Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

O tom, jak orezlý je vozový park osobních automobilů, svědčí srovnání s Evropou. Tam se situace také mírně zhoršila po letech recese, ale přesto jsou u nás osobní auta v průměru pořád o šest let starší.

V zemích EU, bývalé patnáctky (plus Švýcarsko, Norsko, Island) se pohybuje průměrné stáří osobních vozidel kolem 8,5 roku. Dokonce i na Slovensku (11,5 roku) či v Estonsku (dvanáct let) jsou na tom lépe.

Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 dosáhlo 14,49 roku, což byla absolutně nejvyšší hodnota od roku 1995. Tehdy bylo průměrné stáří 14,1 roku. Nejníže pokleslo v roce 2000 na hodnotu 13,51.

Děsivý je pak pohled na data z posledních let: 2012 – 13,9 roku; 2013 – 14,2; 2014 – 14,49!!

„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

Lavina ojetin

Na první pohled je to paradox. V Česku neustále přibývá nových aut, dle dostupných statistik se od počátku roku 1995 zvětšil vozový park o více než 1,92 milionu aut, za tu dobu se u nás prodalo přes tři miliony nových osobních aut. Přesto vozový park stále stárne.

Vysvětlení nabízí studie AutoSAP. Stojí v ní, že byla dovážena ojetá auta v nevyhovující věkové struktuře. Za období let 1995 až 2014 bylo dovezeno téměř 2,64 milionu starých ojetých vozů.

 

Více najdete zde

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

24. července 2017 | iDnes.cz: Zaplaťte přepravu, ať mě neošidíte, žádal zájemce o auto. Pak se odmlčel

O dalším triku internetových podvodníků informovali nyní policisté z Přerovska. Místní muž přišel o více než dvacet tisíc korun v rámci prodeje svého auta poté, co ho údajný zájemce přesvědčil, aby dopředu zaplatil dopravu a dokázal tak, že se nejedná o podvod.  více

20. června 2017 | Denik.cz: Brusel zavírá oči před podvody se stáčením tachometrů, tvrdí europoslanci

Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů. To stojí podle střízlivých odhadů zákazníky v celé EU 145 až 250 miliard korun ročně. Evropská komise se však překvapivě postavila proti skupině europoslanců, kteří chtějí tento problém řešit. více

12. června 2017 | Fušerské opravy a manipulace s vozidly se nevyhýbají ani světovým celebritám

Dle posledních informací, které přinesl server iDnes.cz, byl hotelový Mercedes S 280, ve kterém princezna Diana ujížděla se svým milencem před paparazzi, nejspíš špatně opravený vrak. S tímto výkladem nehody přišel francouzský publicista Jean-Michel Caradec’h, který vypátral původního majitele auta. Když jej viděl… více

8. června 2017 | Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv. více

SOVA na Facebooku