ZAK TV: Každé druhé auto dovezené ze zahraničí má stočený tachometr. Lidé na Plzeňsku musejí být na pozoru.

ZAK TV: Každé druhé auto dovezené ze zahraničí má stočený tachometr. Lidé na Plzeňsku musejí být na pozoru.

Předseda sdružení SOVA komentoval pro ZAK TV situaci na trhu s ojetými auty, konkrétně s auty z dovozu.

zak tv

Moderátor:

Hezký den u sledování dnešních zpráv televize ZAK. Jsem rád, že jste s námi. Až 60 % aut dovezených ze zahraničí má stočený tachometr. Vzhledem k blízkosti hranic se objevuje hodně stočených vozů z dovozu právě na Plzeňsku. Jaká jsou rizika při koupi dovozové ojetiny a na co si dát pozor, se dozvíte v následující reportáži.

Redaktor:

Počet aut se stočenými kilometry jsou alarmující. Každé druhé auto dovezené ze zahraničí má buď stočený tachometr nebo padělaný rok výroby. Při koupi ojetého vozu z dovozu je přitom velmi složité zjistit stav tachometru. Nemá totiž v Čechách žádnou historii.

Jan DRYÁK, manažer marketingu a PR, Cebia

Je to velmi složité a velmi často až nemožné. V Evropě je vozový park nějakých 290 milionů a těchto 290 milionů vozidel je servisováno řádově v nějakých 300 tisících servisních místech. Tak si umíte představit, jak obrovský systém by to musel být.

Jiří GRUND, předseda Asociace obchodu ojetými automobily

Vy, když si koupíte auto v Německu a zaregistrujete ho v České republice, tak když mezi tou registrací někdo změní stav tachometru, tak vy nemáte šanci se to dozvědět a ten stav, který je zapsán při té české registraci, tak je v podstatě legalizovaný.

Miroslav BROŽ, redaktor

Při koupi ojetého vozu je tedy vždy důležité ptát se na původ a vybírat jen u zavedených prodejců s kvalitním zázemím pro detailní kontrolu auta. Konkrétně na Plzeňsku je totiž rizikových aut dovezených z Německa celá řada.

Jiří GRUND, předseda Asociace obchodu ojetými automobily

Lidi by si měli dávat pozor na to, jaký je původ auta, jaká je jeho servisní historie a vždycky, když ta servisní historie je z České republiky, tak je, tak jsme schopni v českém prostředí si najít daleko více zdrojů, co se s tím autem jelo, jestli se opravovalo, jestli bylo nabourané, což v tom Německu z velké většiny je mnohem větší problém.

Miroslav BROŽ, redaktor

To potvrzuje i Zbyněk Veselý ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů. Problém by vyřešila centrální databáze na úrovni Evropské unie. To je ale podle něj hudba budoucnosti.

Zbyněk VESELÝ, předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů

Jakýkoliv údaj, nejenom centrální databáze, ale i v rámci České republiky, který se pravidelně a efektivně sbírá a zaznamenává, tak samozřejmě pomůže potom při prověřování historie vozu.

Miroslav BROŽ, redaktor

Až 60 % dovezených aut má stočené kilometry. Výjimkou ale nejsou vozy kradené nebo svařené dohromady z několika různých typů. Řídit takový vůz je pak doslova hazardování se životem.

Roman BUDSKÝ, Tým silniční bezpečnosti

Auťák může být prošpikován různými nekvalitními náhradními díly, čili to může mít obrovský vliv na bezpečnost silničního provozu.

Miroslav BROŽ, redaktor

Pokud se tedy rozhodujete, kde koupit ojetý vůz, vždy si vybírejte prodejce, který nabízí převážně auta s původem v České republice a trvejte na doložení servisní historie. Miroslav Brož, televize ZAK.

Celá reportáž zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

20. srpna 2020 | Na oficiálních inzertních serverech lze stále koupit identifikátory vozidel i platné „papíry“

Několik všímavých uživatelů internetu upozornilo Sdružení SOVA na zajímavý inzerát na serveru bazos.cz. Prodejce neznámého jména se zde snažil, nebo možná ještě snaží prodat část auta s identifikačním číslem VIN a k tomu i platný technický průkaz. více

9. dubna 2020 | Kvůli koronaviru přicházejí majitelé aut o peníze, ojetiny skoro nejdou prodat, koupit ani reklamovat

V zavřených autobazarech stojí v komisním prodeji auta za miliardy. Na sdružení SOVA se obracejí zoufalí majitelé vozů, které stojí ve stovkách zavřených autobazarů po celé České republice v komisním prodeji. Za normálního stavu by se auta většinou již dávno prodala a prodávající by dostali své peníze. Při zákazu… více

4. března 2020 | Cebia varuje: Pětina dovezených ojetých aut pochází z jiné země, než tvrdí prodejci

Každé páté dovezené ojeté auto (21 %) pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejce. Nejčastěji se jedná o země jihovýchodní, východní či severovýchodní Evropy. Pět procent aut s nesprávně uvedeným původem pochází dokonce z jižní Afriky, Ománu, jižní Ameriky či ze zemí Perského zálivu. více

19. února 2020 | Stáčení tachometrů zůstává hlavním problémem trhu ojetin, ročně řidiči přijdou o 9 miliard

Deník e15 přinesl zprávu ČTK o analýze Asociace Obchodu Ojetými Vozy (AOOA), podle které spotřebitelé ročně kvůli nákupu oejých aut utrpí finanční ztrátu až 9 miliard korun. Podle velkých prodejců ojetin se situace pomalu lepší, ale stále chybí mezinárodní výměna dat, která by mohla tento podvod účinně vymýtit. Zprávu zveřejnila… více

17. ledna 2020 | Rekord v Polsku! Stočil tachometr o milion kilometrů!

Za rekord svého druhu označili polští policisté výsledek silniční kontroly v Krakově, při níž řidiči dodávky zkontrolovali i stav tachometru. Na něm bylo o milion kilometrů méně, než mělo toto vozidlo podle centrální databáze při technické kontrole loni v prosinci. O případu informovala televize TVN 24. více

SOVA na Facebooku