Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky.

Právě s takovým problémem se na Sdružení SOVA obrátila paní Jana z Prahy. Plánovala prodat svůj rodinný Opel Zafira. Auto jezdilo spolehlivě, mělo platnou STK a nevykazovalo žádné viditelné vady. Přesto ji zaskočil výsledek kontroly v autorizovaném servisu: řídící jednotka motoru byla nelegálně upravena – tzv. „AdBlue off“. Vůz tak nesplňoval emisní normu Euro 6, a přesto se choval, jako by bylo vše v pořádku.

„O ničem jsem nevěděla. Auto takhle fungovalo už při koupi. Teď ho ale nemůžu prodat. Oprava vyjde na desítky tisíc,“ popsala paní Jana při konzultaci se Sdružením SOVA.

„Případ paní Jany není ojedinělý. Softwarové zásahy do systémů AdBlue, DPF filtru nebo EGR ventilu jsou bohužel v Česku poměrně běžné. Úprava stojí jen pár tisíc, ale ve výsledku porušuje emisní limity, zákony a často i poškozuje motor,“ vysvětluje Zbyněk Veselý předseda sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA.

Drahá a riskantní zkratka

Takto upravené vozidlo nesplňuje emisní limity, nesmí na silnice a nelze ho přihlásit na technickou kontrolu. Pokud je přesto prodáno, jde o skryté protiprávní jednání, za které může nový majitel žádat náhradu škody nebo odstoupit od smlouvy.

Oprava takového zásahu se podle Sdružení SOVA pohybuje v rozmezí 30–50 tisíc korun. Navíc není vždy jisté, že po opravě bude vše fungovat stoprocentně správně.

Sdružení SOVA radí: Na co si dát pozor při koupi ojetiny?

  • Odborná kontrola vozu: Ideálně v autorizovaném servisu nebo u specialisty na diagnostiku.

  • Výpis z diagnostiky: Systémy jako AdBlue či DPF mají měřitelné parametry, které lze ověřit.

  • Servisní historie: Podezřele nízké náklady na údržbu u dieselu mohou signalizovat vypnuté emisní systémy.

  • Pozor na podezřele levné nabídky: U levných dieselů s nízkým nájezdem hrozí riziko nelegálních úprav.

  • Prověřujte auta i při prodeji: Před prodejem si nechte vůz zkontrolovat, abyste předešli problémům s kupcem.

Závěr: Levná úprava, drahá chyba

Zásah do řídících jednotek se může zdát jako pohodlná zkratka – žádné hlášky, žádné dolévání močoviny, žádné omezení výkonu. Realita je ale opačná. Nelegální úpravy znamenají riziko neprodejného auta, pokuty až půl milionu korun a vážné technické problémy. Co se na první pohled tváří jako úspora, může být ve výsledku velmi drahá chyba.

 

Novinky ze světa elektromobility

16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají

Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více

5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více

7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?

Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

Aktuality

dnes, 20. května 2025 | Nelegální úpravy emisních systémů paralyzují trh s ojetinami. Sdružení SOVA varuje: Hacknutý AdBlue znamená zablokovaný prodej i pokutu

Nelegální úpravy emisních systémů jsou dnes jedním ze skrytých rizik trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich vůz má nelegální zásah do řídící jednotky. více

dnes, 20. května 2025 | Výrobci stahují miliony vozů a sdružení SOVA varuje - netýkají se svolávací akce přímo Vás?

V prvních čtyřech měsících letošního roku vyhlásily automobilky v Evropě bezprecedentní počet svolávacích akcí. Týkají se vážných technických závad, které mohou mít přímý dopad na bezpečnost řidičů a jejich rodin. Problémy se neomezují na konkrétní modely nebo značky – riziko hrozí stovkám tisíc vozů, které běžně jezdí i… více

24. března 2025 | Riziko luxusních ojetin z exotických zemí

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje před nákupem luxusních ojetin dovezených z exotických zemí. Takové vozy mohou mít nejen odlišné technické specifikace a nekompatibilitu s evropskými normami, ale často se pojí i s problematickou historií, nedostupností servisu či náhradních dílů a skrytými… více

13. března 2025 | Příběh pana Vladimíra a podvodné praktiky ESCAR Slovakia s.r.o. aneb 11 let boje proti podvodnému autobazaru: Spravedlnost v nedohlednu

Na Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se obrátil pan Vladimír s prosbou o pomoc. Jeho příběh je důkazem, že nákup ojetého vozidla může skrývat mnohá rizika, pokud narazíte na neseriózní prodejce. více