Novinky.cz: Podvod s auty má dohru, exekuci čelí podvedení klienti

Novinky.cz: Podvod s auty má dohru, exekuci čelí podvedení klienti

Už před čtyřmi lety definitivně odsouzený podvod s auty na úvěr má nečekanou dohru. GE Money Auto uhání o ušlý zisk namísto podvodníka podvedené klienty. Jde o desetitisíce korun. Většina ve strachu ze složitého a drahého procesu platí, jeden z napálených již soud překvapivě prohrál. Jedním z těch, který se přesto brání dál, je pan Pavel z Prahy.

Vše začalo nevinně v dubnu 2009. Od obchodníka Jiřího H. z Přerova, zastupujícího poskytovatele úvěrů a současně dealera aut, si podle smlouvy koupil vůz Renault Thalia za dvě stě tisíc korun. Rovněž prostřednictvím tohoto obchodního zástupce se pan Pavel upsal k úvěru od GE Money.

Peníze přistály na účtu Jiřího H., jenže ten auto zákazníkovi nedodal. Pan Pavel auto nikdy neviděl, ani nedostal do ruky velký technický průkaz k přepisu. Smlouvu s GE Money proto 4. srpna 2009 vypověděl.

Udělal jen jednu klíčovou hloupost: podepsal hned na začátku předávací protokol, že vůz převzal, a nechal se poté nějakou dobu chlácholit, že auto dorazí, že nastala jen nějaká malá komplikace. „Dealer mi totiž namluvil, že je to formalita, že když nepodepíšu, nemohou mi uvolnit ten úvěr. Uvedl mne v omyl,“ vypověděl později pan Pavel.

 

Deset poškozených, tříletá podmínka

Ukázalo se přitom, že pan Pavel zdaleka není jediný. Jiří H. takto poškodil prokazatelně deset dalších lidí. Rozjížděl totiž podnikatelský projekt na zapůjčování aut a vše se mu sypalo. Za to, že „při sjednávání úvěrových smluv uváděl nepravdivé údaje, podstatné zamlčel a způsobil značnou škodu“, jak pravil soud, byl Jiří H. v květnu 2011 odsouzen.

Dostal tříletou podmínku s hrozbou dvouletého vězení a soud mu přikázal uhradit vzniklou škodu. A to se také později stalo. GE Money dostala od Jiřího H. zpět to, co půjčila, coby náhradu škody. Jenže tím to nekončí.

Aniž to pan Pavel tušil, najednou před Vánoci 2013 čelil exekuci. GE Money získala od soudu první instance šmahem, aniž ten by studoval podrobnosti, exekuční titul na splátky úvěru, které si vyčíslila na 70 tisíc korun, plus úroky z prodlení.

A to i přesto, že minimálně od 31. července 2009 po provedené kontrole u dealera, který byl současně jejím obchodním zástupcem, GE Money věděla, že vozidlo panu Pavlovi nebylo nikdy dodáno. Přesto tyto peníze včetně úroků z prodlení začala vymáhat po panu Pavlovi. Ten ale úspěšně požádal o zastavení exekuce. Nyní o věci rozhoduje Obvodní soud pro Prahu 4.

 

Podepsal jsi, tak zaplať!

Právníci GE Money při prvním stání podle zjištění Práva předložili několikastránkový, ne zrovna přehledný výpočet finančních nároků GE Money, které vymáhají od pana Pavla. Nikdo neví, jak k požadovaným částkám došli, nikdo se v tom nevyzná. Právník GE Money navíc ani nevěděl, že pan Pavel od úvěrové smlouvy v srpnu 2009 odstoupil. Jednání bylo proto odročeno.

GE Money naznačuje, že klient mohl být v podvodu také zapojen, ale případ byl již vyšetřován i soudně uzavřen – a viník pravomocně odsouzen právní zástupce klienta „Nepravdivým podpisem předávacího protokolu o převzetí vozidla jste nás, společně s prodávajícím (Jiřím H.), uvedli v omyl, na jehož základě byl úvěr poskytnut. Toto jednání nese znaky trestného činu úvěrového podvodu,“ napsali panu Pavlovi na konci roku 2013 Petra Ott a Kateřina Luxíková ze stížnostního oddělení GE Money s tím, že se s ním už dál bavit nebudou.

„Žalovaný řádně podepsal předávací protokol, z něhož vyplývá, že úvěrované vozidlo řádně převzal. Takové jednání žalovaného by svědčilo o absolutním nerespektování prevenční povinnosti,“ tvrdí advokát GE Money Miroslav Nypl ve vyjádření pro soud z letošního února. Zástupce GE Money uvedl klienta v omyl GE Money se odmítla pro Právo k případu vyjádřit, s odůvodněním, že není uzavřen.

„GE Money naznačuje, že klient mohl být v podvodu také zapojen, a tudíž ať také platí. To jsou ale jen nesmyslné spekulace, vždyť případ, kdy peníze z úvěru si ponechával obchodní zástupce a auta nedodal, byl již vyšetřován i soudně uzavřen – a viník pravomocně odsouzen. Nikde přitom nebylo ani náznakem uvedeno, že by se na podvodu podílel i klient. Protokol podepsal, protože byl uváděn v omyl obchodním zástupcem GE Money a prodávajícím v jedné osobě,“ oponuje právní zástupce pana Pavla.

V analogicky velmi obdobném případě, který se liší jen tím, že od smlouvy s GE Money klient iniciativně neodstoupil, již soudce obdobně poškozeného klienta z Plzně raz dva odsoudil k tomu, aby uhradil GE Money žalovanou částku. Neměl jste podepisovat protokol, že jste auto převzal, zní ve zkratce odůvodnění.

 

Původní článek najdete zde.

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

11. září 2017 | Na web SOVA útočí roboti, stahují data o stočených vozech

Od roku 2014 společnosti na stránkách SOVA v průměru denně stahují data o 1250 autech Každým rokem roste zájem o ověření kilometrového nájezdu aut a to i navzdory tomu, že naše zákony problematiku stáčení vůbec neřeší, čímž výrazně zaostávají za dalšími zeměmi EU. Společnosti anebo podnikatelé ale nechtějí… více

4. září 2017 | iDnes.cz: Laň skončila po srážce na místě spolujezdce, řidič se těžce zranil

Mrtvá laň zůstala na místě spolujezdce ve Škodě Octavii po nedělní srážce na Prachaticku. Žádný člověk tam neseděl, řidič z kolize vyvázl s těžkým zraněním. více

30. srpna 2017 | Česku hrozí příliv aut z dovozu, která by měla být sešrotována

V důsledku nové vlny šrotovného, které zavádějí v Německu, může dojít k nelegálnímu přílivu starých aut na český trh. Pokud němečtí motoristé vymění své staré auto na naftu za nové, dostanou slevu od dvou tisíc do deseti tisíc eur. Podmínkou je, aby staré auto splňovalo emisní normu 4 anebo nižší. více

22. srpna 2017 | iDnes.cz: Češi jezdí ve stále starších autech, průměrný věk už přesáhl patnáct let

Průměrný věk osobních automobilů v Česku stále roste. Přesahuje už patnáct let. Evropský průměr je přitom výrazně nižší – činí jen 9,7 roku. Vyplývá to z aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů pro iDNES.cz. více

2. srpna 2017 | Autobild.sk: Auta musí být chráněna proti stáčení kilometrů

Evropská unie nařídila výrobcům zabudovat do nových modelů ochranu proti stáčení kilometrů. Zatím se neví, jak má ochrana vypadat ani jak se bude její funkčnost prověřovat. více

SOVA na Facebooku