Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Měšec.cz: Automobilky podvodníkům napomáhají mlčením

Kdo jiný než autorizovaný servis by vám mohl pomoci dohledat historii oprav vyhlédnutého ojetého vozu, říkáte si. Ale pokud nemáte v servisu známého, pošlou vás… však víte kam.

Interní údaje automobilka a její autorizované servisy zájemcům o koupi ojetiny běžně neposkytuje s odkazem na fakt, že informace může podat pouze majiteli vozu. Pokud by tedy pan Ivan z předchozího dílu seriálu Průvodce nákupem ojetého vozidla neměl známého v servisu, nikdy by se zřejmě pravdu předem nedozvěděl, ale po koupi by naopak zjistil, že si koupil opravený havarovaný vůz.

Je to skutečně absurdní, pokud nejste majitelem auta, pak vám důležité údaje v autorizovaném servisu neprozradí. A když jej pak koupíte a můžete o informace požádat, tak se nestačíte divit, dodává Ivan k paradoxnímu zatajování důležitých skutečností.

Proč odmítají automobilky poskytnout zájemcům o koupi ojetiny informace o skutečné servisní historii vozidla, ačkoliv je mají k dispozici? To je záhadou i Zbyňkovi Veselému ze sdružení SOVA, který uvádí: Jen tím pomáhají podvodníkům a jejich trestné činnosti. Podle mě pro tajení těchto záznamů neexistuje rozumný důvod. Názor Úřadu pro ochranu osobních údajů, že jde o osobní údaje, je podle mě zcela zcestný. Kombinace data a stavu tachometru nelze za osobní údaj považovat.

 

Jak spolehlivě odhalit havarované vozidlo

Postupovat byste měli s nejvyšší obezřetností a využít všech dostupných prostředků. Samozřejmostí by měla být detailní prohlídka vozu v servisu za asistence odborníka, který dokáže odhalit opravovanou karoserii. Můžete buď využít pomoci zkušeného automechanika, nebo se obrátit přímo na specializované firmy, které se prověřováním technického stavu vozů profesionálně zabývají.

Určitě využijte také všechny dostupné záznamy o servisní historii vozidla. Zkuste oslovit přímo servis, kam původní majitel s vozem po dobu jeho užívání jezdil. Nezapomeňte ani na prověření automobilu v databázích specializovaných firem. Nebojte se také obrátit na odborníky, kteří se na prověřování vozidel a odhalování nesrovnalostí specializují. Ti vám mohou poskytnout kompletní pomoc při prověření původu a technického stavu vozidla a uchránit vás před špatnou koupí.

Závěrem ještě jedna rada, která se týká prohlídky ojetiny před koupí – pokud budete mít jakékoliv pochybnosti o stavu vozidla, pak se neostýchejte požádat o „odkrytování“ podezřelých míst, která mohou prokazovat opravu karoserie. Pokud to prodávající odmítne, pak se poohlédněte raději jinde.

 

Pozor na falešné a nekvalitní náhradní díly

V ojetých autech se mohou často objevit použité díly z vrakoviště, jimiž původní majitel „levně“ nahradil nefunkční či dosluhující díly svého vozu. Můžete se dokonce setkat i s padělanými kopiemi originálních dílů, které jsou sice v porovnání s předlohou k nerozeznání, ovšem z funkčního hlediska jsou nepoužitelné či dokonce životu nebezpečné.

Z období již před necelými dvěma lety se datuje velmi mediálně známá kauza s padělanými airbagy, použitými v ojetinách opravených po havárii. Upozornil na ně americký institutu National Highway Transportation Safety Administration. Tyto falešné airbagy pocházejí převážně z Číny a v případě kolize jsou životu nebezpečné. V převážném množství případů se totiž v okamžiku nárazu buď vůbec nenafouknou, nebo se dokonce protrhnou a vymrští do obličejů cestujících horký plyn plný nebezpečných úlomků. 

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku