Emisní poplatky

Emisní poplatky

Nehrozí i vám nové, až desetitisícové emisní poplatky na starší ojetiny, které jsou zpět vybírány při registracích a přeregistracích ojetých vozů od 1. ledna 2009?

Jaké poplatky byly s platností od 1. ledna 2009 zavedeny?

Novela zákona 185/2001 Sb. o odpadech, přijatá Parlamentem 23. září 2008 stanoví následující poplatky při první registraci či přeregistraci vozu v ČR, a to podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství:

a) 3 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2,
b) 5 000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1,
c) 10 000 Kč v případě nesplnění mezních hodnot emisí podle písmene a) nebo b).

Poplatek se neplatí u vozidel, která splňují minimálně mezní hodnoty emisí EURO 3. Stupeň plnění příslušné emisní úrovně se pro účely stanovení poplatku prokazuje zápisem v osvědčení o registraci vozidla. Poplatek se neplatí rovněž u veteránů a motocyklů. Naopak se platí např. i u nákladních automobilů.

Poplatek se platí za každý vůz pouze jednou v rámci jeho "životního cyklu", tj. nejedná se o pravidelný roční poplatek, a neplatí se ani při každé změně majitele.

Jak poznat, kterou emisní normu vůz splňuje?

Bohužel se nedá přesně stanovit, která značka, typ, motorizace a modelový rok auta odpovídá jakému emisnímu standardu, je vždy nutné prozkoumat velký technický průkaz a údaje v něm nalezené porovnat s touto tabulkou:

EURO-1 EURO-2 EURO-3 EURO-4 a vyšší např.
91/441/EEC R 83-03 B, C R 83-05A R 83-05B (83 R II)
93/59/EEC R 83-04 B, C ES 98/69A ES 98/69B
  ES 94/12 ES 1999/102A ES 1999/102B
  ES 96/44 ES 2001/1A ES 2001/1B
  ES 96/69 ES 2001/100A ES 2001/100B
  98/77 ES 2002/80A ES 2002/80B
    ES 2003/76A ES 2003/76B
    ES 2006/96A ES 715/2007
      ES 2006/96B
5000 Kč 3000 Kč Bez poplatku Bez poplatku

Podrobnější informace naleznete v přiložené tabulce. Obecně lze říci, že poplatku 10000 Kč podléhají všechny vozy vyrobené před rokem 1993.

Jednotlivé emisní standardy charakterizuje dále rok, od kdy jsou v platnosti:

Norma v platnosti od poplatek
Bez katalyzátoru - 10000 Kč
EURO-1 / EM-1 1993 5000
EURO-2 1996 3000 Kč
EURO-3 2000 Bez poplatku
EURO-4 2005/6 Bez poplatku
EURO-5 2009 Bez poplatku
EURO-6 2014 Bez poplatku

V případě, že ani po prostudování uvedených tabulek nedokážete určit, jakou emisní normu splňuje váš vůz, doporučujeme se obrátit na příslušný odbor dopravy, který by měl vůz registrovat. Příslušným pro registraci vozidla je obecní úřad obce s rozšířenou působností, v jehož územním obvodu má provozovatel silničního motorového vozidla a přípojného vozidla bydliště (trvalý pobyt) nebo místo podnikání, liší-li se od bydliště, nebo sídlo. Seznam odborů dopravy naleznete například na stránkách Dopravní inspektoráty. CZ.

Orientační přehled automobilů podle splňovaných norem, podléhajících poplatku:

Emisní norma Emisní poplatek Automobily splňující normu
Bez katalyzátoru 10000 Kč Š 105, 120, Š Favorit, Seat Marbella, Ford Sierra, VAZ (Lada) a Žiguli, Wartburg, Trabant, + zahraniční vozy s datem výroby před rokem 1991
EURO 1 5000 Kč VW Golf II, Fiaty Uno, Tipo, Renaulty 5, 19, Chamade, Peugeot 205, 405, dlaší auta vyrobená cca od roku 1992 do roku 1996
EURO 2 3000 Kč VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio I, Seat Toledo I, většina aut s datem výroby od roku 1996 cca do roku 2000

