Češi nejčastěji kupují ojetá auta, riziko vidí v koupi na inzerát
Koupě auta je pro 87 % dotazovaných významná událost. Pro řadu z nich pak hned po pořizování bydlení druhý největší výdaj v rodinném rozpočtu. Proto se na koupi auta celých 68 % zájemců pečlivě připravuje. Vyplynulo to z výzkumu NMS Market Research „Češi a auta 2021“, který na jaře zrealizovala pod odbornou gescí Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů SOVA.
Výzkum se zaměřil na problematiku koupě a prodeje aut. „Shrneme-li situaci, zákazníci hodnotí jako nejméně problematický nákup auta od rodiny, rizika zde vidí pouze 11 % z nich. Proti tomu až 53 % respondentů vidí nejvyšší rizika u nákupu auta na inzerát,“ uvádí Kamil Kunc z NMS Market Research.
Na inzerát raději s odborníkem
Nejvíce se na českém trhu prodávají ojeté vozy, které stojí za plnými třemi čtvrtinami prodejů. že ojetinu kupovali na inzerát, přitom uvádí více než třetina kupujících (35 %). Jakkoliv je jejich příprava na nákup vozu důkladná, většina z nich se soustředí na funkčnost auta v okamžiku prohlídky. „Zákazníci soukromé inzerce si velmi málo uvědomují dvě věci: Za prvé, vady automobilu mohou být skryté a projeví se nejčastěji až s odstupem času. A za druhé, i prodávající je nejčastěji opět laik, který nemusí znát vady, rizika a závažnost opotřebení vlastního vozu,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.
Graf: Co platí o minulých nákupech aut ve vaší domácnosti? (N= 712)
Kvalitní technická prohlídka odborníkem chybí při soukromém nákupu v plné polovině případů. Druhá nejčastěji opomíjená náležitost je řádná kupní smlouva. „Lidem v zarážejícím množství případů stačí stáhnout nějaký papír z internetu a ihned podepisují. V kombinaci nulové technické prohlídky a nedostatečných záruk z amatérské kupní smlouvy pramení největší podíl nespokojených zákazníků při koupi na inzerát,“ dodává Zbyněk Veselý, jehož sdružení pomáhá majitelům automobilů již 17 let. Ze zkušeností SOVA přitom vyplývá, že nejčastější vady kupované ojetiny jsou stočený tachometr, padělaný rok výroby a oprava po závažné havárii či totální škodě.
Graf: Jaké náležitosti měla poslední koupě ojetého auta? (N=540)

Podle sdružení může rizika zmírnit nákup v kvalitním autobazaru, jehož služby využívá 48 % dotazovaných. „Auto v něm prochází výkupní kontrolou, prověrkou původu a právních závad vozu. Cena je stanovována s přihlédnutím k opotřebení a stavu vozu a není tedy zcela subjektivní jako u inzerátu,“ vysvětluje Zbyněk Veselý.
Zájemci tlačí na cenu
Čtvrtina respondentů má zkušenosti s přímým prodejem vozu. Téměř 40 procent uvádí, že mělo víc než 10 zájemců a absolvovalo s nimi více než 5 obhlídek. Po 63 % prodávajících byla požadována sleva. „Prodávající jsou nuceni věnovat prodeji nemalou pozornost a zpravidla nedocílí požadovanou cenu,“ doplňuje Zbyněk Veselý.
Novinky ze světa elektromobility
25. listopadu 2025 | Nabíjet, či nenabíjet elektromobil do 100 %? Pravda není univerzální
Většina majitelů elektromobilů věří, že není zdravé vůz nabíjet zcela do plna. Odpověď však není tak jednoduchá. Záleží na tom, jakou chemii používá vaše baterie, jak často jezdíte a jak s autem zacházíte. … více
13. října 2025 | Sdružení SOVA: Češi kupují více elektromobilů než kdy dřív, u ojetin je však nutná opatrnost
Zájem o elektromobily v Česku dál prudce roste. Za prvních sedm měsíců roku 2025 bylo registrováno téměř 8 000 nových bateriových elektromobilů, což znamená meziroční nárůst o 60 %. Zajímavým trendem je posílení dom… více
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
Aktuality
9. prosince 2025 | Nový podvod autoservisů: účtují dražší opravy pro auta z velkých bazarů za stejnou práci
Nedávná internetová výzva Sdružení SOVA k odhalení předražených autoservisů zaznamenala velký ohlas. Ozvaly se desítky řidičů z celé ČR, kteří popsali zkušenosti s účtováním zbytečně vysokých částek či… více
3. září 2025 | Díly v servisech se mění, i když to není potřeba. Anketa mezi lidmi ukázala předražené účty za opravy
Když se auto porouchá, logické je, že ho dáme do servisu a budeme doufat, že oprava nebude stát jmění. Jenže realita podle desítek řidičů z celé republiky vypadá jinak. Sdružení SOVA nedávno vyzvalo motoristy, aby se podělili o své zkušenosti s opravami svých aut, a reakce na sebe nenechaly dlouho čekat. Do… více
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
