Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký.
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) se už řadu let zabývá problematikou podvodného jednání zejména v rámci ojetých automobilů, protože ač stát podnikl určité kroky (například kontrolatachometru.cz), stejně trend manipulace s najetými kilometry neutichá.
Důkazem budiž poslední zpráva od SOVA, která odkazuje na analýzu společnosti Cebia zabývající se prověřováním původu a stavu nabízených automobilů. Z ní vyplývá, že v roce 2024 bylo zjištěno u 35 % prověřovaných vozidel stočení tachometru, v průměru pak o 95 000 km.
A to je hodně, napálený kupující zbytečně přeplatí a ještě se vystavuje riziku nákladných neočekávaných oprav. A když si vezmete, že se na našem území ročně prodá asi 600 tisíc ojetin, tak je potenciálně problematická každá třetí.
Většina závadných vozidel pak pochází ze zahraničí, kde je vůz koupen například s nájezdem 300 000 km, a než absolvuje v Česku dovozovou prohlídku, tak se stav kilometrů upraví na třeba 180 000 km. Následně se auto tváří jako čisté, ovšem skutečnost je jiná.
Sdružení dále varuje před případy, kdy si lidé koupí vozidlo zatížené exekucí. A tady se s vámi exekutor nemusí vůbec mazat, vůz vám i přes zaplacení může zabavit a odkáže vás na spor s dotyčným podvodníkem. Stát vám nepomůže, soudy jsou kolikrát zdlouhavé.
Rady a komentáře
SOVA ve své zprávě hlásí, že stočení tachometru není trestné, trestné je pouze takto upravený vůz dát do prodeje s cílem uvést kupujícího v omyl. Za tento čin hrozí vězení až na tři roky, výjimečně na pět let. V praxi se nicméně podvodníkům většinou nic nestane, protože je velmi těžké tento úmysl prokázat. A nevypadá to, že by s tím stát do budoucna chtěl něco dělat.
Prodej vozidla se zamlčením toho, že je v exekuci, může být také klasifikován jako podvod s obdobnými tresty. Ale opět reálná vymahatelnost je velmi zdlouhavá a náročná.
Sdružení SOVA vydalo doporučení (a my k nim komentáře) pro bezpečný nákup ojetého vozu:
Prověřte historii vozu – využijte dostupné databáze (třeba Cebia, kontrolatachometru.cz, registr exekucí, registr vozidel), nebo kupujte u prodejců, kteří prověření v těchto databázích dělají sami již při výkupu.
To se týká prodejců, kteří auta vykupují na sebe. Přece jen nechtějí mít v majetku (skladových zásobách) něco, co je zatíženo exekucí.
Kupujte tam, kde prodejce garantuje vrácení peněz v případě problémů s historií či právním původem vozidla.
Nejprve si ale pozorně přečtěte podmínky takové garance vrácení peněz a auta, protože po vás bazar může chtít peníze za každý vámi ujetý kilometr.
Trvejte na písemné smlouvě s jasným popisem stavu vozu, počtu najetých kilometrů a prohlášením o bezdlužnosti.
V optimálním případě s notářsky ověřenými podpisy.
Nechte si auto zkontrolovat odborníkem – mechanik často odhalí technické nesrovnalosti i známky manipulace.
Pozor na podezřele výhodné nabídky – nízká cena může skrývat zásadní právní či technické problémy.
Nebo také typický nešvar některých bazarů, které inzerují neexistující nebo už dávno prodané vozy jen proto, aby vás nalákaly na pobočku. Na infolinkách vám obvykle slíbí cokoli, ale realita na prodejnách může být jiná.
Samotné sdružení SOVA nabízí bezplatné poradenství při řešení sporů, takže se jako poškození můžete obrátit i na něj. Ideálně se však do takové situace nedostat a před koupí vozu za vyšší desetitisíce, statisíce, ne-li miliony investovat pár stovek do prověření. Pokud vybíráte některý z levných vozů v řádech do nižších desítek tisíc, je daleko důležitější než nájezd na budících reálný technický stav. Ten by vás měl zajímat prioritně.
Novinky ze světa elektromobility
22. července 2025 | Celosvětové prodeje elektrifikovaných vozů: elektromobily už brzy nebudou raritou
Celosvětově se letos prodalo už 7,2 milionu elektrifikovaných vozů, což znamená meziroční nárůst o 28 % Čína dominuje s milionem elektrifikovaných vozů prodaných jen za květen, zatímco Severní Amerika téměř stagnuje Evropa zrychluje – největší skok hlásí Španělsko (+72 %) a Itálie (+58 %), Německo navíc… více
16. dubna 2025 | Dvacet minut na nabíječce a dojezd tisíc kilometrů. Elektromobily dospívají
Dva hlavní argumenty těch, kteří elektromobilní auta nemilosrdně tepou, začínají ustupovat do pozadí. Doba potřebná k nabíjení radikálně klesá. Co naopak roste, je počet kilometrů, které jsou elektromobily schopné ujet na jedno nabití. více
5. března 2025 | SOVA varuje před koupí ojetých elektromobilů bez znalosti stavu zdraví baterie
Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) upozorňuje na nutnost důkladného prověření elektromobilů při použití v extrémních klimatických podmínkách. Výsledky rozsáhlého testování německého autoklubu ADAC ukázaly, že reálný dojezd elektromobilů se může za nepříznivých podmínek výrazně lišit od hodnot udávaných výrobci. To je… více
7. ledna 2025 | Je elektromobilita skutečně zelenější alternativou? A co se spalovákem?
Elektromobilita je v dnešní době populárním tématem. Elektromobily mají ekologický potenciál, ale pro mnoho lidí je otázkou, zda jsou skutečně zelenější než vozy se spalovacími motory. více
4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?
Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více
Aktuality
25. července 2025 | Děsivě vysoký počet stočených ojetin: Podvodná je každá třetí. Víme, jak se jim vyhnout
Podle poslední zprávy SOVA se zdá, že kromě ledního hokeje je českým národním sportem stáčení tachometrů. Vzhledem k ročním prodejům čítajícím asi 600 tisíc ojetin může být počet těch s cinknutým tachometrem až děsivě vysoký. více
16. června 2025 | Na jaké ojetiny si dát pozor v tomto roce? Sdružení SOVA radí: tyto značky raději prověřujte 2×!
Manipulace s tachometrem je stále běžnějším podvodem na trhu s ojetinami. Podle údajů za první polovinu roku 2025 se téměř 80 % případů stočených kilometrů týká pouhých deseti značek, přičemž varující je zejména výrazný podíl prémiových vozů. Nejčastěji jsou upravovány tachometry u aut starších pěti let, dovezených… více
26. května 2025 | Spotřebitel versus autobazar – ne každá závada znamená právo na reklamaci
Případ, kdy zákazník reklamoval vážnou poruchu motoru u nedávno zakoupeného ojetého vozu, skončil až u Ústavního soudu – a ten se zastal autobazaru. Jak upozornil server Novinky.cz, podle soudu šlo o běžné opotřebení, nikoliv skrytou vadu. Sdružení SOVA připomíná, že i u ojetých vozů platí určitá míra… více
21. května 2025 | Do Česka vstoupí další čínská automobilka. Chce dobýt evropský trh s elektromobily
Čínská technologická firma Xiaomi, známá především výrobou smartphonů a spotřební elektroniky, se chystá expandovat i na globální automobilový trh. Její první model, sedan SU7, zaznamenal v Číně raketový start, a firma už plánuje mezinárodní expanzi. Na veletrhu Mobile World Congress v Barceloně potvrdil… více