOVA, které dlouhodobě bojuje proti stáčení tachometrů. více

16. listopadu 2017 | Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení… více

6. listopadu 2017 | Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za 3 čtvrtletí 2017

V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který začal na počátku roku 2015. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovozů ojetin o 40 %. Tempo růstu se však zpomaluje a letos činí již pouze 2,5 %. Dovážejí se však stále starší ojetiny, podíl vozidel starších 10 let letos přesahuje 54 %.… více

2. listopadu 2017 | iRozhlas: Poláci dovážejí nejvíce ojetých aut v Evropě. Velká většina z nich má stočený tachometr

Polsko se pokouší bojovat se stáčením tachometrů u ojetých aut. Tamní svaz dealerů automobilů odhaduje, že s ujetými kilometry někdo manipuloval až u 80 procent vozů dovezených z ciziny. více

25. října 2017 | Kroměřížský deník: Majitel nechtěl přepsat auto. Pomohla policie

Auto má v dnešní době skoro každá rodina, mnohé i dvě: jejich prodej či nákup jsou tak běžnou záležitostí, a to nejen v podání specializovaných firem. Co ale dělat, když nový majitel odmítne auto přepsat na sebe a přestane s prodejcem komunikovat? Jak se vyhnout tahanicím za porušení vyhlášky kvůli autu,… více

SOVA na Facebooku