iDnes.cz: Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

iDnes.cz: Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět potíže.

Nejméně desetina aut, která v minulosti v pohodě procházela technickou kontrolou a měřením emisí, se podle odhadů na silnicích vůbec neměla objevit.

Mělo to často jeden konkrétní důvod. Takové staré kouřící auto plné závad ve skutečnosti do dílny vůbec nevjelo. Majitel pouze přinesl příslušné papíry a dostal příslušná razítka.

Ministerstvu dopravy došla s podvody trpělivost, proto přede dvěma lety přišlo s focením aut na stanicích technické kontroly. Snímky odesílané do ministerské databáze CIS společně s protokolem o prohlídce mají být zárukou, že auto je schopné provozu na silnici. A teď přijde další zpřísnění. Od 1. ledna kromě toho přibude povinnost automobil nafotit při kontrole emisí.

Dá se očekávat, že poplatky za povinné osvědčení, dříve lidově nazývané jako zelená známka, kvůli tomu podraží.

 

Konec švindlů

Pro lepší pochopení rozdílu mezi STK a emisemi: stanice technické kontroly a stanice měření emisí jsou dvě různé instituce (i když někde se dělá obojí najednou). Stanic STK je v Česku 360 a jejich počet je přísně regulován licencí ministerstva dopravy. Stanic emisní kontroly byly donedávna tři tisíce a i teď se jich do nového systému focení ministerstvu dopravy přihlásilo už 1 078. Emisní stanice jsou zřizovány při běžných servisech, takže nevyhovující auto mohou okamžitě opravit a poslat do provozu. Na STK jsou čistě kontroloři.

Ministerstvo si od novinky slibuje, že už nebude možné obcházení kontroly tím, že se vystaví osvědčení na vůz, který technik ani neviděl. „Už také nebude možné, aby vozidlo, které neprojde měřením na jedné stanici, odjelo hned zkoušet štěstí na jinou. Protokoly měření totiž budou kromě fotografií obsahovat také časy a dobu kontrol,“ slibuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Focení bude mít ještě další přínosy. Kontroloři snadněji odhalí auto se stočeným tachometrem, protože nafocený musí být i tachometr. Bude to i další způsob, jak odhalit kradený vůz. Do databáze s fotkami bude moci vstoupit i policie. Obcházet STK a měření emisí se například mohlo vyplácet u starších dieselových vozů s odmontovaným filtrem pevných částic, jak popsal předseda profesní komory STK Michal Cuc.

Jeho oprava se může vyšplhat na 20 tisíc korun i výše, takže obejít úkon za několik stovek bylo jednoduše lacinější. Přísnější kontrola emisí, která měla začít platit od 1. prosince, ale její start se nakonec odložil na 1. ledna, má dva háčky. Bude trvat déle, takže se prodlouží čekací doby, což si už některé servisy vyzkoušely. Zadruhé, kontrola pro motoristy nejspíš podraží. A to z jednoduchého důvodu. „Děláme najednou dvojí práci. Dříve jsme jen 20 minut měřili, ale teď děláme administrativní práci navíc. Fotíme a zadáváme data do počítače,“ říká vedoucí jedné z emisních stanic na Chrudimsku.

Jedna stanice za směnu zvládne o polovinu méně aut, ale o svůj zisk samozřejmě nebude chtít přijít. Proto by se mohla cena zvednout. Dnes vyjde jedno změření emisí zhruba na pětistovku.

 

Buzerace, stěžují si řidiči

Odborníci na dopravu krok ministerstva podporují. „Aspoň se prokáže, že to auto na STK a na emisích opravdu bylo,“ míní bývalý poslanec a bývalý dopravní policista Stanislav Huml. Na druhou stranu, proti první vlně opatření – tedy focení na STK – dokonce v roce 2016 demonstrovali motorkáři před ministerstvem dopravy. Pak pokračovali protestní jízdou po dálnici D1. Stalo se totiž, že když fotka putovala do oficiální databáze, kontroloři se najednou báli pouštět do provozu vymazlená auta a motorky s různými módními doplňky. Nelíbily se jim různé ozdobné figurky, třásně nebo neschválená zrcátka.

Ministerstvo dopravy se tehdy bránilo, že nic z toho nezakazuje, ale že jde o přílišnou horlivost techniků na STK. I jim totiž podle nového zákona hrozí sankce, když pustí na silnici nezpůsobilé auto nebo motocykl. Nakonec vše vyjasnil metodický pokyn ministerstva.

Celý článek zde.

 

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

17. srpna 2018 | Naprostá rarita: Soudu v Brně se podařilo prokázat stočení auta

V boji proti stáčení přituhuje. Za posledních pár měsíců došlo k několika velmi podstatným událostem, které naznačují, že se tento problém konečně začíná brát vážně i u nás. více

16. srpna 2018 | iDnes.cz: Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové vrcholového managementu dodnes čekají na soud. Na druhou stranu je kondice německého koncernu možná nejlepší v historii. A tak se najde i čas na řešení hloupostí. Třeba chuť kečupu v závodní kantýně. více

15. srpna 2018 | SOVA: Po účinnosti zákazu stáčení musí ČOI zkontrolovat firmy, které nabízejí úpravu tachometrů

SOVA ověřila počet „stáčíren“ nabízejících služby na internetu, je jich několik desítek Senát dnes schválil novelu zákona 56/2001 Sb., která kromě řady jiných změn v oblasti provozu vozidel obsahuje i zákaz stáčení tachometru pod pokutou půl milionu korun. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů - SOVA proto provedlo… více

10. srpna 2018 | Prima: Šest let bojují o vrácení peněz za auto s přetočeným tachometrem

Jako zlý sen, naletěli. Koupili si auto se stočeným tachometrem a skrytými vadami. Tak ho chtěli vrátit a dostat peníze zpět. Kdo by hádal, že to zabralo už celých 6 let. I přes soudní rozhodnutí majitel autobazaru v Bruntále už 2 roky odmítá auto převzít. A tak ani nemusí peníze vracet. více

30. července 2018 | Europoslanec Zdechovský: Evropská komise musí začít řešit stáčení kilometrů u automobilů

Zhruba polovina ojetých vozidel prodávaných v EU má stočený odometr. Šizeni jsou předně zákazníci, důsledky těchto podvodů ale mají negativní dopad také na bezpečnost provozu a na životní prostředí. Ve čtvrtek 31. května proto europoslanci na plénu potvrdili zprávu z vlastní iniciativy výboru pro dopravu (TRAN) o … více

SOVA na Facebooku