iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

iDnes.cz: Boj proti stáčení tachometrů. Pětině majitelů aut hrozí shánění razítka

Návštěva stanice technické kontroly (STK) se může v blízké budoucnosti pro majitele některých vozů stát noční můrou. Aniž by cokoliv dělali se stavem tachometru, auto může přijít o povolení jezdit na silnici. I proto sílí hlasy, aby stát raději vybudoval kvalitní databázi, která lépe prověří, zda někdo s odometrem, jak se správně počítadlu najetých kilometrů říká, manipuloval.

Připravovaná vyhláška o technické kontrole počítá s tím, že pokud se při STK zjistí, že vozidlo má najeto méně, než při poslední kontrole, omezí mu technickou způsobilost jen na třicet dní. Během té doby může jeho majitel buď sehnat razítko ze servisu, nebo přijde o povolení jezdit na silnici.

"Dosud si berou lidé volno na STK, teď si budou brát volno ještě na to, aby sehnali v servisu razítko, že se s počítadlem muselo manipulovat kvůli závadě," říká Jiří Grund z Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Podle něj takové opatření může dopadnout na majitele až pětiny ojetých aut, kteří nevěděli, že předchozí majitel tachometr stočil a v podstatě bude legalizovat další přetáčení. Upozorňuje i na fakt, že při předchozí kontrole mohl technik napsat údaj špatně.

Ministerstvo dopravy dosud vyhlášku nezveřejnilo, podle mluvčího Tomáše Neřolda se na ní teprve pracuje. Belgie jako vzor. Zápis z každé kontroly

Podle pořadatele konference, europoslance Tomáše Zdechovského, by měly členské státy Evropské unie směřovat spíše k vytvoření jednotného průkazu vozidla pro všechny země, který by obsahoval veškeré možné informace o stavu vozidla v čase. Například by se sbíraly informace z každé návštěvy servisu, kdy by se zapsal i počet kilometrů.

"Dat musí být dostatečný počet, musí se snížit intervaly mezi daty, kdy se tyto údaje sbírají," říká Jana Horáková z ministerstva vnitra. Podle ní by pomohlo, kdyby se zahrnuly například i údaje od pojišťoven.

Jako vzor považuje Zdechovský belgický Car-Pass. To je v podstatě výpis vývoje počtu kilometrů v průběhu času. Údaje se zapisují při technických kontrolách, návštěvách servisu, výměně pneumatik nebo i běžné silniční kontrole. V Česku podobnou službu nabízí několik komerčních firem, není ale povinná. Ověřit si historii mohou zájemci i na webu ministerstva dopravy. Jde ale jen o údaje z STK.

Belgické zákony umožňují kupujícímu zrušit smlouvu, pokud se prokáže neoprávněná manipulace s historií vozidla. "Ročně tam takových případů registrují jen kolem tisíce. Ta auta jsou pak prostě neprodejná, což dokáže podvodníky skutečně zastavit," dodal Zdechovský. Stejný systém by rád prosadil i v Česku.

Alternativou může být evropský systém Eucaris, data o počtu najetých kilometrů ve vozech do něj ale zatím dávají pouze čtyři země. Česko jde zatím cestou nové vyhlášky, o možném přechodu na modely z jiných zemí jen uvažuje. Podle odhadů tvoří auta se zmanipulovaným počtem kilometrů třicet až čtyřicet procent všech ojetin.

Celý článek najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

6. prosince 2017 | Dojeli na prodej stočeného auta – firma bude zrušena

Společnost SINCE STAR ze Žiliny doplatila na prodej o přibližně 10 000 kilometrů stočeného auta Mercedes ML. Okresní úřad podal návrh na její zrušení. Podnět na vykonání kontroly Slovenskou obchodní inspekcí zaslalo slovenské sdružení SOVA, které dlouhodobě bojuje proti stáčení tachometrů. více

16. listopadu 2017 | Slovensko schvaluje nový zákon o silničním provozu – stáčení ale neodstraní

Nové opatření v sobě reflektuje nařízení a předpisy Evropské unie. I nadále ale umožňuje stáčení tachometrů fyzickým osobám, které nepodnikají, tedy běžným občanům. Zákon trestá jenom právnické osoby a fyzické osoby – podnikatele. I navzdory mnohým pozitivním bodům, které obsahuje, neřeší problematiku stáčení… více

6. listopadu 2017 | Společnost Cebia provedla pravidelnou analýzu vývoje trhu ojetých vozidel za 3 čtvrtletí 2017

V letošním roce pokračuje růst počtu dovážených ojetých vozidel ze zahraničí, který začal na počátku roku 2015. Od roku 2014 do letoška stoupl počet dovozů ojetin o 40 %. Tempo růstu se však zpomaluje a letos činí již pouze 2,5 %. Dovážejí se však stále starší ojetiny, podíl vozidel starších 10 let letos přesahuje 54 %.… více

2. listopadu 2017 | iRozhlas: Poláci dovážejí nejvíce ojetých aut v Evropě. Velká většina z nich má stočený tachometr

Polsko se pokouší bojovat se stáčením tachometrů u ojetých aut. Tamní svaz dealerů automobilů odhaduje, že s ujetými kilometry někdo manipuloval až u 80 procent vozů dovezených z ciziny. více

25. října 2017 | Kroměřížský deník: Majitel nechtěl přepsat auto. Pomohla policie

Auto má v dnešní době skoro každá rodina, mnohé i dvě: jejich prodej či nákup jsou tak běžnou záležitostí, a to nejen v podání specializovaných firem. Co ale dělat, když nový majitel odmítne auto přepsat na sebe a přestane s prodejcem komunikovat? Jak se vyhnout tahanicím za porušení vyhlášky kvůli autu,… více

SOVA na Facebooku