Zejména menší prodejci ojetin mají problémy s novelou zákona o převodech

Zejména menší prodejci ojetin mají problémy s novelou zákona o převodech

Zdá se, že se naplňují obavy menších prodejců ojetých vozů, kteří nejsou schopni se vyrovnat s novým zákonem o převodech automobilů. O komplikacích při výkupu a prodeji ojetin v bazarech, které požadavky nového zákona nezvládají píše server auto.idnes.cz.

Úředníci Ministerstva dopravy vsunuli do novely zákona 56/2001 Sb. ustanovení, které působí potíže všem, kteří chtějí prodat, nebo koupit ojetinu. „Nejzásadnější problém je ten, že novela zákona říká, že za převod auta vždy ručí prodávající a na přihlášení je deset pracovních dní. A pokud to nesplní, hrozí pokuta až 50 tisíc korun,“ popisuje Jaromír Petr, vedoucí prodeje Autosalonu Kbely v Praze.

Novela počítá se zplnomocňováním kupce nebo prodejce k vyřizování převodu na úřadu. „Ve většině případů rozhodně nepodstoupíme riziko, abychom kupujícího takto zplnomocnili.“ Když 11. den například udělá kupec s novým, nepřevedeným autem nehodu, je to pro prodávajícího obrovský problém.

 

Zrušení polopřevodů

Auto se od Nového roku přihlašuje rovnou na nového majitele na úřadu trvalého bydliště prodávajícího, je tedy zrušen mezikrok takzvaného "polopřevodu", který obchodníci s auty dosud využívali. U převodu musí být přítomen prodávající i kupující, případně lze oba nahradit notářsky ověřenou plnou mocí. Novela zákona 56/2001 ovšem nehledí na další následky této úpravy.

Nepovedená novela navíc nehledí na realitu na českých registrech aut. Pokud nechcete stát od šesti ráno ve frontě na pořadový lístek, abyste se na řadu stejně dostali kolem poledne, musíte se k návštěvě přihlásit on-line přes internet. V mnoha případech je kalendář termínů tak přeplněný, že desetidenní lhůtu nelze stihnout.

Registr aut ve středočeských Říčanech obsluhující velkou oblast na Praze-východ například pracuje čtyři dny v týdnu a první volný termín, na který se lze dnes (15. ledna) objednat, je 2. února. Úřad tedy kupcům ojetiny ani neumožní dostát zákonné povinnosti.

„Auto v podstatě neprodáte, protože logicky většinou nedáte plnou moc k vyřízení náležitostí člověku, kterého neznáte,“ popisuje Petr. Pokud chcete auto koupit a máte jistotu, že se na registr aut společně s prodávajícím probojujete, radí Jaromír Petr přijet kupovat auto nejpozději dopoledne, aby se stihla zařídit pojistka a evidenční kontrola na STK.

Pokud prodávající podstoupí riziko svěřit převod auta kupujícímu, je třeba ověřená plná moc. Pokud jedete auto teprve kupovat k neznámému člověku, je dobré si dokument připravit předem. Na to už našli prodejci aut fígl: „Zákon vyžaduje úřední ověření podpisu, ne dokumentu,“ vysvětluje Jaromír Petr. Stačí tedy přinést k ověření papír s jednoduchým textem a podpisem. „Nemůže to být čistý papír, musí na něm být nějaký text a podpis,“ upozorňuje Petr. Není třeba ani datum. „Na úřadech se s námi občas zkouší dohadovat, ale nakonec podpis takto ověří,“ popisuje obchodník.

Velký Autobazar Auto ESA se snažil zjednodušit alespoň vyhotovení plných mocí. S úřady chtěl komunikovat pomocí datových schránek. „Narazili jsme ale na nejednotnost registračních míst, některá přijímají datové zprávy a některá tvrdí, že o je jen kopie,“ popisuje Filip Kučera z Auto ESA. „Tvrdí, že ne to nemají danou metodiku. Podle názoru našich právníků by však měli datovou zprávu považovat za originál.“ Navíc na to často nejsou úřady technicky vybavené.

