SOVA už deset let pomáhá majitelům ojetých vozů proti trikům bazarů

SOVA už deset let pomáhá majitelům ojetých vozů proti trikům bazarů

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA, které bylo založeno v roce 2004, slaví deset let existence. Za dobu svého působení pomohlo stovkám oklamaných zákazníků podvodných autobazaristů, publikovalo již pět vydání své příručky pro koupi ojetého automobilu

Největšími kauzami byly případ Globus Car a boj proti přetáčení tachometrů

 

„Bezprostředním impulzem pro založení sdružení byly negativní zkušenosti několika přátel s nákupem ojetiny a zrušení věkového omezení pro dovoz ojetých vozů ze zahraničí, kterou musela Česká republika přijmout pod tlakem Evropské unie. Od té doby jsme se stali vrakovištěm Evropy, kde průměrný vůz byl vyroben před čtrnácti lety,“ uvedl Zbyněk Veselý.

Od roku 2004 SOVA jako specializované spotřebitelské sdružení v oblasti ochrany práv zákazníků prodejců ojetin poskytuje poradenství občanům, kteří se stali obětmi triků nepoctivých odborníků s ojetinami. „Největšími problémy, které řešíme, jsou zejména přetočené tachometry, nedostatečně řešené reklamace a kriminální aktivity spojené zpravidla se zcizením vozů nebo peněz,“ řekl Veselý.

Prakticky největší kriminální kauzou, se kterou se SOVA potýkala, byl případ Globus Car. Tehdy z tohoto pražského bazaru zmizelo téměř dvě stě aut. Většina jich byla okamžitě prodána přes bazar Auto ESA novým majitelům. „Původní vlastníci vozů dodnes nedostali zaplaceno, jen několik z nich se dočkalo částečné kompenzace. Sdružení SOVA se podařilo získat dokumenty, ze kterých vyplývá, že kompenzace vyplácel bazar Auto ESA, ale jen těm zákazníkům, kteří se nejhlasitěji domáhali svých práv, například díky vyhraným soudním sporům. Soudy totiž v několika případech rozhodly, že původním majitelům auta nikdy nepřestala patřit. Tito zákazníci dostali peníze od Auto ESA, ale museli podepsat dohodu o mlčenlivosti. Je na místě položit si otázku, proč nepostupoval autobazar Auto ESA vůči všem poškozeným stejně, proč musejí odškodnění mlčet, a proč bazar takto diskriminuje několik desítek lidí,“ zdůraznil Veselý.

Sdružení SOVA muselo dokonce kvůli snaze zveřejnit o případu Globus Car pravdu čelit žalobě bazaru Auto ESA. „Byla to snaha naše sdružení zlikvidovat. Když se soudní pře začala vyvíjet v náš prospěch, bazar žalobu stáhl a uhradil soudní poplatky,“ uvedl Veselý. Přístup autobazaru Auto ESA k zákazníkům se od kauzy Globus Car příliš nezlepšil.

„Na tento autobazar nám přicházejí velmi četné stížnosti, a to zejména na prodej vozů s přetočeným tachometrem. Pro ilustraci jsme jednoho zákazníka, který si takový vůz zakoupil, požádali, aby ho přivezl na tuto tiskovou konferenci na ukázku. Tato Škoda Octavia stojí přímo před budovou Autoklubu. Byla stočena na 155 000 km z původních 311 000 km. Cena vozu se v takovém případě mohla lišit až o 70 000 korun a to je škoda, která byla způsobena zákazníkovi,“ poznamenal Veselý.

Sdružení SOVA má indicie, že takovéto vozy pocházejí zejména z dovozů ze zahraničí. Každý měsíc je do ČR dovezeno asi 12 000 ojetých vozů a většina z nich je stočených. Proto se SOVA rozhodla pomoci zájemcům o ojeté vozy a vyvinula speciální systém, který postupně dokáže ověřit údaje o historii nájezdu kilometrů ojetin v zahraničí. V nejbližší době bude tento systém zpřístupněn na webu www.sdruzeni-sova.cz. „Podařilo se nám dát dohromady údaje z více než dvaceti serverů . Jedná se zejména o data z aukcí ojetin po celé Evropě. Každý měsíc shromažďujeme přibližně 30 tisíc údajů o stavech tachometrů. Na našich nových webových stránkách jsme dnešním dnem zdarma zpřístupnili možnost v tomto systému ověřovat vozy podle VIN. Projekt je sice zatím v počátečním stádiu, takže úspěšnost hledání vozů není příliš vysoká, ale počet údajů postupně roste. Doporučujeme každému, kdo by si chtěl koupit ojetý vůz ze zahraničí, aby si v našem systému ověřil, zda nemá stočený tachometr,“ doporučil Veselý.

