Denik.cz: Brusel zavírá oči před podvody se stáčením tachometrů, tvrdí europoslanci

Denik.cz: Brusel zavírá oči před podvody se stáčením tachometrů, tvrdí europoslanci

Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů. To stojí podle střízlivých odhadů zákazníky v celé EU 145 až 250 miliard korun ročně. Evropská komise se však překvapivě postavila proti skupině europoslanců, kteří chtějí tento problém řešit.

Europoslanci opakovaně žádali Evropskou komisi o celoevropské řešení, které by spotřebitele ochránilo. Komisařka pro dopravu Violeta Bulcová však zaslala jménem Komise europoslancům zamítavou odpověď.

"Členské státy však mají možnost si podobné informace, včetně počtu najetých kilometrů, vyměňovat za základě dvoustranných dohod. Mohou k tomuto účelu využívat systém Evropský informační systém vozidel a řidičských oprávnění (EUCARIS) anebo jakýkoliv jiný systém pro výměnu informací," řekla Bulcová. Zahrnout do směrnice EU pravidlo, že bude mezi jednotlivými členskými státy probíhat pravidelná výměna informací o technických prohlídkách, je podle ní zbytečné.

Řešení potíží s přetáčením tachometrů pouze prostřednictvím dvoustranných dohod je však podle europoslanců málo účinné a zbytečně spletité. Europoslanci proto kritizují alibismus členů komise. Ta je podle nich liknavá a před podvody zavírá oči.

"Většina států už nějaký svůj systém boje proti těmto podvodům vytvořila. Ten ale funguje pouze za předpokladu, že vozidlo stále zůstává v zemi původní registrace. Běžnou praxí je však prodej automobilu do zahraničí. A právě při něm nejčastěji dochází k manipulaci s historií vozidla," říká europoslanec Tomáš Zdechovský.

Existence společné celoevropské databáze by výrazně zjednodušila evidenci vozidel, a tím tyto nekalé praktiky omezila. Podvod by totiž bylo mnohem jednodušší dohledat.

"Komise se podle mě rozhodla naprosto nelogicky a jde proti zájmům spotřebitelů. O to více mě ale těší, že se postupně k našim snahám připojují další a další země," poznamenal Zdechovský, který chce zavedení jednotných pravidel nastolit znovu

Jak efektivně zabránit podvodům zkoumá také Německo. "Zadali jsme vypracování studie, která má zjistit, jak lze technicky zabránit manipulacím s tachometry. Na základě výsledků tohoto výzkumu, který má být dokončen koncem letošního roku, se budeme zasazovat o zlepšení na mezinárodní úrovni," tvrdí německý diplomat Hansjörg Haber.

"Případná podpora Německa, Polska a dalších zemí určitě posílí naši vyjednávací pozici před Komisí, abychom do budoucna tuto problematiku v Česku nemuseli řešit. Podobně, jako ji teď neřeší třeba v Belgii, kde se stočené tachometry vyskytují jenom u 0,16 procent vozidel," uzavírá Zdechovský.

Celý článek najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku