Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv.

Každý rok jsou miliony evropských spotřebitelů obětí manipulace s počítadlem stavu ujetých kilometrů. Odhaduje se, že až u 30 % ojetých vozů bylo manipulováno s tachometrem, což evropské spotřebitele stojí přibližně 5,6 až 9,6 bilionů eur ročně. Podle Zdechovského bylo v roce 2014 zhruba 37 % z prodaných ojetých aut stočeno, jedna pětina byla po nehodě anebo pojišťovací události, která nebyla zaznamenána, a 17,8 % bylo ve skutečnosti starších, než uváděly dokumenty.

Zdechovský vidí řešení v zavedení systému Car-Pass napříč státy Evropské unie. Systém, který již deset let funguje v Belgii, pravidelně zaznamenává do společné databáze stav tachometrů při každé opravě, kontrole či údržbě auta. Prostor pro manipulaci se tak výrazně zmenšuje.

„Sdružení SOVA na tento problém dlouhodobě upozorňuje. Mimo zavedení celoevropské databáze, by se měli do boje proti stáčení tachometrů zapojit také výrobci automobilů, a to zabezpečením aut tak, aby se s počítadlem ujeté vzdálenosti nedalo vůbec manipulovat. Dnes je tento proces strašně jednoduchý a zabere pouze pár minut. Dalším z kroků by měla být změna legislativy a zavedení trestnosti stáčení,“ představuje způsob boje proti stáčení předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Celý článek Tomáše Zdechovského v angličtině si můžete přečíst zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku