Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

O tom, jak orezlý je vozový park osobních automobilů, svědčí srovnání s Evropou. Tam se situace také mírně zhoršila po letech recese, ale přesto jsou u nás osobní auta v průměru pořád o šest let starší.

V zemích EU, bývalé patnáctky (plus Švýcarsko, Norsko, Island) se pohybuje průměrné stáří osobních vozidel kolem 8,5 roku. Dokonce i na Slovensku (11,5 roku) či v Estonsku (dvanáct let) jsou na tom lépe.

Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 dosáhlo 14,49 roku, což byla absolutně nejvyšší hodnota od roku 1995. Tehdy bylo průměrné stáří 14,1 roku. Nejníže pokleslo v roce 2000 na hodnotu 13,51.

Děsivý je pak pohled na data z posledních let: 2012 – 13,9 roku; 2013 – 14,2; 2014 – 14,49!!

„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

Lavina ojetin

Na první pohled je to paradox. V Česku neustále přibývá nových aut, dle dostupných statistik se od počátku roku 1995 zvětšil vozový park o více než 1,92 milionu aut, za tu dobu se u nás prodalo přes tři miliony nových osobních aut. Přesto vozový park stále stárne.

Vysvětlení nabízí studie AutoSAP. Stojí v ní, že byla dovážena ojetá auta v nevyhovující věkové struktuře. Za období let 1995 až 2014 bylo dovezeno téměř 2,64 milionu starých ojetých vozů.

 

Více najdete zde

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

6. prosince 2017 | Dojeli na prodej stočeného auta – firma bude zrušena

Společnost SINCE STAR ze Žiliny doplatila na prodej o přibližně 10 000 kilometrů stočeného auta Mercedes ML. Okresní úřad podal návrh na její zrušení. Podnět na vykonání kontroly Slovenskou obchodní inspekcí zaslalo slovenské sdružení SOVA, které dlouhodobě bojuje proti stáčení tachometrů. více

16. listopadu 2017 | Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení… více

6. listopadu 2017 | Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za 3 čtvrtletí 2017

V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který začal na počátku roku 2015. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovozů ojetin o 40 %. Tempo růstu se však zpomaluje a letos činí již pouze 2,5 %. Dovážejí se však stále starší ojetiny, podíl vozidel starších 10 let letos přesahuje 54 %.… více

2. listopadu 2017 | iRozhlas: Poláci dovážejí nejvíce ojetých aut v Evropě. Velká většina z nich má stočený tachometr

Polsko se pokouší bojovat se stáčením tachometrů u ojetých aut. Tamní svaz dealerů automobilů odhaduje, že s ujetými kilometry někdo manipuloval až u 80 procent vozů dovezených z ciziny. více

25. října 2017 | Kroměřížský deník: Majitel nechtěl přepsat auto. Pomohla policie

Auto má v dnešní době skoro každá rodina, mnohé i dvě: jejich prodej či nákup jsou tak běžnou záležitostí, a to nejen v podání specializovaných firem. Co ale dělat, když nový majitel odmítne auto přepsat na sebe a přestane s prodejcem komunikovat? Jak se vyhnout tahanicím za porušení vyhlášky kvůli autu,… více

SOVA na Facebooku