Ekologická daň - emisní poplatky

Ekologická daň - emisní poplatky

Nehrozí i vám nové, až desetitisícové emisní poplatky na starší ojetiny, které jsou zpět vybírány při registracích a přeregistracích ojetých vozů od 1. ledna 2009?

Jaké poplatky byly s platností od 1. ledna 2009 zavedeny?

Novela zákona 185/2001 Sb. o odpadech, přijatá Parlamentem 23. září 2008 stanoví následující poplatky při první registraci či přeregistraci vozu v ČR, a to podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství:

a) 3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b) 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c) 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene a) nebo b).

Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3. Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla. Poplatek se neplatí rovněž u veteránů a motocyklů. Naopak se platí např. i u nákladních automobilů.

Poplatek se platí za každý vůz pouze jednou v rámci jeho "životního cyklu", tj. nejedná se o pravidelný roční poplatek, a neplatí se ani při každé změně majitele.

Jak poznat, kterou emisní normu vůz splňuje?

Bohužel se nedá přesně stanovit, která značka, typ, motorizace a modelový rok auta odpovídá jakému emisnímu standardu, je vždy nutné prozkoumat velký technický průkaz a údaje v něm nalezené porovnat s touto tabulkou:

EURO-1 EURO-2 EURO-3 EURO-4 a vyšší např.
91/441/EEC R 83-03 B, C R 83-05A R 83-05B (83 R II)
93/59/EEC R 83-04 B, C ES 98/69A ES 98/69B
  ES 94/12 ES 1999/102A ES 1999/102B
  ES 96/44 ES 2001/1A ES 2001/1B
  ES 96/69 ES 2001/100A ES 2001/100B
  98/77 ES 2002/80A ES 2002/80B
    ES 2003/76A ES 2003/76B
    ES 2006/96A ES 715/2007
      ES 2006/96B
5000 Kč 3000 Kč Bez poplatku Bez poplatku

Podrobnější informace naleznete v přiložené tabulce. Obecně lze říci, že poplatku 10000 Kč podléhají všechny vozy vyrobené před rokem 1993.

Jednotlivé emisní standardy charakterizuje dále rok, od kdy jsou v platnosti:

Norma v platnosti od poplatek
Bez katalyzátoru - 10000 Kč
EURO-1 / EM-1 1993 5000
EURO-2 1996 3000 Kč
EURO-3 2000 Bez poplatku
EURO-4 2005/6 Bez poplatku
EURO-5 2009 Bez poplatku

V případě, že ani po prostudování uvedených tabulek nedokážete určit, jakou emisní normu splňuje váš vůz, doporučujeme se obrátit na příslušný odbor dopravy, který by měl vůz registrovat. Příslušným pro registraci vozidla je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož územním obvodu má provozovatel silničního motorového vozidla a přípojného vozidla bydliště (trvalý pobyt) nebo místo podnikání, liší-li se od bydliště, nebo sídlo. Seznam odborů dopravy naleznete například na stránkách Dopravní inspektoráty. CZ.

Orientační přehled automobilů podle splňovaných norem, podléhajících poplatku:

Emisní norma Emisní poplatek Automobily splňující normu
Bez katalyzátoru 10000 Kč Š 105, 120, Š Favorit, Seat Marbella, Ford Sierra, VAZ (Lada) a Žiguli, Wartburg, Trabant, + zahraniční vozy s datem výroby před rokem 1991
EURO 1 5000 Kč VW Golf II, Fiaty Uno, Tipo, Renaulty 5, 19, Chamade, Peugeot 205, 405, dlaší auta vyrobená cca od roku 1992 do roku 1996
EURO 2 3000 Kč VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio I, Seat Toledo I, většina aut s datem výroby od roku 1996 cca do roku 2000

Další zajímavé informace k emisním poplatkům

Odpovědi mluvčího Ministerstva životního prostředí Mgr. Jakuba Kašpara na dotazy sdružení SOVA
Chat iDNES s předsedou SOVA Ing. Zbyňkem Veselým ze dne 19. listopadu 2008
Přesné znění paragrafu 37e novely zákona 185/2001 Sb., určujícího výši a způsob placení poplatků

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

17. srpna 2018 | Naprostá rarita: Soudu v Brně se podařilo prokázat stočení auta

V boji proti stáčení přituhuje. Za posledních pár měsíců došlo k několika velmi podstatným událostem, které naznačují, že se tento problém konečně začíná brát vážně i u nás. více

16. srpna 2018 | iDnes.cz: Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové vrcholového managementu dodnes čekají na soud. Na druhou stranu je kondice německého koncernu možná nejlepší v historii. A tak se najde i čas na řešení hloupostí. Třeba chuť kečupu v závodní kantýně. více

15. srpna 2018 | SOVA: Po účinnosti zákazu stáčení musí ČOI zkontrolovat firmy, které nabízejí úpravu tachometrů

SOVA ověřila počet „stáčíren“ nabízejících služby na internetu, je jich několik desítek Senát dnes schválil novelu zákona 56/2001 Sb., která kromě řady jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahuje i zákaz stáčení tachometru pod pokutou půl milionu korun. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů - SOVA proto provedlo… více

10. srpna 2018 | Prima: Šest let bojují o vrácení peněz za auto s přetočeným tachometrem

Jako zlý sen, naletěli. Koupili si auto se stočeným tachometrem a skrytými vadami. Tak ho chtěli vrátit a dostat peníze zpět. Kdo by hádal, že to zabralo už celých 6 let. I přes soudní rozhodnutí majitel autobazaru v Bruntále už 2 roky odmítá auto převzít. A tak ani nemusí peníze vracet. více

30. července 2018 | Europoslanec Zdechovský: Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů

Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr. Šizeni jsou předně zákazníci, důsledky těchto podvodů ale mají negativní dopad také na bezpečnost provozu a na životní prostředí. Ve čtvrtek 31. května proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o … více

SOVA na Facebooku