iDnes.cz: Česko jako vrakoviště. Každé druhé auto z dovozu jezdí víc než deset let

iDnes.cz: Česko jako vrakoviště. Každé druhé auto z dovozu jezdí víc než deset let

Slabá koruna posílila export mladších ojetin z Česka, do země naopak míří z okolních zemí čím dál víc méně vyhovujících a hlavně starších aut. Ukazují to statistiky z centrálního registru vozidel. 

Téměř každý druhý ojetý automobil dovezený do Česka byl vyrobený před více než deseti lety. Podíl této kategorie na celkových dovozech se za pět let prakticky zdvojnásobil a letos dosáhl rekordního podílu přes 47 procent.

Za prvních devět měsíců Češi dovezli ze zahraničí přes 112 tisíc ojetin. Dovoz ojetin letos roste celkem o 24 procent. Kromě kategorie použitých aut vyrobených před více než deseti lety roste také podíl ještě starších vozů: 11 ze stovky dovezených aut bylo vyrobeno před více než 15 lety. Ještě v roce 2010 to byla jen tři procenta celkového počtu dovezených aut. Mezi nejstaršími ojetinami dominují volkswageny a škodovky.

I přes rostoucí prodeje nových aut v Česku průměrné stáří vozového parku dál roste. Výrazně totiž přibývá i ojetých aut, které se od nás vyváží.

Společnost Cebia, která se zabývá ověřováním historie vozidel, letos například očekává růst exportu o 45 procent, především kvůli oslabenému kurzu koruny. „Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o padesát procent vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Odvolává se na vlastní analýzu na vzorku ojetých aut ze zahraničích, u kterých mělo stočený tachometr přes 60 procent aut, v průměru o 82 tisíc kilometrů. Podle Pajera jsou navíc takto v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí.

„Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně ‚vylepšují‘. Kupující doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.

Dovoz ojetin měl zastavit poplatek za převod u vozů splňujících normy. Stát ale zatím nerozšířil tento poplatek i na vozy s lepšími motory, a proto roste podíl aut, které se do Česka dovážejí bez tohoto poplatku.

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

24. července 2017 | iDnes.cz: Zaplaťte přepravu, ať mě neošidíte, žádal zájemce o auto. Pak se odmlčel

O dalším triku internetových podvodníků informovali nyní policisté z Přerovska. Místní muž přišel o více než dvacet tisíc korun v rámci prodeje svého auta poté, co ho údajný zájemce přesvědčil, aby dopředu zaplatil dopravu a dokázal tak, že se nejedná o podvod.  více

20. června 2017 | Denik.cz: Brusel zavírá oči před podvody se stáčením tachometrů, tvrdí europoslanci

Podvody s tachometry postihují až třetinu všech ojetých automobilů. To stojí podle střízlivých odhadů zákazníky v celé EU 145 až 250 miliard korun ročně. Evropská komise se však překvapivě postavila proti skupině europoslanců, kteří chtějí tento problém řešit. více

12. června 2017 | Fušerské opravy a manipulace s vozidly se nevyhýbají ani světovým celebritám

Dle posledních informací, které přinesl server iDnes.cz, byl hotelový Mercedes S 280, ve kterém princezna Diana ujížděla se svým milencem před paparazzi, nejspíš špatně opravený vrak. S tímto výkladem nehody přišel francouzský publicista Jean-Michel Caradec’h, který vypátral původního majitele auta. Když jej viděl… více

8. června 2017 | Tomáš Zdechovský: Podvody s úpravou kilometrů rezonují celou Evropskou unií

Prakticky jediným politikem, který se ve větším rozsahu na úrovni evropské unie důsledně věnuje problematice stáčení tachometrů je český europoslanec Tomáš Zdechovský. Níže přinášíme shrnutí jeho článku na portálu Euractiv. více

SOVA na Facebooku