Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Kdo jiný než autorizovaný servis by vám mohl pomoci dohledat historii oprav vyhlédnutého ojetého vozu, říkáte si. Ale pokud nemáte v servisu známého, pošlou vás… však víte kam.

Interní údaje automobilka a její autorizované servisy zájemcům o koupi ojetiny běžně neposkytuje s odkazem na fakt, že informace může podat pouze majiteli vozu. Pokud by tedy pan Ivan z předchozího dílu seriálu Průvodce nákupem ojetého vozidla neměl známého v servisu, nikdy by se zřejmě pravdu předem nedozvěděl, ale po koupi by naopak zjistil, že si koupil opravený havarovaný vůz.

Je to skutečně absurdní, pokud nejste majitelem auta, pak vám důležité údaje v autorizovaném servisu neprozradí. A když jej pak koupíte a můžete o informace požádat, tak se nestačíte divit, dodává Ivan k paradoxnímu zatajování důležitých skutečností.

Proč odmítají automobilky poskytnout zájemcům o koupi ojetiny informace o skutečné servisní historii vozidla, ačkoliv je mají k dispozici? To je záhadou i Zbyňkovi Veselému ze sdružení SOVA, který uvádí: Jen tím pomáhají podvodníkům a jejich trestné činnosti. Podle mě pro tajení těchto záznamů neexistuje rozumný důvod. Názor Úřadu pro ochranu osobních údajů, že jde o osobní údaje, je podle mě zcela zcestný. Kombinace data a stavu tachometru nelze za osobní údaj považovat.

 

Jak spolehlivě odhalit havarované vozidlo

Postupovat byste měli s nejvyšší obezřetností a využít všech dostupných prostředků. Samozřejmostí by měla být detailní prohlídka vozu v servisu za asistence odborníka, který dokáže odhalit opravovanou karoserii. Můžete buď využít pomoci zkušeného automechanika, nebo se obrátit přímo na specializované firmy, které se prověřováním technického stavu vozů profesionálně zabývají.

Určitě využijte také všechny dostupné záznamy o servisní historii vozidla. Zkuste oslovit přímo servis, kam původní majitel s vozem po dobu jeho užívání jezdil. Nezapomeňte ani na prověření automobilu v databázích specializovaných firem. Nebojte se také obrátit na odborníky, kteří se na prověřování vozidel a odhalování nesrovnalostí specializují. Ti vám mohou poskytnout kompletní pomoc při prověření původu a technického stavu vozidla a uchránit vás před špatnou koupí.

Závěrem ještě jedna rada, která se týká prohlídky ojetiny před koupí – pokud budete mít jakékoliv pochybnosti o stavu vozidla, pak se neostýchejte požádat o „odkrytování“ podezřelých míst, která mohou prokazovat opravu karoserie. Pokud to prodávající odmítne, pak se poohlédněte raději jinde.

 

Pozor na falešné a nekvalitní náhradní díly

V ojetých autech se mohou často objevit použité díly z vrakoviště, jimiž původní majitel „levně“ nahradil nefunkční či dosluhující díly svého vozu. Můžete se dokonce setkat i s padělanými kopiemi originálních dílů, které jsou sice v porovnání s předlohou k nerozeznání, ovšem z funkčního hlediska jsou nepoužitelné či dokonce životu nebezpečné.

Z období již před necelými dvěma lety se datuje velmi mediálně známá kauza s padělanými airbagy, použitými v ojetinách opravených po havárii. Upozornil na ně americký institutu National Highway Transportation Safety Administration. Tyto falešné airbagy pocházejí převážně z Číny a v případě kolize jsou životu nebezpečné. V převážném množství případů se totiž v okamžiku nárazu buď vůbec nenafouknou, nebo se dokonce protrhnou a vymrští do obličejů cestujících horký plyn plný nebezpečných úlomků. 

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

6. prosince 2017 | Dojeli na prodej stočeného auta – firma bude zrušena

Společnost SINCE STAR ze Žiliny doplatila na prodej o přibližně 10 000 kilometrů stočeného auta Mercedes ML. Okresní úřad podal návrh na její zrušení. Podnět na vykonání kontroly Slovenskou obchodní inspekcí zaslalo slovenské sdružení SOVA, které dlouhodobě bojuje proti stáčení tachometrů. více

16. listopadu 2017 | Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení… více

6. listopadu 2017 | Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za 3 čtvrtletí 2017

V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který začal na počátku roku 2015. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovozů ojetin o 40 %. Tempo růstu se však zpomaluje a letos činí již pouze 2,5 %. Dovážejí se však stále starší ojetiny, podíl vozidel starších 10 let letos přesahuje 54 %.… více

2. listopadu 2017 | iRozhlas: Poláci dovážejí nejvíce ojetých aut v Evropě. Velká většina z nich má stočený tachometr

Polsko se pokouší bojovat se stáčením tachometrů u ojetých aut. Tamní svaz dealerů automobilů odhaduje, že s ujetými kilometry někdo manipuloval až u 80 procent vozů dovezených z ciziny. více

25. října 2017 | Kroměřížský deník: Majitel nechtěl přepsat auto. Pomohla policie

Auto má v dnešní době skoro každá rodina, mnohé i dvě: jejich prodej či nákup jsou tak běžnou záležitostí, a to nejen v podání specializovaných firem. Co ale dělat, když nový majitel odmítne auto přepsat na sebe a přestane s prodejcem komunikovat? Jak se vyhnout tahanicím za porušení vyhlášky kvůli autu,… více

SOVA na Facebooku