SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA.

„Dovozce si vybere pro koupi vozu některou ze zemí, kde neexistují nebo jsou jen velmi těžko přístupné databáze najetých kilometrů, jako je třeba Itálie. Většinou jde o levnější vozy s vysokým nájezdem kilometrů, například kolem 250 000. Po dovezení do České republiky vůz stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrů, aby ho zatraktivnil. Při první kontrole na STK hned po dovozu stanice technické kontroly tento falešný stav kilometrů zaznamená a uloží do systému. Potom je tento zmanipulovaný počet kilometrů používán jako jediný údaj o stavu tachometru dostupný v České republice pro konkrétní automobil po jeho dovozu z ciziny. Následná hodnocení v rámci různých kontrolních systémů proto mohou být u dovážených vozů zavádějící a nemusejí stočené kilometry odhalit,“ upozornil předseda Sdružení SOVA Ing. Zbyněk Veselý.

Na stáčení kilometrů ukazuje také jeden zajímavý fakt. Zatímco například v Itálii stojí VW Golf 1.9TDI z roku 2006 s 140 000 najetými kilometry v průměru 176 000 korun, u nás je identický vůz téměř o desetinu levnější. „Kupovat v cizině vozy za cenu vyšší, než za jakou jsou pak prodávány v tuzemsku nedává ekonomický smysl. Vyplatí se to pouze v případě, že původně šlo o auta s vyšším počtem najetých kilometrů, a tedy nižší nákupní cenou, jejichž tachometry byly následně upraveny. Pak se vyplatí prodávat auta za dumpingové ceny a ještě na nich lze vydělat. Jediný, kdo utrpí škodu, je český zákazník,“ dodal Veselý.

Sdružení SOVA bylo v poslední době kontaktováno několika zákazníky pražského autobazaru Auto ESA, kteří zde zakoupili stočené automobily, pocházející pravděpodobně z popsaného postupu. Sdružení se po analýze uvedených automobilů ve spolupráci s experty na odhalování manipulací se stavem tachometru následně rozhodlo zveřejnit první tři příklady těchto podvodných aut, aby předešlo dalším obdobným případům.

První je Škoda Octavia RS combi opět z roku 2008 se 155 000 km na tachometru a s reálným nájezdem více než 306 000 km. Vůz byl Auto ESA prodán zákazníkovi za 309 000,- korun. „Prodejní cena vozu s tolika najetými kilometry by byla opět výrazně nižší, někde kolem 250 000,- korun. Vůz je také po větší havárii a má velmi opotřebovaný podvozek a motor,“ uvedl Veselý. Foto zde.

Druhým příkladem zmanipulovaného vozu je VW Touran, jak jinak, opět z roku 2008, který má na tachometru sice 166 000 km, ale ve skutečnosti najel plných 258 000 km. Důvěřivý zákazník si jej v Auto ESA zakoupil za 219 000 Kč, zatímco jeho skutečná cena by se měla pohybovat někde pod 180 000 korunami,“ zdůraznil Veselý. Foto zde.

Třetím příkladem je Škoda Octavia RS combi z roku 2008 se 138 000 km na tachometru, zatímco skutečný nájezd je více než 186 000 km. Vůz byl Auto ESA zákazníkovi prodán za 269 000,- korun. „Reálná prodejní cena vozu s takovýmto nájezdem kilometrů by běžně byla jen 240 000,- korun. Toto auto má také servisní knihu se zfalšovanými servisními záznamy, což je skutečně hodně překvapivé, protože každý poctivý prodejce by si měl takové údaje být schopen ověřit,“ řekl Veselý. Foto zde.

Pokud vezmeme v úvahu jen tato tři auta, můžeme lehce spočítat, že jen na nich noví majitelé zaplatili navíc zbytečně zhruba 130 000 korun. „Na tom můžeme jasně vidět, jak výdělečným byznysem je stáčení tachometrů. V Auto ESA však tyto vozy prodávají velmi chytře – do smlouvy dávají automaticky větu o tom, že auta nemají na tachometru reálné kilometry, čímž se kryjí. Bohužel, za takových podmínek má například ČOI velmi svázané ruce,“ uzavřel Veselý. SOVA odhaduje, že každý měsíc je v České republice takto zmanipulováno asi 12 000 ojetých automobilů z dovozu. Podle sdružení by se měli zákazníci u těchto aut zajímat o údaje o nájezdu kilometrů za dobu jejich provozu v cizině. „Pokud takové údaje nejsou k dispozici, je nákup dovozové ojetiny velmi rizikový,“ zdůraznil Veselý. “V každém případě by zákazníci měli vždy vyžadovat plnou garanci původu včetně najetých kilometrů. Nákup ojetého vozu je bezpečný pouze u prodejce, který vůz vlastní a písemně se zaváže vrátit zákazníkovi všechny peníze v případě, že je později podvod s kilometry odhalen,“ dodal Veselý.

 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

15. května 2017 | ČOI upozorňuje na vysokou rizikovost komisního prodeje

Výsledky kontrol České obchodní inspekce, které provedla v bazarech v minulém roce, jsou alarmující. Porušení zjistila u více než 60 % kontrol, což představuje nárůst o 4 % oproti roku 2015. Inspekce zároveň upozorňuje na velké množství vozidel nabízených prostřednictvím komisního prodeje, tedy v zastoupení… více

11. května 2017 | Auto stočil o šest set tisíc kilometrů, cena narostla o 50 000 korun

Se stočenými auty se Sdružení SOVA setkává běžně. Odhaduje, že až 90 % dovezených aut je „stočených“. Rekordmana, kterým se stala Škoda Superb, ale jen tak nevidí. Její majitel se rozhodl využít dobrého stavu vozu k výdělku a až neuvěřitelným způsobem zmanipuloval tachometr. Auto se poprvé objevilo v inzerátu na webu… více

28. dubna 2017 | Autorevue.cz: Vydání řidičáku bude od příštího léta 4x dražší. Ušetříte ale za fotku

Novinkou se stane také to, že potřebnou agendu v souvislosti s řidičskými průkazy vyřídíte na úřadech všech obcí s rozšířenou působností. Tedy nejen tam, kde máte trvalé bydliště. více

24. dubna 2017 | dTest: Množí se koupě vozů ze zahraničí bez základní dokumentace

Nákup vozidla ze zahraniční s sebou nese mnohá rizika od falešných inzerátů, které vylákají peníze, ale auto nikdy nepřijde, přes složité reklamace, zavádějící klauzule ve smlouvách až po nedodání základní dokumentace ke koupenému vozu. Evropské spotřebitelské centrum upozornilo magazín dTest na dva případy, kdy předávající… více

13. dubna 2017 | iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

Návštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem,… více

SOVA na Facebooku