Car-Pass v Belgii funguje. Němci ho chtějí také

Car-Pass v Belgii funguje. Němci ho chtějí také

Stáčení tachometrů je velkým problémem a to jak z hlediska bezpečnostního, tak ekonomického. Podle Evropské komise má 5 % až 12 % ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru, při přeshraničních transakcích dokonce až 40 % aut. Roční finanční dopad pro zákazníky tvoří až 5,6 až 9,6 bilionů euro. Belgie proti stáčení úspěšně bojuje s pomocí systému Car-Pass. V jejích šlépějích chce jít také německý spolkový stát Dolní Sasko. V Německu je dle statistik a odhadů německého automobilového klubu AvD stočené každé třetí auto.

Dolnosaský zemský parlament přijal před třemi týdny usnesení, ve kterém doporučuje vládě, aby začala zavádět Car-Pass. Každé auto by mělo podle návrhu mít evidenci stavu najetých kilometrů. Zapisovaly by se nejenom při pravidelných technických kontrolách, ale i při každé návštěvě servisu.  Dané usnesení má za cíl podporovat rovněž přijetí dalších opatření, kterými chce stáčení tachometrů eliminovat. Na spolkové úrovni se chce zasazovat za lepší zabezpečování motorových vozidel jejich výrobci před manipulací se stavem ujetých kilometrů.  Hodlá také podporovat zákaz obchodu se zařízeními, pomocí kterých je možné počet kilometrů upravovat a zajistit důsledné trestné stíhání manipulace s tachometrem. Usiluje také o celoevropský zákaz manipulace s tachometrem.

Systém Car-Pass v Belgii funguje již 10 let a může se pochlubit výbornými výsledky. Dle reportu Car-Pass bylo v roce 2006 až 60 000 aut podezřelých, že u nich došlo k manipulaci se stavem tachometru. V roce 2015 číslo kleslo na 1197 aut. „Ceny aut na belgickém trhu tak odrážejí jejich skutečnou hodnotu a zákazníci se nemusí obávat, zda technický stav odpovídá počtu udávaných kilometrů,“ komentuje fungování Car-Passu předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Do boje proti stáčení tachometrů vstoupila také Evropská unie. Směrnice 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznává, že manipulaci s tachometrem je potřebné považovat za trestný čin a postihovat ji. Státy mají nejpozději od května 2018 zajistit předávání informací o tachometrech z každé technické kontroly do centralizovaného systému a v případě zjištěné manipulace mají viníky potrestat.

Dopady této Směrnice řeší i Česká republika, ve vnitřním připomínkovém řízení je aktuálně návrh novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích č. 56/2001 Sb. Zákon obsahuje ustanovení o zákazu manipulace s tachometry. Za stáčení by mohla být udělena pokuta až 500 000 Kč, stočenému autu by měla propadnout technická kontrola. Novela ale neřeší nabízení služeb stáčení tachometrů, i když tento typ nabídky je na tuzemských webech poměrně častý.

„Sdružení SOVA věří, že další kroky povedou k vytvoření celoevropské databáze, resp. k propojení národních databází zaznamenávajících stav ujetých kilometrů. Každé auto bude mít zaznamenanou historii a zákazník si jej bude moct před nákupem ověřit, bez ohledu na to, z kterého státu EU si auto kupuje,“ informuje Veselý.

Jednou z možností, jak si auto ověřit, je zadat jeho VIN na webových stránkách Sdružení SOVA, které sbírá informace o stavu kilometrů ze zahraničních inzerátů a porovnává je s inzeráty na auta dovezená do Čech anebo do jiných zemí. Sdružení zatím zaznamenalo přes 5 000 stočených aut. 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

23. listopadu 2020 | Policejní šetření potvrdilo nelegální stáčení u dovozových ojetin

Sdružení SOVA již delší dobu upozorňuje na vysoké riziko při nákupu ojetiny z dovozu. „Podle našich zkušeností bývá až 90 % těchto aut stočených. Často jsou i předmětem dalších podvodů, jako je falšování roku výroby, zatajení oprav po vážných haváriích či vozidlo v zahraničí odepsané po totální škodě a opět… více

16. listopadu 2020 | Za zapálení autobazaru a zámku tresty od do 4,5 do 9 let vězení

Odvolací soud kvůli kauze zapálení autobazaru v Rozkoši na Vysočině a zámku v Horním Maršově na Trutnovsku zasedal hned dva dny po sobě. Rozsudek táborského soudu částečně zrušil a vynesl nový pravomocní verdikt. Zároveň jednomu z obžalovaných dal povinnost nahradit majetkovou škodu 763 030 korun. více

20. srpna 2020 | Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i platné „papíry“

Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz. více

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

4. března 2020 | Cebia varuje: Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. více

SOVA na Facebooku