Autoweb: Car-Pass, cesta k mezinárodnímu registru km?

 

Stáčení počítadel ujeté vzdálenosti je velkým problémem a to jak z hlediska bezpečnostního, tak především ekonomického. Dlouhodobě na to upozorňuje řada subjektů, včetně největšího obchodníka s ojetými vozy AAA AUTO. Tento stav se však nelíbí ani motoristům, pro něž znamená riziko koupě ojetiny se stočeným tachometrem především fakt, že zaplatili určitou částku za vůz, jehož hodnota je ve skutečnosti nižší. 

Stočený tachometr také může přinést komplikace v dodržování servisních intervalů, a i to se pak přirozeně přenáší do zvýšených nákladů: nový majitel raději například vymění rozvody, než aby riskoval zničení motoru. Přitom podle Evropské komise má 5% až 12% ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru a při přeshraničních transakcích jde dokonce až o 40% automobilů! 

Roční finanční dopad pro majitele těchto vozidel představuje 5,6 až 9,6 bilionů euro. Je tedy jasné, že by měl s tímto nešvarem někdo zatočit. Jenže třeba v České republice se o tom spíše jen mluví, než že byly podniknuty skutečně účinné kroky. 

Naučte se poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrů 

Do boje proti stáčení tachometrů vstoupila také Evropská unie. Směrnice 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznává, že manipulaci s tachometrem je potřebné považovat za trestný čin a postihovat ji. Státy mají nejpozději od května 2018 zajistit předávání informací o tachometrech z každé technické kontroly do centralizovaného systému a v případě zjištěné manipulace mají viníky potrestat. 

Dopady této Směrnice řeší i Česká republika, ve vnitřním připomínkovém řízení je aktuálně návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Zákon obsahuje ustanovení o zákazu manipulace s tachometry. Za stáčení by mohla být udělena pokuta až půl milionu korun a stočenému autu by měla propadnout technická kontrola. Novela ale neřeší nabízení služeb stáčení tachometrů, i když tento typ nabídky je na tuzemských webech poměrně častý. 

"Sdružení SOVA věří, že další kroky povedou k vytvoření celoevropské databáze, respektive k propojení národních databází zaznamenávajících stav ujetých kilometrů. Každé auto bude mít zaznamenanou historii a zákazník si jej bude moci před nákupem ověřit, bez ohledu na to, z kterého státu EU si auto kupuje," informuje Veselý. 

Vznik takovéto databáze podporují někteří obchodníci s ojetými vozy, zejména pak ti největší o ni vážně stojí. Vítají také každý krok vedoucí k napravení současného stavu, i když poukazují na určité nedostatky: "Pokud zákon skutečně bude obsahovat zmíněné ustanovení zakazující manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti, bude to průlomové rozhodnutí zákonodárců, které by mohlo přispět k potlačení tohoto podvodu, a to zejména v preventivní rovině. Je škoda, že zákon explicitně nehovoří o zákazu nabízení služeb stáčení tachometrů, které je běžné na internetu i v některých inzertních médiích," uvádí generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová. 

Přitom právě zákaz nabízet takovou službu a v případě jeho porušení vysoké sankce, by mohl být velice účinnou cestou. Naopak si moc dobře nedovedeme představit ztrátu platnosti STK, protože v ČR se problém stočeného tachometru týká opravdu velkého množství vozidel. 

A co by pak následovalo? Opětovná STK s uvedením záznamu pravděpodobně najetých km do technického průkazu? To vypadá jako další kšeft přihraný Stanicím technické kontroly, z nichž některé už dnes nepostupují vůči motoristům korektně - známe případy vyhození od STK za nesmyslnou drobnost, dokonce nám technik jedné STK prozradil, že mají nařízené procento vozidel, které měsíčně nesmí projít! 

Navíc se nabízí další otázka: kdo a na základě čeho rozhodne, že u daného vozu bylo s ujetými kilometry manipulováno? STK? A z čeho bude čerpat potřebné informace? Chystaný zákon v nás zatím vyvolává skutečně řadu otázek!

Celý článek najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

23. listopadu 2020 | Policejní šetření potvrdilo nelegální stáčení u dovozových ojetin

Sdružení SOVA již delší dobu upozorňuje na vysoké riziko při nákupu ojetiny z dovozu. „Podle našich zkušeností bývá až 90 % těchto aut stočených. Často jsou i předmětem dalších podvodů, jako je falšování roku výroby, zatajení oprav po vážných haváriích či vozidlo v zahraničí odepsané po totální škodě a opět… více

16. listopadu 2020 | Za zapálení autobazaru a zámku tresty od do 4,5 do 9 let vězení

Odvolací soud kvůli kauze zapálení autobazaru v Rozkoši na Vysočině a zámku v Horním Maršově na Trutnovsku zasedal hned dva dny po sobě. Rozsudek táborského soudu částečně zrušil a vynesl nový pravomocní verdikt. Zároveň jednomu z obžalovaných dal povinnost nahradit majetkovou škodu 763 030 korun. více

20. srpna 2020 | Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i platné „papíry“

Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz. více

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

4. března 2020 | Cebia varuje: Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. více

SOVA na Facebooku