Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu prodeje v provozovnách se však na svá auta mohou maximálně chodit dívat přes plot. Stejně tak mají problém lidé, kteří měli připravené peníze na nákupu ojetiny a nemohou ho nyní zrealizovat. On-line prodej totiž zavedli jen největší prodejci, kteří se dají spočítat na prstech jedné ruky.

„Představte si, že nutně potřebujete peníze třeba na opravu domu, nebo kvůli tomu, že jste přišli o práci. Dáte ojeté auto do bazaru do komisního prodeje. Vláda následně bazaru zakáže fungovat. A vy už skoro měsíc jen pozorujete, jak jde cena ojetých vozů stále dolů a ten váš den ode dne ztrácí na ceně. Přitom se otevírají různé jiné obchody, kde je mnohem větší koncentrace lidí, jako jsou třeba hobymarkety, kam lidé pořádají doslova nájezdy. Nahradí stát lidem, kteří kvůli drastickému snížení cen ojetin nezískají tolik, kolik plánovali, jejich ztrátu?“ ptá se předseda Sdružení SOVA Zbyněk Veselý. Běžná doba, za kterou se prodá auto v komisi je tři až čtyři týdny. Většina z desítek tisíc aut, která nyní chátrají v autobazarech, by se tedy již dávno prodala. „Je to jasné z příkladu těch několika největších prodejců, kteří zvládli přechod na online prodej. Víme, že prodávají desítky aut denně, takže zájem je. Koneckonců, v březnu a v dubnu se vždycky trh ojetin nejvíc hýbe. Malé bazary ale nemají šanci tento technologicky a organizačně náročný způsob prodeje zvládnout,“ uvedl Zbyněk Veselý. Nemožnost prodat vůz může způsobit další sociální problémy. „Spousta lidí již nyní přišla o práci. Nebo jsou doma na ošetřovačce za 60 % mzdy. Už teď jim chybí peníze. Ještě před měsícem bylo v takové situaci jednoduché řešení – dát auto do bazaru. Pro mnoho sociálně slabších je totiž auto prakticky jediným majetkem, ve kterém mají uloženou alespoň minimální finanční rezervu . O tuto možnost nyní lidé přišli,“ upozorňuje Zbyněk Veselý. V neposlední řadě má SOVA signály, že je problém vůz i reklamovat. „Do zavřeného bazaru, který provozuje třeba jen jeden živnostník, se nedovoláte. Vůz není kam k reklamaci přistavit. Pokud je vůz nepojízdný a lidé musejí přesto jezdit do práce nebo k lékaři, vznikají jim tak další ztráty,“ dodal Zbyněk Veselý.

Štítky: Ojetiny | Ojeté vozy | Koronavirus

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více

18. ledna 2024 | Zásadní změna, která ušetří čas i peníze. Převést auto půjde on-line

Od února by mělo být daleko snadnější převést auto při jeho prodeji. Nejprve bude možnost požádat o převod digitálně zpřístupněná fyzickým osobám, později během roku se zpřístupní také firmám. více

18. prosince 2023 | Koupil si auto a zůstaly mu jen oči pro pláč. O jeho prodeji v servisu nikdo nevěděl

Na internetu našel krásné Audi A6 ze zahraničí. Sedmačtyřicetiletý muž se rozhodl auto koupit a spojil se s prodávajícím a dostal dokonce i slevu. Vše vypadalo nadějně, vozidlo v bazaru skutečně bylo, jen mu ho zaměstnanci nemohli vydat, protože nikdo o jeho prodeji nevěděl. Muž tak přišel o 915… více