Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Kdo jiný než autorizovaný servis by vám mohl pomoci dohledat historii oprav vyhlédnutého ojetého vozu, říkáte si. Ale pokud nemáte v servisu známého, pošlou vás… však víte kam.

Interní údaje automobilka a její autorizované servisy zájemcům o koupi ojetiny běžně neposkytuje s odkazem na fakt, že informace může podat pouze majiteli vozu. Pokud by tedy pan Ivan z předchozího dílu seriálu Průvodce nákupem ojetého vozidla neměl známého v servisu, nikdy by se zřejmě pravdu předem nedozvěděl, ale po koupi by naopak zjistil, že si koupil opravený havarovaný vůz.

Je to skutečně absurdní, pokud nejste majitelem auta, pak vám důležité údaje v autorizovaném servisu neprozradí. A když jej pak koupíte a můžete o informace požádat, tak se nestačíte divit, dodává Ivan k paradoxnímu zatajování důležitých skutečností.

Proč odmítají automobilky poskytnout zájemcům o koupi ojetiny informace o skutečné servisní historii vozidla, ačkoliv je mají k dispozici? To je záhadou i Zbyňkovi Veselému ze sdružení SOVA, který uvádí: Jen tím pomáhají podvodníkům a jejich trestné činnosti. Podle mě pro tajení těchto záznamů neexistuje rozumný důvod. Názor Úřadu pro ochranu osobních údajů, že jde o osobní údaje, je podle mě zcela zcestný. Kombinace data a stavu tachometru nelze za osobní údaj považovat.

 

Jak spolehlivě odhalit havarované vozidlo

Postupovat byste měli s nejvyšší obezřetností a využít všech dostupných prostředků. Samozřejmostí by měla být detailní prohlídka vozu v servisu za asistence odborníka, který dokáže odhalit opravovanou karoserii. Můžete buď využít pomoci zkušeného automechanika, nebo se obrátit přímo na specializované firmy, které se prověřováním technického stavu vozů profesionálně zabývají.

Určitě využijte také všechny dostupné záznamy o servisní historii vozidla. Zkuste oslovit přímo servis, kam původní majitel s vozem po dobu jeho užívání jezdil. Nezapomeňte ani na prověření automobilu v databázích specializovaných firem. Nebojte se také obrátit na odborníky, kteří se na prověřování vozidel a odhalování nesrovnalostí specializují. Ti vám mohou poskytnout kompletní pomoc při prověření původu a technického stavu vozidla a uchránit vás před špatnou koupí.

Závěrem ještě jedna rada, která se týká prohlídky ojetiny před koupí – pokud budete mít jakékoliv pochybnosti o stavu vozidla, pak se neostýchejte požádat o „odkrytování“ podezřelých míst, která mohou prokazovat opravu karoserie. Pokud to prodávající odmítne, pak se poohlédněte raději jinde.

 

Pozor na falešné a nekvalitní náhradní díly

V ojetých autech se mohou často objevit použité díly z vrakoviště, jimiž původní majitel „levně“ nahradil nefunkční či dosluhující díly svého vozu. Můžete se dokonce setkat i s padělanými kopiemi originálních dílů, které jsou sice v porovnání s předlohou k nerozeznání, ovšem z funkčního hlediska jsou nepoužitelné či dokonce životu nebezpečné.

Z období již před necelými dvěma lety se datuje velmi mediálně známá kauza s padělanými airbagy, použitými v ojetinách opravených po havárii. Upozornil na ně americký institutu National Highway Transportation Safety Administration. Tyto falešné airbagy pocházejí převážně z Číny a v případě kolize jsou životu nebezpečné. V převážném množství případů se totiž v okamžiku nárazu buď vůbec nenafouknou, nebo se dokonce protrhnou a vymrští do obličejů cestujících horký plyn plný nebezpečných úlomků. 

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

20. června 2016 | Lidové noviny: Čachry s tachometry focení nezastavilo

Potvrzuje dlouhodobý názor SOVA, že české STK pomáhají legalizaci stočených vozů ze zahraničí, což znovu poukazuje na vysokou rizikovost nákupu importovaných ojetin. Auta se stočenými tachometry se z českých silnic a autobazarů zatím vymýtit nedaří. Navzdory tomu, že ministerstvo dopravy na konci loňského roku věřilo, že se… více

23. května 2016 | Zákazník dotáhl svůj spor s bazarem Davo Car až k šetření Magistrátu Hlavního města Prahy

Magistrát hlavního města prahy na základě oznámení zákazníka zahájil správní řízení s autobazarem Davocar, jelikož shledal, že používá nekalé ochodní praktiky. U nabízeného vozu chyběla servisní knížka, druhý klíč a měl různé technické závady. Svoje negativní zkušenosti s bazarem zákazník zevřejnil na speciálně… více

20. května 2016 | iDnes.cz: Díky odebírání techničáků zmizí vraky, věří policie. Stáří aut je rekordní

Nová pravidla pro odebírání takzvaného malého technického průkazu přímo na místě policejní kontroly český vozový park neomladí. Ve spojitosti s novými pravidly přitom právě tento pozitivní efekt zazníval. Policisté však věří, že ze silnic zmizí opravdu zjevné vraky. Průměrné stáří aut v Česku je přitom rekordní. více

25. dubna 2016 | ČT24: Stočení tachometru? Na Slovensku trestný čin, Česko s úpravou stále váhá

Slovensko od 1. března pohlíží na stáčení tachometrů u automobilů jako na trestný čin. Firmám, autosalonům i bazarům tam za prodej takových vozů hrozí pokuty i přes dva a půl milionu českých korun. O podobné praxi teď uvažuje i české ministerstvo dopravy. Úpravu ujetých kilometrů je sice už nyní možné… více

17. dubna 2016 | Deník.cz: Téměř čtvrtina ojetin na českém trhu byla omlazena. Nejčastěji jde o Octavie

Téměř čtvrtina ojetých aut na českém trhu měla změněný rok výroby, aby vypadala mladší a dala se prodat dráž. Průměrně byly tyto vozy omlazené o 1,6 roku. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu vozidel. více

SOVA na Facebooku