Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv.

Každý rok jsou miliony evropských spotřebitelů obětí manipulace s počítadlem stavu ujetých kilometrů. Odhaduje se, že až u 30 % ojetých vozů bylo manipulováno s tachometrem, což evropské spotřebitele stojí přibližně 5,6 až 9,6 bilionů eur ročně. Podle Zdechovského bylo v roce 2014 zhruba 37 % z prodaných ojetých aut stočeno, jedna pětina byla po nehodě anebo pojišťovací události, která nebyla zaznamenána, a 17,8 % bylo ve skutečnosti starších, než uváděly dokumenty.

Zdechovský vidí řešení v zavedení systému Car-Pass napříč státy Evropské unie. Systém, který již deset let funguje v Belgii, pravidelně zaznamenává do společné databáze stav tachometrů při každé opravě, kontrole či údržbě auta. Prostor pro manipulaci se tak výrazně zmenšuje.

„Sdružení SOVA na tento problém dlouhodobě upozorňuje. Mimo zavedení celoevropské databáze, by se měli do boje proti stáčení tachometrů zapojit také výrobci automobilů, a to zabezpečením aut tak, aby se s počítadlem ujeté vzdálenosti nedalo vůbec manipulovat. Dnes je tento proces strašně jednoduchý a zabere pouze pár minut. Dalším z kroků by měla být změna legislativy a zavedení trestnosti stáčení,“ představuje způsob boje proti stáčení předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Celý článek Tomáše Zdechovského v angličtině si můžete přečíst zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

16. listopadu 2017 | Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení… více

6. listopadu 2017 | Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za 3 čtvrtletí 2017

V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který začal na počátku roku 2015. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovozů ojetin o 40 %. Tempo růstu se však zpomaluje a letos činí již pouze 2,5 %. Dovážejí se však stále starší ojetiny, podíl vozidel starších 10 let letos přesahuje 54 %.… více

2. listopadu 2017 | iRozhlas: Poláci dovážejí nejvíce ojetých aut v Evropě. Velká většina z nich má stočený tachometr

Polsko se pokouší bojovat se stáčením tachometrů u ojetých aut. Tamní svaz dealerů automobilů odhaduje, že s ujetými kilometry někdo manipuloval až u 80 procent vozů dovezených z ciziny. více

25. října 2017 | Kroměřížský deník: Majitel nechtěl přepsat auto. Pomohla policie

Auto má v dnešní době skoro každá rodina, mnohé i dvě: jejich prodej či nákup jsou tak běžnou záležitostí, a to nejen v podání specializovaných firem. Co ale dělat, když nový majitel odmítne auto přepsat na sebe a přestane s prodejcem komunikovat? Jak se vyhnout tahanicím za porušení vyhlášky kvůli autu,… více

10. října 2017 | Info.cz: Češi při nákupu ojetin přišli o šest miliard, prodejci je obelhávají stočenými tachometry

Kvůli podvodům se stočenými tachometry přišli Češi při nákupu ojetin loni přibližně o šest miliard korun. O tuto částku celkově prodejci navýšili ceny prodávaných aut po nelegálním snížení počtu ujetých kilometrů. Oznámila to Asociace obchodu ojetými automobily. více

SOVA na Facebooku