SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA.

„Dovozce si vybere pro koupi vozu některou ze zemí, kde neexistují nebo jsou jen velmi těžko přístupné databáze najetých kilometrů, jako je třeba Itálie. Většinou jde o levnější vozy s vysokým nájezdem kilometrů, například kolem 250 000. Po dovezení do České republiky vůz stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrů, aby ho zatraktivnil. Při první kontrole na STK hned po dovozu stanice technické kontroly tento falešný stav kilometrů zaznamená a uloží do systému. Potom je tento zmanipulovaný počet kilometrů používán jako jediný údaj o stavu tachometru dostupný v České republice pro konkrétní automobil po jeho dovozu z ciziny. Následná hodnocení v rámci různých kontrolních systémů proto mohou být u dovážených vozů zavádějící a nemusejí stočené kilometry odhalit,“ upozornil předseda Sdružení SOVA Ing. Zbyněk Veselý.

Na stáčení kilometrů ukazuje také jeden zajímavý fakt. Zatímco například v Itálii stojí VW Golf 1.9TDI z roku 2006 s 140 000 najetými kilometry v průměru 176 000 korun, u nás je identický vůz téměř o desetinu levnější. „Kupovat v cizině vozy za cenu vyšší, než za jakou jsou pak prodávány v tuzemsku nedává ekonomický smysl. Vyplatí se to pouze v případě, že původně šlo o auta s vyšším počtem najetých kilometrů, a tedy nižší nákupní cenou, jejichž tachometry byly následně upraveny. Pak se vyplatí prodávat auta za dumpingové ceny a ještě na nich lze vydělat. Jediný, kdo utrpí škodu, je český zákazník,“ dodal Veselý.

Sdružení SOVA bylo v poslední době kontaktováno několika zákazníky pražského autobazaru Auto ESA, kteří zde zakoupili stočené automobily, pocházející pravděpodobně z popsaného postupu. Sdružení se po analýze uvedených automobilů ve spolupráci s experty na odhalování manipulací se stavem tachometru následně rozhodlo zveřejnit první tři příklady těchto podvodných aut, aby předešlo dalším obdobným případům.

První je Škoda Octavia RS combi opět z roku 2008 se 155 000 km na tachometru a s reálným nájezdem více než 306 000 km. Vůz byl Auto ESA prodán zákazníkovi za 309 000,- korun. „Prodejní cena vozu s tolika najetými kilometry by byla opět výrazně nižší, někde kolem 250 000,- korun. Vůz je také po větší havárii a má velmi opotřebovaný podvozek a motor,“ uvedl Veselý. Foto zde.

Druhým příkladem zmanipulovaného vozu je VW Touran, jak jinak, opět z roku 2008, který má na tachometru sice 166 000 km, ale ve skutečnosti najel plných 258 000 km. Důvěřivý zákazník si jej v Auto ESA zakoupil za 219 000 Kč, zatímco jeho skutečná cena by se měla pohybovat někde pod 180 000 korunami,“ zdůraznil Veselý. Foto zde.

Třetím příkladem je Škoda Octavia RS combi z roku 2008 se 138 000 km na tachometru, zatímco skutečný nájezd je více než 186 000 km. Vůz byl Auto ESA zákazníkovi prodán za 269 000,- korun. „Reálná prodejní cena vozu s takovýmto nájezdem kilometrů by běžně byla jen 240 000,- korun. Toto auto má také servisní knihu se zfalšovanými servisními záznamy, což je skutečně hodně překvapivé, protože každý poctivý prodejce by si měl takové údaje být schopen ověřit,“ řekl Veselý. Foto zde.

Pokud vezmeme v úvahu jen tato tři auta, můžeme lehce spočítat, že jen na nich noví majitelé zaplatili navíc zbytečně zhruba 130 000 korun. „Na tom můžeme jasně vidět, jak výdělečným byznysem je stáčení tachometrů. V Auto ESA však tyto vozy prodávají velmi chytře – do smlouvy dávají automaticky větu o tom, že auta nemají na tachometru reálné kilometry, čímž se kryjí. Bohužel, za takových podmínek má například ČOI velmi svázané ruce,“ uzavřel Veselý. SOVA odhaduje, že každý měsíc je v České republice takto zmanipulováno asi 12 000 ojetých automobilů z dovozu. Podle sdružení by se měli zákazníci u těchto aut zajímat o údaje o nájezdu kilometrů za dobu jejich provozu v cizině. „Pokud takové údaje nejsou k dispozici, je nákup dovozové ojetiny velmi rizikový,“ zdůraznil Veselý. “V každém případě by zákazníci měli vždy vyžadovat plnou garanci původu včetně najetých kilometrů. Nákup ojetého vozu je bezpečný pouze u prodejce, který vůz vlastní a písemně se zaváže vrátit zákazníkovi všechny peníze v případě, že je později podvod s kilometry odhalen,“ dodal Veselý.

 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku