Novinky.cz: Myslela, že si odváží ojetinu, ale vyklubal se z ní jen „soubor náhradních dílů“

Novinky.cz: Myslela, že si odváží ojetinu, ale vyklubal se z ní jen „soubor náhradních dílů“

Autobazary prodávají použitá auta, takže je nejde reklamovat jako nová, ale i zde platí jistá ochrana spotřebitele. Jenže autobazarům se do vyřešení reklamací často nechce, a tak hledají různé fígle.

Marta Skolilová z Kraslice si na pobočce Auto ESA v Karlových Varech loni koupila desetileté Suzuki SX4 za 130 tisíc. Poté uplatnila reklamaci katalyzátoru, ta byla ale bazarem odmítnuta s poukazem na to, že kupující podepsala při koupi, že vozidlo je soubor náhradních dílů a není způsobilé pro provoz.

Žena se brání tím, že si toho nebyla vědoma a že ji na to ani prodejce neupozornil. Při koupi dostala platné osvědčení o technické způsobilosti vozu, prodejce autobazaru s ní provedl zkušební jízdu po silnici a bazar nechal nakonec zákaznici s vozem odejet po vlastní ose.

V předávacím protokolu ovšem Auto Esa u tzv kategorie D píše, že toto vozidlo „nesplňuje podmínky STK a že v současném stavu není zajištěna bezpečnost provozu a provozuschopnost“. Dále se v kupní smlouvě uvádí, že vozidla kategorie D jsou prodávána jako „soubor náhradních dílů“.

Bohužel si zákaznice nevyhledala v kupní smlouvě, co je to vlastně „kategorie D“, a tvrdí, že ji na to prodejce neupozornil. „Nabízeli to jako funkční ojetinu, předali mi i papíry k technické, ale teď to není auto, ale šrot? To jsem v záplavě těch dokumentů přehlédla a pěkně mne vypekli,“ diví se Skolilová.

Postup bazaru se nezdá ani České obchodní inspekci (ČOI). „Pokud byla provedena zkušební jízda a prodávající si je vědom, že vůz není technicky způsobilý k provozu na pozemních komunikacích, pak patrně došlo ze strany prodávajícího ke klamavému konání dle § 5 zákona o ochraně spotřebitele. Umožněním této zkušební jízdy ve spotřebiteli vyvolává dojem, že automobil způsobilý k provozu je, ačkoliv následně deklaruje ve smlouvě či souvisejících protokolech, že způsobilý není,“ napsal Právu ředitel Inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jan Řezáč.

Dodal, že v tomto případě nemůže hodnotit vybavenost vozu osvědčením o STK, neboť vůz může technickou způsobilost mezi termíny STK pozbýt. „Platnou STK to ale stále má,“ diví se Skolilová.

 

Platná technická kontrola nestačí

Podle Řezáče nemá bazar povinnost vůz přímo na prodejní ploše označit údajem, že jde o soubor náhradních dílů. „To prodávající evidentně činí minimálně v okamžiku podpisu smlouvy. Je však otázka, zda tak prodávající učinil již při jednání o koupi, nebo zda spotřebiteli nesdělil ústně něco jiného. Zpětně tyto skutečnosti již posoudit nelze, takže nezbývá než v dané věci provést kontrolu zahrnující kontrolní nákup,“ uzavřel Řezáč.

Právo tak ČOI případ předalo jako námět na budoucí kontroly jednání autobazarů.

„Prodávané vozidlo v době prodeje mělo platnou STK a majitelka dostala technický průkaz. V okamžiku prodeje jsme však povinni podat zákazníkovi úplnou a pravdivou informaci o stavu vozidla. Z tohoto důvodu byl u tohoto konkrétního vozu popsán jeho technický stav, jak uvádí protokol,“ napsal Právu ředitel strategického rozvoje Auto Esa Pavel Foltýn.

Podle něho se skutečný technický stav auta během dvouleté administrativní lhůty, kdy je platná technická, může změnit. „I když má platnou technickou, nemusí splňovat zákonné požadavky,“ vysvětluje Foltýn.

Dokázat, co si řekli kupující s prodejcem o stavu vozu, teď už nelze, nicméně z vyjádření Pavla Foltýna je zřejmé, že bazar věděl, že prodávaný vůz nebyl v okamžiku prodeje způsobilý provozu, i když měl platnou technickou.

Přesto vůz umožnil zákaznici v tomto „souboru náhradních dílů“ zkušební jízdu a po prodeji s ním dokonce nechal zákaznici odjet. Ale ta si přece nepřišla koupit hromadu náhradních dílů, ale ojeté auto, s nímž může jezdit, byť s vědomím, že po čase bude servis či opravu potřebovat.

 

Celý článek zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

4. března 2020 | Cebia varuje: Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. více

19. února 2020 | Stáčení tachometrů zůstává hlavním problémem trhu ojetin, ročně řidiči přijdou o 9 miliard

Deník e15 přinesl zprávu ČTK o analýze Asociace Obchodu Ojetými Vozy (AOOA), podle které spotřebitelé ročně kvůli nákupu oejých aut utrpí finanční ztrátu až 9 miliard korun. Podle velkých prodejců ojetin se situace pomalu lepší, ale stále chybí mezinárodní výměna dat, která by mohla tento podvod účinně vymýtit. Zprávu zveřejnila… více

17. ledna 2020 | Rekord v Polsku! Stočil tachometr o milion kilometrů!

Za rekord svého druhu označili polští policisté výsledek silniční kontroly v Krakově, při níž řidiči dodávky zkontrolovali i stav tachometru. Na něm bylo o milion kilometrů méně, než mělo toto vozidlo podle centrální databáze při technické kontrole loni v prosinci. O případu informovala televize TVN 24. více

19. prosince 2019 | Prodejce aut na Hradecku údajně zpronevěřil 2,6 milionu

Hradec Králové 18. prosince - Pětatřicetiletý prodejce aut v jedné královéhradecké firmě zpronevěřil údajně svému zaměstnavateli během čtyř let 2,65 milionu korun. Muži z Pardubicka za to hrozí až osm let vězení. Kriminalisté v těchto dnech ukončili vyšetřování případu s návrhem na podání obžaloby. více

SOVA na Facebooku