„Plná moc je kupujícímu stejně skoro na nic, když je z Ostravy, auto kupuje v Praze a je v Praze přihlášené,“ dodává Jaromír Petr z Autosalonu Kbely. „Pokud totiž nepřespí v Praze a auto si pojistí a evidenční kontrolu zajistí v Ostravě, stejně se musí vrátit do Prahy, aby auto přihlásil, pokud to nestihne ještě před odjezdem zpět na Moravu hned po koupi auta,“ popisuje.

„Každé vykoupené auto nás na poplatcích stojí jednou tolik, asi 1 500 korun. K tomu spoustu času a zařizování,“ říká Petr. Obchodníci s auty totiž musí auta registrovat na sebe, nemohou je nechávat v takzvaném polopřevodu jako před koncem loňského roku. „Od začátku ledna jsme kvůli ministerskému zmetku neprodali pět aut a jedno nevykoupili,“ zlobí se obchodník. Ztrátu vyčísluje na dvě stě tisíc korun. „Zákazníkovi se snažíme vyjít maximálně vstříc, ale kvůli naprostému paskvilu to teď není ve všech případech po Novém roce bohužel možné,“ uzavírá Jaromír Petr.

Ministerstvo dopravy už oznámilo, že plánuje umožnit auto přehlásit na kterémkoli úřadě, ne jen na tom místně příslušném dosavadnímu majiteli vozu. „Zřejmě to bude možné už ve druhé polovině letošního roku. Tyto kroky si vyžádají změnu zákona, na kterém Ministerstvo dopravy bude pracovat. Záměrem je, aby bylo možné registraci učinit na registračním místě jakékoli obce s rozšířenou působností,“ uvádí Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

 

Původní článek najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

30. listopadu 2016 | Měšec.cz: U jakých značek se nejčastěji manipuluje s najetými kilometry?

U ojetých aut dovezených z ciziny patří mezi nejběžněji stáčené značky Ford, Škoda a Volkswagen. Tvoří až 60 % vozů se stočeným tachometrem. Vyplývá to ze zprávy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů –SOVA. Z modelů jde nejčastěji o Škodu Octavia, Ford Mondeo a Volkswagen Passat. více

30. listopadu 2016 | Autoweb: Zajímají vás Škoda či Volkswagen z druhé ruky? Pozor na stočené kilometry!

S ornitologií to nemá nic společného, SOVA je zkratka Sdružení na ochranu vlastníků automobilů, a to sestavilo na základě téměř třináctileté činnosti seznam automobilů, které jsou nejčastěji podezřelé z manipulace se stavem tachometru. -Nejfrekventovanějšími modely (téměř čtyřicet procent) jsou Škoda Octavia, Volkswagen… více

28. listopadu 2016 | Kupujete ojetou Škodovku anebo Volkswagen? Dejte pozor na pravost najetých kilometrů!

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA sestavilo na základě své téměř třináctileté činnosti seznam automobilů, které jsou nejčastěji podezřelé z manipulace se stavem tachometru. Téměř čtyřicet procent stočených aut tvořily modely Škoda Octavia, Volkswagen Passat a Ford Mondeo. Od svého vzniku SOVA odhalila více než … více

25. listopadu 2016 | iDnes.cz: Falešný Brit prodává auta přes internet, z lidí už vytáhl přes milion

Trutnovští kriminalisté vyšetřují sérii podvodů při prodeji aut přes internet. Muž, který se vydává za britského občana a komunikuje pouze přes e-maily, zákazníkům nedodal už devět vozidel. Prokazuje se falešným pasem Spojeného království. více

18. listopadu 2016 | Olomoucký deník: Praxe přetáčení kilomerů je běžná, ukázaly kontroly

Olomoucký kraj patří z hlediska podvodů v autobazarech k nejhorším v zemi Olomoucký kraj – Přetáčení tachometrů a lži, že auto není bourané. Nedávné kontroly ukázaly, že v kraji existují autobazary, které se snaží zákazníky podvést. více

SOVA na Facebooku