SOVA odhalila jednoduchý způsob legalizace stočených dovážených ojetin s pomocí STK

SOVA odhalila jednoduchý způsob legalizace stočených dovážených ojetin s pomocí STK

Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin. Podvod následně neodhalí ani prověření vozu odbornými firmami, které se specializují na prověřování historie vozidel.

„Dovozce si vybere pro koupi vozu některou ze zemí, kde neexistují nebo jsou jen velmi těžko přístupné databáze najetých kilometrů, jako je třeba Itálie. Většinou jde o levnější vozy s vysokým nájezdem kilometrů, například kolem 250 000. Po dovezení do České republiky vůz stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrů, aby ho zatraktivnil. Při první kontrole na STK hned po dovozu stanice technické kontroly tento falešný stav kilometrů zaznamená a uloží do systému. Následně se tento falešný počet kilometrů objeví v databázích určených k prověřování vozů jako jediný údaj o stavu tachometru dostupný v České republice pro konkrétní automobil. Výstupy z těchto systémů proto mohou být u dovážených vozů zavádějící a nemusejí stočené kilometry odhalit,“ upozornil předseda Sdružení SOVA Ing. Zbyněk Veselý.

Na stáčení kilometrů upozorňuje také jeden zajímavý fakt. Zatímco například v Itálii stojí VW Golf 1.9TDI z roku 2006 s 140 000 najetými kilometry v průměru 176 000 korun, u nás je identický vůz o 9,3 % levnější. „Kupovat v cizině vozy za cenu vyšší, než za jakou jsou pak prodávány v tuzemsku nedává ekonomický smysl. Vyplatí se to pouze v případě, že původně šlo o auta s vyšším počtem najetých kilometrů, jejichž tachometry byly následně upraveny. Pak se vyplatí prodávat auta za dumpingové ceny a ještě na nich lze vydělat. Jediný, kdo utrpí škodu, je koncový zákazník,“ dodal Veselý.

Každý měsíc je podle odhadu sdružení v České republice takto zmanipulováno asi 12 000 ojetých automobilů z dovozu.

Podle sdružení by se měli správci databází na tento problém zaměřit a těmto manipulacím zamezit. "Například by měli při následné kontrole vozu upozornit zájemce o jeho koupi, že se jedná o první údaj po dovozu, který nemusí být zcela spolehlivý. Také při hodnocení vozů by měli být opatrnější a tyto údaje raději nepoužívat,“ dodal Veselý. „Jediným systémovým řešením by však bylo zavedení celoevropské databáze najetých kilometrů, ve které by sdílely údaje všechny členské země EU i mimo ni,“ doporučil Veselý.

Sdružení SOVA je spotřebitelská organizace, která se věnuje poradenství při nákupu ojetého vozu a upozorňuje na problémy v tomto sektoru. Sdružení rovněž vydalo příručku pro bezpečnou koupi ojetiny, kterou si mohou zájemci stáhnout z webových stránek sdružení přes odkaz www.sdruzeni-sova.cz/prirucka.pdf nebo si o ní napsat na e-mailovou adresu sdružení info@sdruzeni-sova.cz.

 

 

Kontakt: Ing. Zbyněk Veselý

 

Předseda Sdružení SOVA

E-mail: info@sdruzeni-sova.cz

Zajímavosti

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

SOVA odhaluje, kam putují podvodně zlegalizované stočené vozy z dovozu

Jak jsme již informovali, Sdružení SOVA odhalilo jednoduchý postup, jak je možno prakticky beztrestně legalizovat stáčení kilometrů u dovážených ojetin a uvádět tak nic netušící zákazníky v omyl. Bohužel se takové vozy objevují i u větších autobazarů, například Auto ESA. více

Aktuality

19. června 2018 | Soud řeší rozsáhlý případ podvodů s ojetinami, většina je z dovozu

Kolínský soud znovu řeší rozsáhlou kauzu legalizace kradených aut, kterou poprvé projednával již v roce 2015 a je v ní obžalovaných 19 lidí včetně dvou úředníků. V letech 2009 až 2011 měli pachatelé padělat doklady o technické způsobilosti ze zemí, odkud byla auta jen údajně dovezena. Ve skutečnosti auta… více

4. června 2018 | iRozhlas.cz: Projde belgický model? Europarlament chce vymýtit stáčení tachometrů, navrhuje vězení i společnou databázi

Přetáčení tachometrů může být do budoucna mnohem těžší. Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek budou hlasovat o výzvě Evropské komisi, aby zajistila větší propojení registrů vozidel s opravnami a autobazary. Tím by se mělo lépe dohledat, kolik má konkrétní auto opravdu najeto. Poslanci také chtějí, aby bylo stáčení… více

29. května 2018 | Černé ovce: Autobazar II

Začátkem roku přinesl pořad Černé ovce případ jedné nevyřízené reklamace ojetého auta. Teď natočil pokračování. Zdá se, že problém má ten autobazar. A hodně veliký. více

25. května 2018 | iDnes.cz: Slováci jdou tvrdě proti stáčení kilometrů, budou hlídat i autodíly

Na Slovensku mají nový silniční zákon, který stanoví dlouhou řadu opatření proti stáčení kilometrů. "Česko se tak stává v našem regionu jedinou zemí, která neklasifikuje stáčení najetých kilometrů jako trestný čin," komentuje Igor Sirota z ÚAMK. více

24. května 2018 | Plzen.cz: Piráti už vědí, jak zastavit stáčení tachometrů a omlazování ojetin

Piráti mají plán, jak konečně vyřešit vleklé problémy se stáčením tachometrů. Jejich návrh je založen na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Piráti tedy nechtějí jít cestou represivních opatření ve smyslu trestnosti stáčení tachometrů, ale cestou zveřejňování garantovaných informací o vozidlech, na které se kupující budou moci… více

SOVA na Facebooku