Změny v podmínkách registrací vozidel mohou položit malé prodejce. Soukromé prodeje se zkomplikují

Konec polopřevodů, ověřená plná moc a přehlášení vozu pouze v místě registrace, to jsou nové předpisy, které vstoupí v platnost od příštího roku. Centrální registr vozidel je plný aut s nejasným vlastníkem a chystají se tak změny. Kvůli nové právní úpravě prodeje aut se výrazně zvednou výdaje prodejcům ojetých vozů.
Po novém musíte po koupi vozu přehlašovat na úřadě, kde bylo registrované a to nejlépe za přítomnosti původního majitele. Pokud původní vlastník nemá čas, je nutné mít sebou jeho úředně ověřenou plnou moc.
V registru tak už nebude moci existovat auto, které ze sebe původní vlastník sice odhlásil, ale nový jej už nenahlásil. Současné polopřevody často umožňují vyhýbat se ekologickému poplatku, nebo auto rozebrat na náhradní díly a původní majitel tak má „zaděláno“ na problém. Původní majitelé aut, která nebyla přehlášena, se často dostávali do křížku s Českou kanceláří pojistitelů, jež řeší škody způsobené auty bez povinného ručení. Ta se ocitla pod palbou kritiky za to, že povinné ručení za dobu, kdy nebylo auto v polopřevodu pojištěné, vymáhala po původních majitelích. Ti s ním přitom neměli už nic společného.
Soukromé prodeje se ještě dají vyřešit dovolenou, ale profesionální prodejci to budou mít těžší. Autobazarů dnes v tuzemsku funguje okolo dvanácti set a běžně režimu polopřevodů využívají. Auto, které vykoupí, změní v registru majitele až poté, kdy si ho zase někdo koupí.
Nově budou muset obchodníci s ojetinami vůz nejdřív přepsat na sebe. Tedy podstoupit administrativu spojenou s evidenční kontrolou, která přijde na několik stovek, a ověřením plné moci. Výjimku dostanou na situace, kdy auto prodají do 10 dnů od jeho koupě. Co je hlavně u menších prodejců vlastně nemožné.
Sdružení SOVA po důkladném prostudování nových pravidel bije na poplach. Registrace po novém sice pomůžou přečistit rejstřík vozidel a zmizí tak již neexistující vozy a vozy v polopřevodu, ale zároveň tak zatíží administrativu a finanční obrat menších prodejců nebo soukromých osob. Ti se budou následní ztráty snažit nahradit jiným způsobem a obáváme se, že počet případů stáčení najetých km a dovoz vraků za zahraničí se neúměrně zvýší. Druhou možností je krach malých autobazarů a následné problematické vymáhání reklamací. Sdružení SOVA apeluje na zájemce o koupi vozu, aby zvýšili obezřetnost při výběru prodejce a ověřili si, že je novou administrativní zátěž schopen zvládnout.
Jinak se totiž může stát, že nový majitel ojetého vozu bude například riskovat padesátitisícovou pokutu za jeho opožděné přihlášení, nebo se mu ho vůbec přihlásit nepodaří.
Novinky ze světa elektromobility
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině
Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více
Aktuality
včera, 20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu
Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více
včera, 20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?
V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více
24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více
13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu
Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více