Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv.

Každý rok jsou miliony evropských spotřebitelů obětí manipulace s počítadlem stavu ujetých kilometrů. Odhaduje se, že až u 30 % ojetých vozů bylo manipulováno s tachometrem, což evropské spotřebitele stojí přibližně 5,6 až 9,6 bilionů eur ročně. Podle Zdechovského bylo v roce 2014 zhruba 37 % z prodaných ojetých aut stočeno, jedna pětina byla po nehodě anebo pojišťovací události, která nebyla zaznamenána, a 17,8 % bylo ve skutečnosti starších, než uváděly dokumenty.

Zdechovský vidí řešení v zavedení systému Car-Pass napříč státy Evropské unie. Systém, který již deset let funguje v Belgii, pravidelně zaznamenává do společné databáze stav tachometrů při každé opravě, kontrole či údržbě auta. Prostor pro manipulaci se tak výrazně zmenšuje.

„Sdružení SOVA na tento problém dlouhodobě upozorňuje. Mimo zavedení celoevropské databáze, by se měli do boje proti stáčení tachometrů zapojit také výrobci automobilů, a to zabezpečením aut tak, aby se s počítadlem ujeté vzdálenosti nedalo vůbec manipulovat. Dnes je tento proces strašně jednoduchý a zabere pouze pár minut. Dalším z kroků by měla být změna legislativy a zavedení trestnosti stáčení,“ představuje způsob boje proti stáčení předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Celý článek Tomáše Zdechovského v angličtině si můžete přečíst zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku