Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

Lidovky.cz: Česko se mění ve šrotoviště Evropy. Míří sem čím dál starší ojetiny

O tom, jak orezlý je vozový park osobních automobilů, svědčí srovnání s Evropou. Tam se situace také mírně zhoršila po letech recese, ale přesto jsou u nás osobní auta v průměru pořád o šest let starší.

V zemích EU, bývalé patnáctky (plus Švýcarsko, Norsko, Island) se pohybuje průměrné stáří osobních vozidel kolem 8,5 roku. Dokonce i na Slovensku (11,5 roku) či v Estonsku (dvanáct let) jsou na tom lépe.

Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 dosáhlo 14,49 roku, což byla absolutně nejvyšší hodnota od roku 1995. Tehdy bylo průměrné stáří 14,1 roku. Nejníže pokleslo v roce 2000 na hodnotu 13,51.

Děsivý je pak pohled na data z posledních let: 2012 – 13,9 roku; 2013 – 14,2; 2014 – 14,49!!

„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP).

 

Lavina ojetin

Na první pohled je to paradox. V Česku neustále přibývá nových aut, dle dostupných statistik se od počátku roku 1995 zvětšil vozový park o více než 1,92 milionu aut, za tu dobu se u nás prodalo přes tři miliony nových osobních aut. Přesto vozový park stále stárne.

Vysvětlení nabízí studie AutoSAP. Stojí v ní, že byla dovážena ojetá auta v nevyhovující věkové struktuře. Za období let 1995 až 2014 bylo dovezeno téměř 2,64 milionu starých ojetých vozů.

 

Více najdete zde

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

15. května 2017 | ČOI upozorňuje na vysokou rizikovost komisního prodeje

Výsledky kontrol České obchodní inspekce, které provedla v bazarech v minulém roce, jsou alarmující. Porušení zjistila u více než 60 % kontrol, což představuje nárůst o 4 % oproti roku 2015. Inspekce zároveň upozorňuje na velké množství vozidel nabízených prostřednictvím komisního prodeje, tedy v zastoupení… více

11. května 2017 | Auto stočil o šest set tisíc kilometrů, cena narostla o 50 000 korun

Se stočenými auty se Sdružení SOVA setkává běžně. Odhaduje, že až 90 % dovezených aut je „stočených“. Rekordmana, kterým se stala Škoda Superb, ale jen tak nevidí. Její majitel se rozhodl využít dobrého stavu vozu k výdělku a až neuvěřitelným způsobem zmanipuloval tachometr. Auto se poprvé objevilo v inzerátu na webu… více

28. dubna 2017 | Autorevue.cz: Vydání řidičáku bude od příštího léta 4x dražší. Ušetříte ale za fotku

Novinkou se stane také to, že potřebnou agendu v souvislosti s řidičskými průkazy vyřídíte na úřadech všech obcí s rozšířenou působností. Tedy nejen tam, kde máte trvalé bydliště. více

24. dubna 2017 | dTest: Množí se koupě vozů ze zahraničí bez základní dokumentace

Nákup vozidla ze zahraniční s sebou nese mnohá rizika od falešných inzerátů, které vylákají peníze, ale auto nikdy nepřijde, přes složité reklamace, zavádějící klauzule ve smlouvách až po nedodání základní dokumentace ke koupenému vozu. Evropské spotřebitelské centrum upozornilo magazín dTest na dva případy, kdy předávající… více

13. dubna 2017 | iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

Návštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem,… více

SOVA na Facebooku