Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek
Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik.
Kolik dnes vlastně potřebujete peněz, abyste si koupili opravdu slušné ojeté auto, které poslouží celé rodině, bude spolehlivě fungovat každý den, krom běžné údržby nic navíc chtít nebude a i s ním aspoň dvakrát za rok dojedete na dovolenou k moři a na hory?
Doba, kdy šel takhle koupit za sto tisíc Focus v kombíku a měli jste na několik let vystaráno, je dávno pryč. Dnes stojí slušná ojetina 150 až 200 tisíc korun, aby u ní hned nehrozily nehorázně vysoké účty za opravy a slibovala ještě pár let spolehlivého provozu jen s běžnou údržbou. A to se samozřejmě bavíme jen o běžných autech, ne o luxusních německých prémiovkách na vzduchových podvozcích a elektronikou složitější než řídicí centrum výzkumného ústavu CERN.
Není pravda, že by Česko bylo vrakoviště Západu a že by se tady prodávaly jen staré šunky. Ačkoli v cenové relaci do 75 000 Kč je na webu Sauto.cz necelých šest tisíc inzerátů (ve kterých najdete opravdu všechno možné), mnohem vyšší nabídka je na trochu dražší auta. Například v rozpočtu 150 až 200 000 Kč je aktuálně přes 7000 nabídek, z toho je přes 800 vozů ve stáří do 10 let, nájezdu do 150 000 km a výkonu motoru aspoň 75 kW. Asi nikdo nebude považovat desetiletý Rapid, C-Max či Peugeot 308 za špatná a stará auta. I takové moderní a bezpečné vozy lze v této cenové relaci koupit. Do 200 000 Kč se dnes dá koupit i velmi slušná Octavia III a plno konkurenčních rodinných aut stejné kategorie.
Složitější technika straší všechny
Především jsou to náročné požadavky na čistotu emisí motorů, které stojí za obrovskou složitostí moderních aut. Diesely mají od září 2010 plošně filtry pevných částic i u nás, v mnoha vozech z dovozu se vyskytují ještě déle. Právě částicové filtry, mnohdy díly s cenou několika desítek tisíc korun, patří mezi největší strašáky naftových ojetin. Zatímco s hučícím ložiskem či nefunkčním ostřikovačem zadního skla i za cenu sníženého komfortu jezdit můžete, diesel s poškozeným nebo ucpaným DPF už možná ani nenastartujete, případně s ním nikam nedojedete.
Ale ani benzinové motory to nemají jednoduché. Složité systémy přeplňování, drahé vstřikovače přímého vstřikování a rovněž vysoká citlivost na zacházení a pečlivost údržby dělají i z některých benzinových motorů bazarové strašáky, kterým je někdy lepší se úplně vyhnout. Zejména, když nemáte bokem třicet až padesát tisíc na první nutný servis, aby auto vůbec jelo.
Ne snad, že by opravy nehrozily ani u mladších a méně ojetých vozů, ale když vynecháme známé průšviháře, jsou moderní auta celkem spolehlivá a s běžnou údržbou běžně zvládají 300 000 km, než začnou drahé složitosti, jako zmíněné částicové filtry, zlobit. Musíme se zkrátka smířit s tím, že doba felicií a jiných technicky primitivních aut, která si člověk pomocí běžného nářadí (a s díly za pár stokorun) opravil sám, je dávno minulostí.
Levné auto není levné pořád
Levné auto nikomu nezakazujeme. Akceptovatelný povoz se dá pořídit klidně za padesát až sedmdesát tisíc korun a na krátké cesty kolem komína to může být naprosto vyhovující automobil. Horší je to ale s použitelností takového auta jako plnohodnotného rodinného vozu na pravidelné delší cesty.
Stará technika má zkrátka své limity, a i když se kupec ojetého auta smiřuje s tím, že kupuje věc použitou, každý vždycky rozdmýchává plamínek naděje, že právě jemu se ten vůz nezačne hned sypat. A vskutku, dost lidí má štěstí a krom běžné údržby a drobných oprav toho na autech moc neřeší. Když je technika jednoduchá a spolehlivá, moc se toho také nerozbíjí.
Novinky ze světa elektromobility
28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu
Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více
2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie
Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více
19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více
Aktuality
24. dubna 2024 | Česko ročně přichází o stovky milionů na nevybraných pokutách za stočené kilometry
Podvody se stáčením najetých kilometrů jsou na trhu s ojetými vozidly bohužel obecně běžnou praxí. Ročně kvůli nim tratí nejen podvedení kupující, ale i státy. Společnost carVertical, která se zabývá daty z automobilového průmyslu, ve svém průzkumu napříč 22 evropskými trhy a USA zjišťovala, jak se k nim… více
18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko
Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více
28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek
Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více
18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně
Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze. více