Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

O tom, jak orezlý je vozový park osobních automobilů, svědčí srovnání s Evropou. Tam se situace také mírně zhoršila po letech recese, ale přesto jsou u nás osobní auta v průměru pořád o šest let starší.

V zemích EU, bývalé patnáctky (plus Švýcarsko, Norsko, Island) se pohybuje průměrné stáří osobních vozidel kolem 8,5 roku. Dokonce i na Slovensku (11,5 roku) či v Estonsku (dvanáct let) jsou na tom lépe.

Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 dosáhlo 14,49 roku, což byla absolutně nejvyšší hodnota od roku 1995. Tehdy bylo průměrné stáří 14,1 roku. Nejníže pokleslo v roce 2000 na hodnotu 13,51.

Děsivý je pak pohled na data z posledních let: 2012 – 13,9 roku; 2013 – 14,2; 2014 – 14,49!!

„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

Lavina ojetin

Na první pohled je to paradox. V Česku neustále přibývá nových aut, dle dostupných statistik se od počátku roku 1995 zvětšil vozový park o více než 1,92 milionu aut, za tu dobu se u nás prodalo přes tři miliony nových osobních aut. Přesto vozový park stále stárne.

Vysvětlení nabízí studie AutoSAP. Stojí v ní, že byla dovážena ojetá auta v nevyhovující věkové struktuře. Za období let 1995 až 2014 bylo dovezeno téměř 2,64 milionu starých ojetých vozů.

 

Více najdete zde

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku