SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA.

„Dovozce si vybere pro koupi vozu některou ze zemí, kde neexistují nebo jsou jen velmi těžko přístupné databáze najetých kilometrů, jako je třeba Itálie. Většinou jde o levnější vozy s vysokým nájezdem kilometrů, například kolem 250 000. Po dovezení do České republiky vůz stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrů, aby ho zatraktivnil. Při první kontrole na STK hned po dovozu stanice technické kontroly tento falešný stav kilometrů zaznamená a uloží do systému. Potom je tento zmanipulovaný počet kilometrů používán jako jediný údaj o stavu tachometru dostupný v České republice pro konkrétní automobil po jeho dovozu z ciziny. Následná hodnocení v rámci různých kontrolních systémů proto mohou být u dovážených vozů zavádějící a nemusejí stočené kilometry odhalit,“ upozornil předseda Sdružení SOVA Ing. Zbyněk Veselý.

Na stáčení kilometrů ukazuje také jeden zajímavý fakt. Zatímco například v Itálii stojí VW Golf 1.9TDI z roku 2006 s 140 000 najetými kilometry v průměru 176 000 korun, u nás je identický vůz téměř o desetinu levnější. „Kupovat v cizině vozy za cenu vyšší, než za jakou jsou pak prodávány v tuzemsku nedává ekonomický smysl. Vyplatí se to pouze v případě, že původně šlo o auta s vyšším počtem najetých kilometrů, a tedy nižší nákupní cenou, jejichž tachometry byly následně upraveny. Pak se vyplatí prodávat auta za dumpingové ceny a ještě na nich lze vydělat. Jediný, kdo utrpí škodu, je český zákazník,“ dodal Veselý.

Sdružení SOVA bylo v poslední době kontaktováno několika zákazníky pražského autobazaru Auto ESA, kteří zde zakoupili stočené automobily, pocházející pravděpodobně z popsaného postupu. Sdružení se po analýze uvedených automobilů ve spolupráci s experty na odhalování manipulací se stavem tachometru následně rozhodlo zveřejnit první tři příklady těchto podvodných aut, aby předešlo dalším obdobným případům.

První je Škoda Octavia RS combi opět z roku 2008 se 155 000 km na tachometru a s reálným nájezdem více než 306 000 km. Vůz byl Auto ESA prodán zákazníkovi za 309 000,- korun. „Prodejní cena vozu s tolika najetými kilometry by byla opět výrazně nižší, někde kolem 250 000,- korun. Vůz je také po větší havárii a má velmi opotřebovaný podvozek a motor,“ uvedl Veselý. Foto zde.

Druhým příkladem zmanipulovaného vozu je VW Touran, jak jinak, opět z roku 2008, který má na tachometru sice 166 000 km, ale ve skutečnosti najel plných 258 000 km. Důvěřivý zákazník si jej v Auto ESA zakoupil za 219 000 Kč, zatímco jeho skutečná cena by se měla pohybovat někde pod 180 000 korunami,“ zdůraznil Veselý. Foto zde.

Třetím příkladem je Škoda Octavia RS combi z roku 2008 se 138 000 km na tachometru, zatímco skutečný nájezd je více než 186 000 km. Vůz byl Auto ESA zákazníkovi prodán za 269 000,- korun. „Reálná prodejní cena vozu s takovýmto nájezdem kilometrů by běžně byla jen 240 000,- korun. Toto auto má také servisní knihu se zfalšovanými servisními záznamy, což je skutečně hodně překvapivé, protože každý poctivý prodejce by si měl takové údaje být schopen ověřit,“ řekl Veselý. Foto zde.

Pokud vezmeme v úvahu jen tato tři auta, můžeme lehce spočítat, že jen na nich noví majitelé zaplatili navíc zbytečně zhruba 130 000 korun. „Na tom můžeme jasně vidět, jak výdělečným byznysem je stáčení tachometrů. V Auto ESA však tyto vozy prodávají velmi chytře – do smlouvy dávají automaticky větu o tom, že auta nemají na tachometru reálné kilometry, čímž se kryjí. Bohužel, za takových podmínek má například ČOI velmi svázané ruce,“ uzavřel Veselý. SOVA odhaduje, že každý měsíc je v České republice takto zmanipulováno asi 12 000 ojetých automobilů z dovozu. Podle sdružení by se měli zákazníci u těchto aut zajímat o údaje o nájezdu kilometrů za dobu jejich provozu v cizině. „Pokud takové údaje nejsou k dispozici, je nákup dovozové ojetiny velmi rizikový,“ zdůraznil Veselý. “V každém případě by zákazníci měli vždy vyžadovat plnou garanci původu včetně najetých kilometrů. Nákup ojetého vozu je bezpečný pouze u prodejce, který vůz vlastní a písemně se zaváže vrátit zákazníkovi všechny peníze v případě, že je později podvod s kilometry odhalen,“ dodal Veselý.

27.11.2013

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

15. října 2019 | Předseda SOVA vystoupil na odborném semináři o ojetinách v Poslanecké sněmovně

V úterý 8.10.2019 se v Poslanecké sněmovně konal seminář "Ochrana spotřebitelů při prodeji ojetých automobilů" kterého se mezi vystupujícími zúčastnil také předseda SOVA Ing. Zbyněk Veselý. Dalšími účastníky za předsednickým stolem byli Jiří Grund, ředitel Asociace obchodu ojetými automobily, Jiří Fröhlich, tiskový mluvčí… více

26. července 2019 | Deník.cz_Lhal o stočeném tachometru. Bývalý majitel autobazaru dostal podmínku

Konečný verdikt za lhaní o stavu tachometru padl tento týden u Krajského soudu v Ostravě. Senát v rámci odvolacího řízení potvrdil dvouletý podmíněný trest bývalému majiteli (42 let) autobazaru z Ostravy. Zdroj: https://www.denik.cz/krimi/soud-potrestal-muze-za-lhani-o-tachometru-20190725.html více

26. června 2019 | AutoŽivě.cz: Polsko je v kontrole historie vozu o pořádný krok napřed. Spouští centrální portál

Zjistit historii konkrétního vozidla může být mnohdy nadlidský úkol. Ano, existují různé databáze, kde se lze dopátrat řady informací. Nutno ale dodat, že dané databáze jsou vesměs placené, stejně jako je faktem, že nejsou stoprocentní. Zájemce tak musí v mnoha případech doslova riskovat a doufat, že s jeho vozem bude… více

14. června 2019 | Blesk: Simona Berková (39): Koupila jsem auto se stočeným tachometrem! O 217 000 km!

Měla to být oslava narozenin jak z amerických filmů... Auto s velkou mašlí a nadšení šťastné dcery. Jenže místo toho Simona Berková (39) řeší na policii vůz se stočeným tachometrem, který nemůže na silnici! více

24. května 2019 | Auto-mania.cz: Poláci omylem zrušili tresty za stáčení tachometrů, ještě než začaly platit

V Polsku nastala naprosto chaotická situace v legislativě zavádějící tresty za stáčení tachometrů ve výši až pěti let vězení. Úprava, na kterou se těšili všichni poctiví prodejci ojetin, byla na poslední chvíli omylem zrušena při hlasování o vyšších trestech za sexuální zneužívání dětí. Je to důsledek pedofilní aféry… více

SOVA na Facebooku