Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz.

"Kupní síla obyvatelstva ČR dosud není v průměru na takové úrovni, aby pořízení nového osobního automobilu bylo pro běžnou rodinu prioritní či nezbytnou investicí," upozorňuje nezávislý analytik Antonín Šípek. Proto jsou podle něj stále udržována v provozu stará vozidla ve věku kolem 18 až 20 let, která stále plní základní funkci v domácnosti: jezdí se s nimi jen do práce nebo na nákupy.

"Pokud se chceme přiblížit vyspělým evropským zemím, je zapotřebí zvýšit koeficient obměny vozového parku a obnovit více než jeden milion nejstarších vozidel. Současný vozový park rozhodně není důstojný země, která si říká automobilová velmoc," říká mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc a upozorňuje: "Stále se k nám dovážejí vozy, které jsou technologicky a zejména ekologicky za zenitem." Česko by si podle něj zasloužilo zpřísnění pravidel pro dovoz ojetin, aby se nedovážely vraky.

"Staré automobily představují závažný problém nejen z pohledu ekologie, ale i bezpečnosti," říká mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Polovina dovážených ojetin je starší deseti let.

"Patnáct let staré vozy jsou už většinou opotřebované a napadené korozí, což dále snižuje úroveň jejich pasivní bezpečnosti," dodává tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Situace se podle něj může ještě zhoršit. Chystané evropské zvýhodnění aut na alternativní pohon může na náš trh vrhnout další vlnu ojetin ze Západu.

"Plných 54 procent dovážených ojetin je starších deseti let," upozornil Šípek. Rychlost obměny vozového parku by podle něj měla být nad sedmi procenty ročně, celosvětový průměr v roce 2016 činil 7,33 procenta.

V České republice ale v roce 2016 dosahovala tato hodnota 5,03 procenta a letos to bude podle názoru dalších oslovených expertů velmi podobné. "Domácí ekonomice se opravdu daří, čehož důsledkem je rekordní počet prodaných nových automobilů v posledních letech. Navzdory rekordní výši prodejů nových automobilů průměrný věk registrovaných osobních automobilů nadále stoupá. Stáří vozového parku je ovlivněno vysokým podílem automobilů starších 15 let, které výrazně navyšují průměrný věk," vysvětluje Jakub Jurga, člen automobilové expertní skupiny PwC.

"Více než 70 procent prodejů nových osobních automobilů uskutečňuje firemní klientela," doplňuje Antonín Šípek a připomíná další faktory, které brzdí nákup nových aut ze strany domácností: "Řada firem poskytuje stále ve větší míře jako benefit služební automobil i pro soukromou potřebu. Dříve tradiční vlastnictví automobilu je postupně nahrazováno sdílením vozidel a tento trend bude nadále pokračovat."

Celý článek najdete zde.

Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat.

Manipulace s tachometry jsou rozšířeným neduhem v celé Evropě. Podle údajů německé policie se až třetina ojetých aut, tedy přibližně dva miliony, prodává se stočenými kilometry s cílem dosáhnout vyšší prodejní cenu. V průměru tak kupující zaplatí přibližně o 3 000 eur více.

Celý článek najdete zde.

Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristi vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší.

Cílem německé vlády je snížení množství emisí v silniční dopravě a hlavně ve velikých městech. Tyto kroky ale můžou výrazně ohrozit český trh s ojetinami. Ze zkušeností SOVA vyplývá, že při takovémto typu akcí se vždycky najdou „podnikavci“, kteří ze situace vytěží a auta, která měla být zničena, vyvezou směrem na východ, tedy k nám.

Celý článek najdete zde.

Nákupem vozidla to nekončí – chraňte své vozidlo před zloději!

  Cebia SAT je moderní, komplexní řešení satelitního zabezpečení a hlídání automobilů.  cebia sat

 

 

   Buďte nároční a vyžadujte

   kvalitní systém!

     Více informací na www.cebia.cz

© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz