iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz.

"Kupní síla obyvatelstva ČR dosud není v průměru na takové úrovni, aby pořízení nového osobního automobilu bylo pro běžnou rodinu prioritní či nezbytnou investicí," upozorňuje nezávislý analytik Antonín Šípek. Proto jsou podle něj stále udržována v provozu stará vozidla ve věku kolem 18 až 20 let, která stále plní základní funkci v domácnosti: jezdí se s nimi jen do práce nebo na nákupy.

"Pokud se chceme přiblížit vyspělým evropským zemím, je zapotřebí zvýšit koeficient obměny vozového parku a obnovit více než jeden milion nejstarších vozidel. Současný vozový park rozhodně není důstojný země, která si říká automobilová velmoc," říká mluvčí Škody Auto Vítězslav Pelc a upozorňuje: "Stále se k nám dovážejí vozy, které jsou technologicky a zejména ekologicky za zenitem." Česko by si podle něj zasloužilo zpřísnění pravidel pro dovoz ojetin, aby se nedovážely vraky.

"Staré automobily představují závažný problém nejen z pohledu ekologie, ale i bezpečnosti," říká mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Polovina dovážených ojetin je starší deseti let

"Patnáct let staré vozy jsou už většinou opotřebované a napadené korozí, což dále snižuje úroveň jejich pasivní bezpečnosti," dodává tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Situace se podle něj může ještě zhoršit. Chystané evropské zvýhodnění aut na alternativní pohon může na náš trh vrhnout další vlnu ojetin ze Západu.

"Plných 54 procent dovážených ojetin je starších deseti let," upozornil Šípek. Rychlost obměny vozového parku by podle něj měla být nad sedmi procenty ročně, celosvětový průměr v roce 2016 činil 7,33 procenta.

V České republice ale v roce 2016 dosahovala tato hodnota 5,03 procenta a letos to bude podle názoru dalších oslovených expertů velmi podobné. "Domácí ekonomice se opravdu daří, čehož důsledkem je rekordní počet prodaných nových automobilů v posledních letech. Navzdory rekordní výši prodejů nových automobilů průměrný věk registrovaných osobních automobilů nadále stoupá. Stáří vozového parku je ovlivněno vysokým podílem automobilů starších 15 let, které výrazně navyšují průměrný věk," vysvětluje Jakub Jurga, člen automobilové expertní skupiny PwC.

"Více než 70 procent prodejů nových osobních automobilů uskutečňuje firemní klientela," doplňuje Antonín Šípek a připomíná další faktory, které brzdí nákup nových aut ze strany domácností: "Řada firem poskytuje stále ve větší míře jako benefit služební automobil i pro soukromou potřebu. Dříve tradiční vlastnictví automobilu je postupně nahrazováno sdílením vozidel a tento trend bude nadále pokračovat."

V této souvislosti expert očekává, že prodeje nových vozidel budou dále spíš stagnovat. Snižování průměrného věku vozového parku tak bude ještě více závislé na vyřazování starých vozidel z provozu. Zasáhnout může stát

"Stát může obměnu vozového parku podpořit v zásadě dvěma způsoby – stimuly nebo restrikcemi. Stimuly jsme ve větší míře zaznamenali během ekonomické krize, kdy řada států zaváděla tzv. šrotovné. "Česko tehdy takové opatření nezavedlo," připomíná Jan Linhart, partner KPMG odpovědný za automobilový sektor. "V současné době je v této kategorii například podpora vozů na alternativní paliva, která je však dostupná pouze omezenému okruhu zákazníků."

Dosud opomíjeným nástrojem regulace kvality vozového parku je podle něj silniční daň. Je zde prostor pro navýšení daně na stará neekologická auta používaná pro podnikatelské účely. "Naopak se domnívám, že opatření typu šrotovné není vhodným nástrojem pro obnovu vozového parku, obzvlášť v době ekonomického růstu," konstatuje Jan Linhart.

"Opatření by měla být motivační, ne represivní. Především by se však mělo jednat o soubor opatření na následujících pět až deset let, která by svou reálnou výhodností motivovala zákazníky k nákupu nového nebo prověřeného zánovního vozu," dodává mluvčí Škoda Auto Vítězslav Pelc.

"Nevoláme po šrotovném, není to dlouhodobé řešení. ČR potřebuje strategickou koncepci, která řekne, jak budeme zacházet s vozy bez katalyzátoru a s vozy se starými normami Euro 1, Euro 2. Tyto tři segmenty starých vozů dneska reprezentují zhruba polovinu vozového parku v Česku."

Celý text najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci

Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více

21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily

Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více

20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více

20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?

V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více