U ojetin z dovozu je o polovinu větší riziko stočených kilometrů

Ministerstvo dopravy připustilo, že v současné době neumí zabránit "nechtěné" legalizaci stočených kilometrů u ojetin z dovozu. Čachrům u importů snad zabrání sjednocení STK v celé Evropě, které však přijde nejdříve za dva roky.

O zvýšeném riziku stočení u ojetin z dovozu informovalo několik médií, například Týden.cz, Blesk.cz nebo Deník.cz.

Podle společnosti Cebia, která se zabývá zjišťováním původu vozidel, v současnosti Stanice technické kontroly nepožadují při dovozu doložení původu ani historie vozu, pouze zkontrolují technický stav a zapíšou a vyfotí stav tachometru. "Nikde neověřují, jestli je stav kilometrů reálný. Vydáním potvrzení o technické způsobilosti tak vlastně legalizuje stočené auto," uvedl mluvčí Cebie Jan Dryák.

Bezmocnost STK a v podstatě jejich podíl na legalizaci "stočenek" přiznalo i Ministerstvo dopravy: "Situace je taková, že řada ojetých vozů je do ČR dovážena z jiných zemí EU a před vstupem do našich databází u nich nemáme přesnou kontrolu nad tím, kolik mají skutečně najeto kilometrů," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Od poloviny roku 2018 by se podle informací Ministerstva dopravy v členských zemích EU včetně ČR měly podmínky pro technické kontroly ojetých aut sjednotit. Česko si od jednotného evropského protokolu Stanic technické kontroly slibuje, že dovoz aut se stočeným tachometrem omezí.

"Bohužel se obávám, že podvodníci ještě stále budou mít dostatek prostoru k podvodům. Například již nyní jich řada stáčí kilometry ke stavu, který byl naposledy zaznamenán zahraniční či domácí STK. Tvrdí, že s autem prakticky nejezdili. Takový podvod pravděpodobně nový systém opět neodhalí. Přitom auto, používané ve firmě, může za dva roky mezi kontrolami na STK najet i sto tisíc kilometrů," uvedl předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

24. července 2017 | iDnes.cz: Zaplaťte přepravu, ať mě neošidíte, žádal zájemce o auto. Pak se odmlčel

O dalším triku internetových podvodníků informovali nyní policisté z Přerovska. Místní muž přišel o více než dvacet tisíc korun v rámci prodeje svého auta poté, co ho údajný zájemce přesvědčil, aby dopředu zaplatil dopravu a dokázal tak, že se nejedná o podvod.  více

20. června 2017 | Denik.cz: Brusel zavírá oči před podvody se stáčením tachometrů, tvrdí europoslanci

Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů. To stojí podle střízlivých odhadů zákazníky v celé EU 145 až 250 miliard korun ročně. Evropská komise se však překvapivě postavila proti skupině europoslanců, kteří chtějí tento problém řešit. více

12. června 2017 | Fušerské opravy a manipulace s vozidly se nevyhýbají ani světovým celebritám

Dle posledních informací, které přinesl server iDnes.cz, byl hotelový Mercedes S 280, ve kterém princezna Diana ujížděla se svým milencem před paparazzi, nejspíš špatně opravený vrak. S tímto výkladem nehody přišel francouzský publicista Jean-Michel Caradec’h, který vypátral původního majitele auta. Když jej viděl… více

8. června 2017 | Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv. více

SOVA na Facebooku