Boj proti přetáčení je však stále komplikovaný i na domácí půdě. V loňském roce v Poslanecké sněmovně neprošlo ustanovení o zákazu manipulace s tachometrem, které mělo být zákonem 56/2001 Sb. definováno jako přestupek s pokutou až pět milionů korun. Sdružení SOVA proto po třech letech opět provedlo internetový průzkum firem, které veřejně manipulace s tachometrem nabízejí. „Přestože jsme již několikrát upozorňovali, že je na internetu tato služba naprosto beztrestně nabízena, stále jsme našli minimálně třicet firem, které vám za pár stokorun na tachometru nastaví libovolnou cifru. Dáváme Vám tímto k dispozici výsledky průzkumu včetně citací, jak firmy tuto svojí činnost nabízejí či zdůvodňují, přičemž mnoho z nich je až výsměšných. Chtěl bych tímto požádat Českou obchodní inspekci, případně policii o zásah. Je jasné, že podvodníci si vždy najdou cestu, jak tachometr přetočit, bylo by alespoň dobré v rámci prevence zamezit masovému šíření návodu k trestnému činu podvodu. Myslím, že když bylo možné zlikvidovat growshopy, mělo by jít zlikvidovat i „kilometro-shopy. Proto naše sdružení tyto seznamy dnes zaslalo ČOI,“ řekl Veselý.

Pozitivní je, že Evropský parlament nyní pracuje na opatřeních, která by měla zavést trestnost přetáčení tachometrů v celoevropském měřítku. „Podle nové směrnice, o jejíchž detailech informovala naše sdružení poslankyně Evropského Parlamentu Olga Sehnalová, mají členské státy mají v případech manipulace tachometry zajistit uložení „účinných, přiměřených a odrazujících“ sankcí,“ uvedl Veselý.

Podle sdružení SOVA by pomohla jasná kriminalizace přetáčení tachometrů jako v Belgii, Německu nebo USA. „V těchto zemích je trestné nejen tachometr přetáčet, ale také nabízet tuto službu, či programy nebo přístroje, které to umožňují. V takové situaci není potřeba dokazovat žádný úmysl podvést prodávajícího. Stačí dokázat, že někdo tachometr přetočil, a následuje trest odnětí svobody, velmi vysoká pokuta, nebo je dokonce anulován prodej vozu,“ zdůraznil Veselý. „Nechápu, že v České republice takto jednoduché ustanovení trestního zákoníku ještě stále neplatí. Naštěstí se zdá, že se blýská na lepší časy alespoň na Slovensku, kde se příslušná novela zákona projednává právě v těchto dnech,“ dodal.

Podle Veselého nejde při přetáčení tachometrů pouze o hmotnou újmu, související s podvodným zvýšením ceny ojetého vozu: „Pokud je na automobilu přetočený tachometr, vystavuje se řidič takového vozidla velkému riziku poškození zdraví či ohrožení života. Automobil a jeho důležité díly jsou totiž výrazně jinak opotřebené, než by majitel podle stavu tachometru předpokládal. A to by si měli uvědomit jak prodávající, tak kupující,“ zdůraznil. "V této souvislosti bych rád poděkoval panu Pajerovi ze společnosti Cebia za poslední změny ve způsobu, jakým jeho společnost provádí kontroly najetých kilometrů Cebia Report. Cebia totiž začala na certifikátech uživatele upozorňovat na ojeté vozy z dovozu a také na fakt, že u nich existuje vysoké riziko stočených kilometrů. A to proto, že často ze zahraničí nejsou žádné záznamy o najetých kilometrech."

 

Více informací o tom, jak odhalovat triky prodejců ojetých automobilů najdete v příručce SOVA pro bezpečnou koupi ojetiny na www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf. Tato příručka, která již popáté vznikla ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, Ministerstvem dopravy, společností Cebia a Českou kanceláří pojistitelů, bude distribuována na STK, na referáty dopravy pověřených obcí a na vyžádání občanů přes náš web.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku