Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Kdo jiný než autorizovaný servis by vám mohl pomoci dohledat historii oprav vyhlédnutého ojetého vozu, říkáte si. Ale pokud nemáte v servisu známého, pošlou vás… však víte kam.

Interní údaje automobilka a její autorizované servisy zájemcům o koupi ojetiny běžně neposkytuje s odkazem na fakt, že informace může podat pouze majiteli vozu. Pokud by tedy pan Ivan z předchozího dílu seriálu Průvodce nákupem ojetého vozidla neměl známého v servisu, nikdy by se zřejmě pravdu předem nedozvěděl, ale po koupi by naopak zjistil, že si koupil opravený havarovaný vůz.

Je to skutečně absurdní, pokud nejste majitelem auta, pak vám důležité údaje v autorizovaném servisu neprozradí. A když jej pak koupíte a můžete o informace požádat, tak se nestačíte divit, dodává Ivan k paradoxnímu zatajování důležitých skutečností.

Proč odmítají automobilky poskytnout zájemcům o koupi ojetiny informace o skutečné servisní historii vozidla, ačkoliv je mají k dispozici? To je záhadou i Zbyňkovi Veselému ze sdružení SOVA, který uvádí: Jen tím pomáhají podvodníkům a jejich trestné činnosti. Podle mě pro tajení těchto záznamů neexistuje rozumný důvod. Názor Úřadu pro ochranu osobních údajů, že jde o osobní údaje, je podle mě zcela zcestný. Kombinace data a stavu tachometru nelze za osobní údaj považovat.

 

Jak spolehlivě odhalit havarované vozidlo

Postupovat byste měli s nejvyšší obezřetností a využít všech dostupných prostředků. Samozřejmostí by měla být detailní prohlídka vozu v servisu za asistence odborníka, který dokáže odhalit opravovanou karoserii. Můžete buď využít pomoci zkušeného automechanika, nebo se obrátit přímo na specializované firmy, které se prověřováním technického stavu vozů profesionálně zabývají.

Určitě využijte také všechny dostupné záznamy o servisní historii vozidla. Zkuste oslovit přímo servis, kam původní majitel s vozem po dobu jeho užívání jezdil. Nezapomeňte ani na prověření automobilu v databázích specializovaných firem. Nebojte se také obrátit na odborníky, kteří se na prověřování vozidel a odhalování nesrovnalostí specializují. Ti vám mohou poskytnout kompletní pomoc při prověření původu a technického stavu vozidla a uchránit vás před špatnou koupí.

Závěrem ještě jedna rada, která se týká prohlídky ojetiny před koupí – pokud budete mít jakékoliv pochybnosti o stavu vozidla, pak se neostýchejte požádat o „odkrytování“ podezřelých míst, která mohou prokazovat opravu karoserie. Pokud to prodávající odmítne, pak se poohlédněte raději jinde.

 

Pozor na falešné a nekvalitní náhradní díly

V ojetých autech se mohou často objevit použité díly z vrakoviště, jimiž původní majitel „levně“ nahradil nefunkční či dosluhující díly svého vozu. Můžete se dokonce setkat i s padělanými kopiemi originálních dílů, které jsou sice v porovnání s předlohou k nerozeznání, ovšem z funkčního hlediska jsou nepoužitelné či dokonce životu nebezpečné.

Z období již před necelými dvěma lety se datuje velmi mediálně známá kauza s padělanými airbagy, použitými v ojetinách opravených po havárii. Upozornil na ně americký institutu National Highway Transportation Safety Administration. Tyto falešné airbagy pocházejí převážně z Číny a v případě kolize jsou životu nebezpečné. V převážném množství případů se totiž v okamžiku nárazu buď vůbec nenafouknou, nebo se dokonce protrhnou a vymrští do obličejů cestujících horký plyn plný nebezpečných úlomků. 

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

20. června 2017 | Denik.cz: Brusel zavírá oči před podvody se stáčením tachometrů, tvrdí europoslanci

Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů. To stojí podle střízlivých odhadů zákazníky v celé EU 145 až 250 miliard korun ročně. Evropská komise se však překvapivě postavila proti skupině europoslanců, kteří chtějí tento problém řešit. více

12. června 2017 | Fušerské opravy a manipulace s vozidly se nevyhýbají ani světovým celebritám

Dle posledních informací, které přinesl server iDnes.cz, byl hotelový Mercedes S 280, ve kterém princezna Diana ujížděla se svým milencem před paparazzi, nejspíš špatně opravený vrak. S tímto výkladem nehody přišel francouzský publicista Jean-Michel Caradec’h, který vypátral původního majitele auta. Když jej viděl… více

8. června 2017 | Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv. více

15. května 2017 | ČOI upozorňuje na vysokou rizikovost komisního prodeje

Výsledky kontrol České obchodní inspekce, které provedla v bazarech v minulém roce, jsou alarmující. Porušení zjistila u více než 60 % kontrol, což představuje nárůst o 4 % oproti roku 2015. Inspekce zároveň upozorňuje na velké množství vozidel nabízených prostřednictvím komisního prodeje, tedy v zastoupení… více

11. května 2017 | Auto stočil o šest set tisíc kilometrů, cena narostla o 50 000 korun

Se stočenými auty se Sdružení SOVA setkává běžně. Odhaduje, že až 90 % dovezených aut je „stočených“. Rekordmana, kterým se stala Škoda Superb, ale jen tak nevidí. Její majitel se rozhodl využít dobrého stavu vozu k výdělku a až neuvěřitelným způsobem zmanipuloval tachometr. Auto se poprvé objevilo v inzerátu na webu… více

SOVA na Facebooku