iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

Návštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem, jak se správně počítadlu najetých kilometrů říká, manipuloval.

Připravovaná vyhláška o technické kontrole počítá s tím, že pokud se při STK zjistí, že vozidlo má najeto méně, než při poslední kontrole, omezí mu technickou způsobilost jen na třicet dní. Během té doby může jeho majitel buď sehnat razítko ze servisu, nebo přijde o povolení jezdit na silnici.

"Dosud si berou lidé volno na STK, teď si budou brát volno ještě na to, aby sehnali v servisu razítko, že se s počítadlem muselo manipulovat kvůli závadě," říká Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Podle něj takové opatření může dopadnout na majitele až pětiny ojetých aut, kteří nevěděli, že předchozí majitel tachometr stočil a v podstatě bude legalizovat další přetáčení. Upozorňuje i na fakt, že při předchozí kontrole mohl technik napsat údaj špatně.

Ministerstvo dopravy dosud vyhlášku nezveřejnilo, podle mluvčího Tomáše Neřolda se na ní teprve pracuje. Belgie jako vzor. Zápis z každé kontroly

Podle pořadatele konference, europoslance Tomáše Zdechovského, by měly členské státy Evropské unie směřovat spíše k vytvoření jednotného průkazu vozidla pro všechny země, který by obsahoval veškeré možné informace o stavu vozidla v čase. Například by se sbíraly informace z každé návštěvy servisu, kdy by se zapsal i počet kilometrů.

"Dat musí být dostatečný počet, musí se snížit intervaly mezi daty, kdy se tyto údaje sbírají," říká Jana Horáková z ministerstva vnitra. Podle ní by pomohlo, kdyby se zahrnuly například i údaje od pojišťoven.

Jako vzor považuje Zdechovský belgický Car-Pass. To je v podstatě výpis vývoje počtu kilometrů v průběhu času. Údaje se zapisují při technických kontrolách, návštěvách servisu, výměně pneumatik nebo i běžné silniční kontrole. V Česku podobnou službu nabízí několik komerčních firem, není ale povinná. Ověřit si historii mohou zájemci i na webu ministerstva dopravy. Jde ale jen o údaje z STK.

Belgické zákony umožňují kupujícímu zrušit smlouvu, pokud se prokáže neoprávněná manipulace s historií vozidla. "Ročně tam takových případů registrují jen kolem tisíce. Ta auta jsou pak prostě neprodejná, což dokáže podvodníky skutečně zastavit," dodal Zdechovský. Stejný systém by rád prosadil i v Česku.

Alternativou může být evropský systém Eucaris, data o počtu najetých kilometrů ve vozech do něj ale zatím dávají pouze čtyři země. Česko jde zatím cestou nové vyhlášky, o možném přechodu na modely z jiných zemí jen uvažuje. Podle odhadů tvoří auta se zmanipulovaným počtem kilometrů třicet až čtyřicet procent všech ojetin.

Celý článek najdete zde.

Novinky ze světa elektromobility

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

18. dubna 2024 | Slovensko: úspěch v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetin. Stejné podvody trápí i Česko

Slovenská finanční správa zdárně zorganizovala akci s názvem LOTUS a uspěla tak v boji proti daňovým podvodům při dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Během této akce, zaměřené na nepoctivé dovozce ojetin, kteří za vozy neplatí DPH, byla zabavena vozidla a nemovitosti v hodnotě 4 milionů eur. Jde o tzv… více

28. března 2024 | Slušná ojetina do 100 000 Kč? Zapomeňte! Dnes si připravte dvojnásobek

Inflace se propsala do všeho, i do cen použitého zboží. A je jedno, jestli se bavíme o herních konzolích, domácích spotřebičích nebo autech. Doba, kdy se dalo slušné ojeté auto koupit do sta tisíc korun, je pryč. Dnes na celkem bezproblémovou ojetinu musíte mít dvakrát tolik. více

18. března 2024 | Ojetiny v roce 2023: Praha fandí elektřině, jižní Morava naftě a Ústecko ceně

Stáří a kilometry zůstávají, cena roste. Průměrná ojetina byla loni přibližně o 31 tisíc Kč dražší než v roce 2022. Nejvíce za ni chtěli prodejci v Moravskoslezském kraji, s částkou 560 tisíc Kč stála o 40 tisíc víc než v Praze.  více

30. ledna 2024 | Trik spekulantů s ojetými vozy připraví Česko skoro o miliardu ročně

Stát kvůli spekulantům s ojetými auty přichází na daních podle sdružení SOVA zhruba o 900 milionů korun ročně. Dovozci ojetin zhruba v pětině případů soukromých prodejů neplatí z prodaných vozů daň, přestože prodej uskuteční za kratší dobu než jeden rok od získání auta. Sdružení to uvedlo v tiskové zprávě více