Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký.

 

Iveta FIALOVÁ, moderátorka

Pěkný podvečer. Dnes vám ukážeme, co se může vyklubat z jedné obyčejné nevyřízené reklamace. Začátkem letošního roku jsme vysílali reportáž o zákazníkovi, který měl problém s autobazarem. Teď to vypadá, že problém má ten autobazar. A hodně velký.

 

osoba

Jedná se o trestné činy podvodu a zpronevěry, kde jim v případě odsouzení hrozí trest odnětí svobody ve výši dvou až osmi let.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Letos v únoru jsme vysílali reportáž o chomutovském autobazaru BestCars4U. Začínala spíš nenápadně. Štěpán Turek z Děčína si v bazaru koupil za 135 000 korun Škodu Octavii, a když se mu porouchala, odvezl ji loni v červnu k reklamaci. V reklamační lhůtě se ale bazar neozval, a tak zákazník opravu urgoval. Odpověď?

 

 Štěpán TUREK

A odpověď žádná. Za tři dny jsem mu psal znova, že tam teda jedu, SMS. A on mi odepsal, že je na policii a že pro auto ještě jezdit nemám, že ještě není hotové.

 

 Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Jednatel bazaru Petr Valeš pak odkázal pana Turka přímo na automechanika. Mechanik skoro dva týdny po reklamační lhůtě poslal zákazníkovi zprávu, že s opravou teprve začíná. Klientovi došla trpělivost a znovu kontaktoval jednatele.

 

 Štěpán TUREK

Když jsem po něm chtěl, že chci odstoupit, že chci vrátit peníze, tak se mi vysmál do očí, že peníze se vracet nebudou.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Pan Turek si stěžoval České obchodní inspekci, ale nad její odpovědí mu zůstal rozum stát. Zjistila totiž, že všechno je v pořádku.

 

 Štěpán TUREK

Že prý reklamace byla vyřízena 22. 7. A že já jsem byl se vším seznámen.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Počkejte, takže vy jste tam byl?

 

Štěpán TUREK

Nebyl. Mně nikdo nic neřekl, nikdo mi nevolal a já jsem tam osobně nebyl.

 

Vít HLÁSENSKÝ, redaktor

Esemesková komunikace mluví dost jasně, jednatel tři dny po skončení reklamační lhůty potvrdil, že oprava ještě není hotová. Proč tedy inspekce stížnost odložila?

 

Jiří FRÖHLICH, mluvčí, Česká obchodní inspekce

Našim inspektorům ten konkrétní obchodník předložil dokument, který byl reklamačním protokolem o vyřízení ze dne 22. 7. roku 2017, což svědčilo o tom, že ta reklamace mohla být tedy vyřešena v rámci té 30denní lhůty.

 

Celý článek zde.

Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK.

Odborníci varují, že Česko nemá účinný systém, jak bojovat proti stáčení tachometrů. "Přitom cesty jsou dobře známy a lze se inspirovat například na Slovensku, kde od 20. května platí povinnosti, které zásadně snižují šanci na stáčení kilometrů v osobních automobilech," vysvětluje Sirota.

Slovensko postupovalo k cíli v několika krocích. V roce 2016 vytvořilo registr vozidel, který se následně propojil s evropskou platformou výměny údajů z dopravy Eucaris. Mezi položky kontroly byly v závěru loňského roku zařazeny i povinné údaje o najetých kilometrech. Systém se ukázal jako účinný.

"Už testovací provoz ukázal vysokou úspěšnost projektu, protože poměr stočených vozidel klesl za pouhé čtyři měsíce z 34 % na 10,6 %. Inspirací pro řešení byl belgický systém Car-Pass, díky němuž v zemi podvody s historií vozidla už prakticky neznají," popisuje europoslanec Tomáš Zdechovský, který se bojem proti podvodům se stáčením kilometrů dlouhodobě zabývá

Car-Pass je certifikát, který obsahuje záznamy o historii tachometru (odborně odometru) vozidla, tedy všechny v minulosti provedené odečty i údaj o tom, kdy byly provedeny. Odečty se konají nejen při návštěvách STK, ale také při každé servisní prohlídce, opravě, nebo při výměně součástí či doplňků. Car-Pass v Belgii provozuje nezisková společnost založená vládou a významnými hráči z automobilového průmyslu. Vzhledem k časté mezinárodní povaze organizování podvodů s odometry, hodnota celého systému spočívá také v tom, kolik zemí se do něj zapojí.

Celý článek zde.

inzerat-cebia

© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz