Lidovky: Každé druhé ojeté auto prodané v Česku má stočený tachometr

Lidovky: Každé druhé ojeté auto prodané v Česku má stočený tachometr

Podvodníci v tuzemsku vydělají na autech se stočeným tachometrem každý rok téměř 19 miliard korun. Tuto částku lidé zaplatí navíc při koupi upravených a následně dražších vozidel. Aut, která mají upravený počet najetých kilometrů, se v Česku každoročně prodá na 270 tisíc, což odpovídá 45 procentům trhu.

Vyplývá to z údajů automotoklubu ÚAMK na středeční tiskové konferenci. Celkový objem trhu s ojetými auty v Česku činí ročně 127 miliard korun, což je třikrát víc než objem trhu s novými auty.

Bazary maskují bouraná auta, tachometry stáčejí i o polovinu „Apelujeme na přísnější zákony, zavedení ochrany proti přetočení tachometru ze strany výrobců, evidenci stavu kilometrů při každém servisu vozu a kilometrovou databanku pro celou Evropskou unii,“ uvedl Petr Vomáčka z ÚAMK.

Podle provozního ředitele velkého českého autobazaru Petra Vaněčka by tento problém vyřešilo zavedení celoevropské databáze historie vozů, která by zahrnovala veškeré dostupné informace o vozidle od výrobců, přes servisy, STK, asistenční služby po pojišťovny a leasingové společnosti. „Pokud by byl vůz ‚pod dohledem‘ po celou dobu své životnosti, byly by podvody s kilometry omezeny na naprosto minimální míru,“ dodal Vaněček.

 

Přetočený tachometr? U octavie si podvodníci přijdou běžně na 100 tisíc

Loni se v ČR prodalo přes 600.000 ojetých osobních vozidel, což je meziročně o deset procent víc. Až 80 procent individuálně dovezených aut ze zahraničí má podle odhadů autoklubu ještě před první evidenční kontrolou a registrací v ČR stočený tachometr.

Poznat stočení je při tom pro laika velice obtížné, s odhalováním tohoto podvodu mají problémy i profesionální prodejci. Na Slovensku je situace podobná jako v Česku - až polovina ojetin tam má také „stočený“ tachometr. Celkově se tak jedná o zhruba 145 tisíc takto upravených vozidel.

 

Stočení tachometru je trestný čin podvodu, rozhodl Nejvyšší soud

I v Německu se počet ujetých kilometrů u ojetin upravuje. Podle odhadů tamních dopravních expertů je „stočeno“ každý rok 30 procent prodávaných ojetin. Celkově jde o 1,8 milionu vozů ročně. Kupující v Německu tak zaplatí navíc 5,4 miliardy eur (v přepočtu 147 miliard korun).

Průzkum ÚAMK potvrdil, že na trhu běžně prodávají přístroje, které umožňují stáčení kilometrů. Další skrytou funkcí těchto přístrojů je přenastavení řídicí jednotky vozidla. Jejich ceny se pohybují od čtyř do dvanácti tisíc korun. Na trhu jsou už i aplikace do tabletů nebo notebooku v řádu stokorun.

 

Najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku