Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

 

O tom, jak orezlý je vozový park osobních automobilů, svědčí srovnání s Evropou. Tam se situace také mírně zhoršila po letech recese, ale přesto jsou u nás osobní auta v průměru pořád o šest let starší. 

V zemích EU, bývalé patnáctky (plus Švýcarsko, Norsko, Island) se pohybuje průměrné stáří osobních vozidel kolem 8,5 roku. Dokonce i na Slovensku (11,5 roku) či v Estonsku (dvanáct let) jsou na tom lépe.

Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 dosáhlo 14,49 roku, což byla absolutně nejvyšší hodnota od roku 1995. Tehdy bylo průměrné stáří 14,1 roku. Nejníže pokleslo v roce 2000 na hodnotu 13,51.

Děsivý je pak pohled na data z posledních let: 2012 – 13,9 roku; 2013 – 14,2; 2014 – 14,49!!

„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

Lavina ojetin

Na první pohled je to paradox. V Česku neustále přibývá nových aut, dle dostupných statistik se od počátku roku 1995 zvětšil vozový park o více než 1,92 milionu aut, za tu dobu se u nás prodalo přes tři miliony nových osobních aut. Přesto vozový park stále stárne.

Vysvětlení nabízí studie AutoSAP. Stojí v ní, že byla dovážena ojetá auta v nevyhovující věkové struktuře. Za období let 1995 až 2014 bylo dovezeno téměř 2,64 milionu starých ojetých vozů.

 

Více najdete zde.

Stočený tachometr je při koupi ojetého vozidla stále běžným podvodem

Informace o původu a historii vozidel ukazují, že v České republice bylo přetočeno až 220 000 tachometrů osobních aut, nejčastěji až o 100 000 najetých kilometrů. Prodejci ojetých vozidel navíc ve smlouvách o koupi často uvádějí pasáž, v níž se zříkají odpovědnosti za stav tachometru vozidla, čímž se de facto brání případné reklamaci ze strany spotřebitele. Celkem tak na českých silnicích jezdí zhruba půl milionu ojetých vozidel s přetočeným tachometrem. Europoslankyně Olga Sehnalová se proto rozhodla v této věci interpelovat Evropskou komisi.  Více najdete zde.

Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Kdo jiný než autorizovaný servis by vám mohl pomoci dohledat historii oprav vyhlédnutého ojetého vozu, říkáte si. Ale pokud nemáte v servisu známého, pošlou vás… však víte kam.  Více najdete zde.

Nákup auta nemusí být sázka do loterie!

 

DM reklama cebia

Využijte služby Cebia:

                  - fyzická prohlídka vozu, potvrzení originality identifikačních znaků

Více informací na www.cebia.cz nebo www.zkontrolujsiauto.cz

  • PROVIN prověření původu vozu ze zahraničí

  • VINTEST = jistota originálu

  • systém AUTOTRACER – prověření historie ojetého vozidla on-line na internetu

 

© 2004 - 2018 SOVA - Sdružení na ochranu vlastníků automobilů | e-mail pro stížnosti: klikněte zde, e-mail pro novináře a ostatní komunikaci: info@sdruzeni-sova.cz