iDnes.cz: Česko jako vrakoviště. Každé druhé auto z dovozu jezdí víc než deset let

iDnes.cz: Česko jako vrakoviště. Každé druhé auto z dovozu jezdí víc než deset let

Slabá koruna posílila export mladších ojetin z Česka, do země naopak míří z okolních zemí čím dál víc méně vyhovujících a hlavně starších aut. Ukazují to statistiky z centrálního registru vozidel. 

Téměř každý druhý ojetý automobil dovezený do Česka byl vyrobený před více než deseti lety. Podíl této kategorie na celkových dovozech se za pět let prakticky zdvojnásobil a letos dosáhl rekordního podílu přes 47 procent.

Za prvních devět měsíců Češi dovezli ze zahraničí přes 112 tisíc ojetin. Dovoz ojetin letos roste celkem o 24 procent. Kromě kategorie použitých aut vyrobených před více než deseti lety roste také podíl ještě starších vozů: 11 ze stovky dovezených aut bylo vyrobeno před více než 15 lety. Ještě v roce 2010 to byla jen tři procenta celkového počtu dovezených aut. Mezi nejstaršími ojetinami dominují volkswageny a škodovky.

I přes rostoucí prodeje nových aut v Česku průměrné stáří vozového parku dál roste. Výrazně totiž přibývá i ojetých aut, které se od nás vyváží.

Společnost Cebia, která se zabývá ověřováním historie vozidel, letos například očekává růst exportu o 45 procent, především kvůli oslabenému kurzu koruny. „Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl být dovezený vůz stočený, je o padesát procent vyšší než u tuzemských ojetin. Naopak se mylně domnívají, že výběrem vozidla ze zahraničí se stočeným vozidlům vyhnou,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Odvolává se na vlastní analýzu na vzorku ojetých aut ze zahraničích, u kterých mělo stočený tachometr přes 60 procent aut, v průměru o 82 tisíc kilometrů. Podle Pajera jsou navíc takto v tuzemsku často legalizována vozidla odcizená v zahraničí.

„Z dovozů ojetin prokazatelně profitují zejména zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně ‚vylepšují‘. Kupující doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO.

Dovoz ojetin měl zastavit poplatek za převod u vozů splňujících normy. Stát ale zatím nerozšířil tento poplatek i na vozy s lepšími motory, a proto roste podíl aut, které se do Česka dovážejí bez tohoto poplatku.

 

Více najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

20. ledna 2017 | Prima family: Pozor! V Čechách operuje gang rumunských podvodníků

V Česku operuje velmi dobře organizovaný gang podvodníků z Rumunska, kteří se zaměřili na zájemce o ojetá auta. Kriminalisté už evidují desítky podvedených, kteří dohromady přišli o miliony. více

4. ledna 2017 | Sdružení SOVA varuje! Podvodníci ze Španělska nabízejí auta

Na serveru Bazoš.cz se opakovaně objevují podvodné inzeráty s nabídkou prodeje aut. Inzeráty nabízejí automobily za nestandardně nízkou cenu. Scénář je klasický, prodejce komunikuje pouze přes emaily se špatnou češtinou (pravděpodobně pomocí překladače), aktuálně je v zahraničí a auto chce prodat. Sdružení SOVA již na… více

13. prosince 2016 | Autoweb: Car-Pass, cesta k mezinárodnímu registru km?

Podle informací Sdružení na ochranu vlastníků automobilů známého pod zkratkou SOVA, se systém Car-Pass osvědčil v Belgii a nyní by se mohl rozšířit do Německa. Je to cesta i pro Českou republiku? více

8. prosince 2016 | Car-Pass v Belgii funguje. Němci ho chtějí také

Stáčení tachometrů je velkým problémem a to jak z hlediska bezpečnostního, tak ekonomického. Podle Evropské komise má 5 % až 12 % ojetých vozů v Evropě upravený stav tachometru, při přeshraničních transakcích dokonce až 40 % aut. Roční finanční dopad pro zákazníky tvoří až 5,6 až 9,6 bilionů euro. Belgie proti stáčení… více

6. prosince 2016 | Černé ovce: Auto v bazaru

Pořad Černé ovce České televize přinesl reportáž o dalším případu podvodu autobazaru při koupi a prodeji auta. Zákaznice již vyhrála dva soudy, má exekutora, ale žádné peníze ještě neviděla. Případ se táhne téměř tři roky. Před podobnými případy, které vznikají špatnou volbou prodejce a využitím komisního prodeje,… více

SOVA na Facebooku