Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

O tom, jak orezlý je vozový park osobních automobilů, svědčí srovnání s Evropou. Tam se situace také mírně zhoršila po letech recese, ale přesto jsou u nás osobní auta v průměru pořád o šest let starší.

V zemích EU, bývalé patnáctky (plus Švýcarsko, Norsko, Island) se pohybuje průměrné stáří osobních vozidel kolem 8,5 roku. Dokonce i na Slovensku (11,5 roku) či v Estonsku (dvanáct let) jsou na tom lépe.

Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 dosáhlo 14,49 roku, což byla absolutně nejvyšší hodnota od roku 1995. Tehdy bylo průměrné stáří 14,1 roku. Nejníže pokleslo v roce 2000 na hodnotu 13,51.

Děsivý je pak pohled na data z posledních let: 2012 – 13,9 roku; 2013 – 14,2; 2014 – 14,49!!

„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

Lavina ojetin

Na první pohled je to paradox. V Česku neustále přibývá nových aut, dle dostupných statistik se od počátku roku 1995 zvětšil vozový park o více než 1,92 milionu aut, za tu dobu se u nás prodalo přes tři miliony nových osobních aut. Přesto vozový park stále stárne.

Vysvětlení nabízí studie AutoSAP. Stojí v ní, že byla dovážena ojetá auta v nevyhovující věkové struktuře. Za období let 1995 až 2014 bylo dovezeno téměř 2,64 milionu starých ojetých vozů.

 

Více najdete zde

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

dnes, 25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

včera, 24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

27. dubna 2018 | iDnes.cz: Europoslanci táhnou do boje proti stočeným tachometrům

Europoslanci z Výboru pro dopravu přijali zprávu o boji proti stáčení kilometrů, která vyzývá Evropskou komisi k přijetí celoevropského řešení této problematiky. více

24. dubna 2018 | iDnes.cz: Policie řeší milionové podvody s auty v Chomutově, je na 30 poškozených

Případ milionových podvodů při prodeji aut řeší policisté na Chomutovsku. Firma BestCars4u z Chomutova mezi lety 2015 a 2017 zprostředkovala prodeje aut, ale původním majitelům po transakci v řadě případů nezaplatila. více

19. dubna 2018 | Sdružení SOVA bojuje proti stáčení tachometrů – loni zaslalo České obchodní inspekci na 80 podezření z manipulace

Sdružení na ochranu vlastníků ojetých automobilů již čtrnáctým rokem bojuje proti podvodům s ojetými auty. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci na 80 podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tato podání měla, kromě odhalení stočení kilometrů, ještě řadu dalších dopadů, jako například pokuty za… více

SOVA na Facebooku