Další zajímavé informace k emisním poplatkům

Odpovědi mluvčího Ministerstva životního prostředí Mgr. Jakuba Kašpara na dotazy sdružení SOVA
Chat iDNES s předsedou SOVA Ing. Zbyňkem Veselým ze dne 19. listopadu 2008
Přesné znění paragrafu 37e novely zákona 185/2001 Sb., určujícího výši a způsob placení poplatků

Novinky ze světa elektromobility

4. července 2024 | Praha chce, aby byla elektromobilita pro každého. Co chystá?

Praha ohlašuje výstavbu 1 500 nabíjecích stanic Dotace z evropských fondů mají pokrýt až 80 % způsobilých nákladů Projekty se mají uskutečnit v letech 2025 až 2027 více

10. května 2024 | Elektromobilita je v ČR na vzestupu. Pomůže nový studijní program v angličtině

Jedná se o obor Automotive Electronics and Electromobility Program je vyučován výhradně v anglickém jazyce Součástí jsou i placené stáže více

28. listopadu 2023 | Odepsané vozy Tesla podstupují na Ukrajině reinkarnaci: Opravují totální vraky a užívají si levného provozu

Automechanik Max z Vancouveru dostal na svůj mobil matoucí zprávu: Betty Whiteová je na Ukrajině a potřebuje pomoc. To bylo divné, protože v lednu skonala na kanadské dálnici. Když Max naposledy viděl Betty Whiteovou, jak přezdíval svému elektrickému vozu Tesla Model Y Performance, byli na tom oba dost špatně po… více

2. listopadu 2023 | SOVA varuje před koupí elektromobilu bez předem vyžádané diagnostiky baterie

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na… více

19. června 2023 | Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie

Za prvních pět měsíců roku 2023 zaznamenáváme prudký nárůst dovážených elektromobilů do České republiky. Oproti roku 2022, kdy se dovezlo 1400 elektroaut vidíme výrazně zvedající se trend v oblibě elektromobility. Při nynějším tempu lze očekávat, že na konci roku bude v ČR zhruba dva a půl tisíce dovezených… více

Aktuality

včera, 3. října 2024 | Z vody rovnou do bazaru

Na trh míří stovky povodněmi zatopených ojetých aut. Dobrý stav, nebourané, malý nájezd kilometrů, první majitel. Zdá se to jako ideální koupě auta. Ale je v tom háček. Vůz byl zatopený, což kupující nepozná. Odborníci varují, že na trhu ojetin se nyní budou objevovat auta poškozená nedávnými povodněmi. Taková už… více

24. září 2024 | Pozor na zatopená auta, brzy po povodních je jich vždy plný trh. Jak je poznat?

Trvá to jen pár týdnů nebo dokonce dnů a stává se to vždycky – na trh s ojetinami brzy po povodních dorazí auta zaplavená a zničená vodou či bahnem. Původní majitelé nebo nekalí prodejci se většinou snaží škody zatajit, jak je tedy poznat?   více

10. září 2024 | SOVA varuje před nákupem ojetého vozu přes soukromý inzerát – až v 80% inzerátů ojetin se neuvádí po pravdě veškeré informace

Podle odhadů společnosti Cebia u zhruba 80% inzerátů ojetých vozů na veřejných inzertních serverech prodejci neuvádí správně veškeré informace a v mnoha případech dokonce zatajují historii havárií, počet předchozích majitelů, původ ojetiny nebo skutečný kilometrový nájezd.  více

27. srpna 2024 | Ověřujte si skutečný původ ojetiny ještě před koupí, varuje Sdružení na ochranu vlastníků automobilů

Klamavé techniky při prodeji ojetin jsou čím dál vynalézavější. Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) varuje kupující před dalším rizikem, a tím jsou přeregistrace.  Přeregistrace vozidel původem ze zemí, které jsou známé nízkou kvalitou ojetých vozů, se stává oblíbenou technikou nepoctivých prodejců.  více